Tonnari alkoi savuttamaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sahuri
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 10, 2015 10:36

Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Sahuri »

Viikko sitten ykskaks, ihan äkisti auto alkoi lykkäämään sankkaa sinertävää savua kasaua painettaessa. Tyhjäkäynnillä sitä ei synny.
Alipainetta jäähdytysnestesäiliössä ei ole eikä pinta ole laskenut. Turbon letkut irroitettunakin savua tulee yhtälailla. Öljy on ihan ok näköistä.???
Veto on tallella ja moottorin ääni ennallaan.
Auto on 9000 2.0t -98 ajettu n. 275 t.km. Harisen ohjelmointi on tehty ja pelannut monta vuotta ihan moitteetta.
Osaatteko sanoa missä vika?
Ensisijaisesti kuitenkin kuntoon laitto jos ei kovin kalliiksi tule, myös myynti on mahdollista jos jotakuta kiinnostaa ostaa tällainen ässä-arpa :) Tarjouksia voi esittää, montako satasta tarjotaan autosta tuossa kunnossa.
Auto on hyvässä kunnossa muuten ja ehjä, kolhuton ja lähes ruosteeton (hieman lokarien reunassa). Sijainti Valkeakoskella.
Puhelin 0500626411
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja morc »

Turbo uusiksi.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ääni turbolla.
Kokeilee välykset alkuun.

Jos turboon jää vika niin budjetti vaihtoehto käytettynä garret t25 / mitsu 15t joita saa täältä foorumilta purkuautoistakin 100-250€. Mitsuun tehtävä pikku letkumuutos muuten bolt on. Tiiviste laipalle välillä 5-10€.
Putsaa coolerin , ahtoputkiston ja vaikka kaasuläppäkotelon sekä TK,- moottorin mikäli ne pahasti öljyiset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Sahuri kirjoitti:Turbon letkut irroitettunakin savua tulee yhtälailla.
Mitä letkuja tarkkaan ottaen kokeilit irrottaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sahuri
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 10, 2015 10:36

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Sahuri »

Kiitos vastauksista! Ymmärtääkseni remonttimies irroitti kaikki tarpeelliset letkut ohittaaksen turbon. Ammattimies on kuitenkin kyseessä; itse en ymmärtäisi tehdä asialle juuri mitään.
Tutkimuksia syyn selvittämiseksi on jatkettava, vika voi tosiaan turbossa kuten täällä epäillään. Jos näin, niin sitten lähden kyselemään Garretteja tai Mitsuja täältä kuten neuvottu on.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Vaikka hajonneen turbon ohittaa voi olla öljyä kertynyt mm ahtoputki, cooleri ja pakoputkisto sen verran että savuttaa senkin takia jonkun aikaa letkut ohitettuna.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä en kyllä ymmärrä kuinkas turbon voi ohittaa muuten kuin poistamalla sen kokonaan, yhdistämällä imu- ja pakoputkistot uudelleen ja tulppaamalla öljyputket.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja aero »

Eiköhän siitä ole ohitettu pelkkä imupuoli. Teevitosessa tuo lie koeluonteisesti helpointa törkkäämällä oravafiltteri kaasuläpän kylkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Sten »

Ääni turbolle, tai oikeastaan huuto.
Ahtimen öljyletkut pitäisi olla irti jotta savuttaminen loppuisi, nyt paine tulee läpi ja päätyy pakopesään.

Sitten kun se ahdin aidosti oikeasti antautuu niin savun määrä on keuhkoin kosketeltavissa.
Yksi napakka ja pitkä veto mäkeen ja ahtoja hakien niin voi olla tamperelaisittain, moro :)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja anv »

Juurikin näin. Ja jos öljyputket ovat irti, ahdin sanoo morjens jo testattaessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Sten »

anv kirjoitti:Juurikin näin. Ja jos öljyputket ovat irti, ahdin sanoo morjens jo testattaessa.
Tietysti, selvähän se. Ei kai sinne muuten vain öljyä mene, Sherlock. Nyt ei kyllä pinssiä tästä narautuksesta tule.

Kuten edellä mainitsit "en ymmärrä miten turbon voi ohittaa ottamatta sitä pois" ja tätä en itsekään ymmärrä.

Jos ajattelee järjellä niin mitä hyötyä on edes yrittää leikkiä letkuilla tms ahtoilman ohituksilla jos härveli on kiinni ja mosa painaa öljyt pakopesään... Valaisua kiitos.
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei tuolla imupuolen ohituksella muuta näe kuin sen, ettei turbo työnnä öljyä imupuolelle, mutta se taitaa olla ainoa ohitus jonka voi tehdä nostamatta hyrrää pois autosta, joten edelleen veikkaan että niin on ohitettu. Onneksi tuossa tilanteessa kompurasiipi on näkyvillä niin, että sitä on akselin päästä helppo heilutella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sahuri
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 10, 2015 10:36

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Sahuri »

Ei sitten ruvettu purkamaan ja savun aiheuttajaa etsimään. Useampi asiantuntija on käryä haistellut, mutta kukaan ei tiedä varmuudella sanoa mistä se on peräisin.
Räknäilin, että kansiremontti maksaisi 1000-2000 ja turbon uusiminen puolet siitä. Lisäksi molemmat etulokarit pitäisi pian vaihtaa; ruostetta ei muualla sitten olekaan.
Laitan myynti-ilmoituksen ao. osastolle ja hintaa pyydän tasan 500 euroa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omaan muutin garretin käytettyyn ehjään 220tkm ajettuun aero mitsuun. Kulu mitsu öljy- ja vesiputkineen 150€ siis rahti, tiivisteet 15€ ja öljyn kestävä kumiletkupätkä löyty omasta takaa. Ajanut (viritettynä) tuolla jo 4 v ja 80tkm. Garretit käytetyt siinä 100-150€ saa.
Uusi turbo maksaa tietysti sen 800-900€ . Jokainen tekee oman kyllä harkintansa mukaan, uusii, korjaa vai luopuu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sahuri
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 10, 2015 10:36

Re: Tonnari alkoi savuttamaan

Viesti Kirjoittaja Sahuri »

Pari ostoaikeissa liikkeelä olevaa ilmoitus tavoitti, toinen kävi paikan päällä ihmettelemässä ja toinen tyytyi kuvien katseluun.
Pannahan talliin seisomaan toistaiseksi.
Kyselen tässä kuitenkin, että jos joku osaava harrastaja tästä lähialueelta olisi kiinnostunut tekemään tuon rempan talven aikana, niin asiasta voitaisiin keskustella.
Vastaa Viestiin