Narina etupäästä rattia kääntäessä?
Narina etupäästä rattia kääntäessä?
Tietääkö kukaan tai onko kokemusta, mistä voisi tulla nariseva ääni etupäästä rattia käännettäessä? Ääni tulee jostain etuvasemmalta, en oo vielä ehtiny paikallistaa tarkemmin.
Autoon on juuri vaihdettu alatukivarren puslat, pallonivelet, raidetangon ulommat päät ja jouset ja kallistuksen vakaajan päät/tangot. Ääni tuli jo ennen tuota vaihtotyötä ja ajattelin sen korjautuvan näillä, mutta toisin kävi.
Onko ideoita? Iskarin yläpään laakeri kenties? Ääni kuuluu sekä paikallaan että liikkeessä.
Autoon on juuri vaihdettu alatukivarren puslat, pallonivelet, raidetangon ulommat päät ja jouset ja kallistuksen vakaajan päät/tangot. Ääni tuli jo ennen tuota vaihtotyötä ja ajattelin sen korjautuvan näillä, mutta toisin kävi.
Onko ideoita? Iskarin yläpään laakeri kenties? Ääni kuuluu sekä paikallaan että liikkeessä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Taitaa tuo mainitsemasi lista olla etusijalla tarkastuskohteissa. Pallonivelen vaihto auttoi ainakin og-satkussa (ääni oli ihan kamala narske: kuuli kun kuiva metalli hankasi metallia; peruuttele siinä sitten venetraileria). Eipä sinne noiden jälkeen paljoa jää: raidetangon ja vetarin kumit, mutta ei noista nyt huomattavaa ääntä pitäisi lähteä!
Iskarin yläpääkin siellä liikkuu kun rattia kääntelee, mutta varminta taitaa olla pyytää joku kaveriksi, nostaa auton keula ylös ja käännellä pyöriä toisen kuunnellessa "paikan päällä". Voi olla yllättävän pienikin asia...
Edit: Jahas, nopeat ehti ensin![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Iskarin yläpääkin siellä liikkuu kun rattia kääntelee, mutta varminta taitaa olla pyytää joku kaveriksi, nostaa auton keula ylös ja käännellä pyöriä toisen kuunnellessa "paikan päällä". Voi olla yllättävän pienikin asia...
Edit: Jahas, nopeat ehti ensin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Ei oo kelillä tai pakkasella mitään merkitystä, niin ku ooppelisatkuissa...
Tarvii viikonloppuna paneutua ongelmaan vähän tarkemmin, nyt on aika vähä kortilla.![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Niin tosiaan, iskarin yläpää ei varmaan narise, jos on paino pois päältä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tarvii viikonloppuna paneutua ongelmaan vähän tarkemmin, nyt on aika vähä kortilla.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Niin tosiaan, iskarin yläpää ei varmaan narise, jos on paino pois päältä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Oma tonnikeiju piti "kurnutusta"/narinaa tuossa viime kesänä rattia käänettäessä, luulin että ohjaustehostin vetelee viimeisiään. No, pienen tutkailun jälkeen totesin, että raidetangon sisäpään nivel väljä --> se vaihtoon ja ääni poistui. Eli kokeile heilutella niitä raidetankoja, ota vaikka keula ilmaan ja kääntele pyöriä raidetangoista, niin pitäisi ylimääräiset välykset huomata.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
En tiedä onko muut kokeneet vastaavaa, mutta omassani kuului ikävä, voimakas narina etupäästä käännettäessä oikealle (narina kuului myös silloin kun olin ilman vaimoa liikenteessä
)
Viaksi paljastui tiensä päähän tullut vasemman puolen etupyöränlaakeri![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
En uskonut itsekään sen aiheuttavan tuota ääntä, mutta narina katosi laakerin vaihdon jälkeen
Joten, suosittelen myös etupyöränlaakereiden tarkistusta...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viaksi paljastui tiensä päähän tullut vasemman puolen etupyöränlaakeri
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
En uskonut itsekään sen aiheuttavan tuota ääntä, mutta narina katosi laakerin vaihdon jälkeen
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Joten, suosittelen myös etupyöränlaakereiden tarkistusta...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Itse asiassa tohon uusittujen osien listaan ois pitäny laittaa myös pyöränlaakerit ja vasemman puolen sisemmän vetarin malja... Eli ei oo mulla kiinni laakerista.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.