Tyhjäkäyntiongelmat ja tcs

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Omega
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 08:39

Tyhjäkäyntiongelmat ja tcs

Viesti Kirjoittaja Omega »

Tuli ostettua tuollainen -94 2.3t 9000 Aero ja nyt tarvis parempaa tietämystä mikä saabia vaivaa

Autossa on kaasupoljin jäykkä sekä mittaristossa palaa anti lock sekä tcs valo eli vissiin auto on "limp modessa" vaikka vetoja kuitenkin löytyi kohtuullisesti, myyjä väitti että kaasuläpän asentotunnistimen vaihdolla häviäisi kaasupolkimen jäykkyys onko tässä mitään perää?

Autoon on vaihdettu e85 ecu ja tyhjäkäynti nousee vähänkin koneen lämmetessä 2000 kierrokseen ja pysyy siellä tämä ei taida olla ihan normaalia?

Muita käyntihäiriöitä ei ilmennyt ennen kuin koitin irroitella kuvassa näkyvää anturia eikö kyseessä pitäisi olla tämä kaasuläpän asentotunnistin vaikka liittimet ovat edellisen omistajan ostaman varaosan kanssa täysin erillaiset
Kuva
Kuva

Myöskin alipaine lähellä kaasuläppää aiheutti ihmetystä kun kone kävi todella huonosti kun kuvassa oleva letku oli siihen kytkettynä mutta ilman sitä käynti oli "normaali" ja kone alkoi yskimään kun painoi sormella tätä kannessa olevaa alipaine paikkaa
Kuva

Tarkoituksena olisi myöhemmin siirtää kone takaveto koriin koska saabin kori on aika surkeassa kunnossa joten saako tuon tcs.än poistettua kokonaan käytöstä imusarjaa/kaasuläppää vaihtamalla ?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhjäkäyntiongelmat ja tcs

Viesti Kirjoittaja pevi »

Aloit sitten opettelemaan 9000:n tekniikkaa vaikeimmasta päästä :D

TCS-vioista ja myös disabloinnista löytyy haulla paljon juttuja. TCS-läppäkotelo ja anturi on yhtä ja samaa osaa. Sen korjaaminen on periaatteessa NO GO. Uuden läppäkotelon, vm 95 joka on edelleisiä luotettavampi on myynnissä:

https://webshop-fi.saabparts.com/9000/e ... ottle-body

Outlet osia välittää kakki SAAB-varaosia myyvät liikkeet. Myyjä antoi sinulle "tavallisen" läppäkotelon asentoanturin, jolla ei ole mitään tekemistä TCS:n kanssa.

Tyhjäkäyntiongelmia on vaikea alkaa selvittämään ennen kuin TCS on korjattu. Yleensä ei meinaa käydä ollenkaan limp home tilassa.

Aloita kuitenkin vika-analyysi vaihtamalla rinatpellin ja vasemman lokasuojan päällä olevat venttiilit päittäin. Ne ovat identtisiä pl. kiinnitys. Lokasuojan venttiili liittyy cruiseen ja siellä sen toimimattomuus ei pahemmin haittaa. Ko. venttiili on läppäkotelon ohella vika alttein osa. Tietenkin tarkastat myös TCS:ään liittyvät letkut.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tyhjäkäyntiongelmat ja tcs

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Pakko nostaa kun TCS on niin lähellä sydäntä.. :twisted:

Ei muuten pahan hintainen edes tuo uusi kotelo.

Mutta jos haluaa muuten vaan ranettaa sitä kaasuläppäkoteloa, niin sen saa aika pitkälle purettua. Omassa tonnarissa oli tyhjäkäyntisekoilua ja lopulta meni vaan limp-modeen jatkuvasti, niin avasin koko systeemin ihmeteltäväksi ja toimimaankin sen vielä.

Kannattaa ainakin puhdistaa kommutaattori ja kääntää se toiseen asentoon kun se ei pyöri täysiä kierroksia vaan hinkkaa koko ajan samaa edestakaista liikettä joten hiilet kuluttaa aika kivasti ne kosketuspinnat ja tekee likaa sinne sisälle. Hiilet ei ainakaan 230tkm ajetussa olleet kuluneet vielä nimeksikään.

Jos noiden jälkeen ei toimi vieläkään kunnolla niin sitten sieltä on mennyt hajalle sen kaasuläpän asentoanturi joka on umpeen valettu potentiometri tai hall -tyyppinen anturi. Sitä ei varmaan helpolla sitten löydäkään. Tosin en nyt muista oliko siinä mitään numeroita tai merkintöjä.
Vastaa Viestiin