Taas vaihteistosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Iiro.Toivonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 17:04
Paikkakunta: Riihimäki

Taas vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Iiro.Toivonen »

Tilanne on seuraavanlainen vm 93 2.3 turbo B234L tonnarista hajosi/jäi ykkös vaihde jumiin ja hoidettiin vaihteiston gm 757 01 tilalle vm 89 2.0 turbosta vaihteisto gm 753 01 jonka meni ihan hyvin kytkinakselille ja paikalleen mutta kiristäessä halkesi oikeanpuoleisen vetarin laakeroinnin tuki.

Johtui ilmeisesti siitä että sen laatikon ohjausakseli on lyhyempi eikä sopinut booreilta isoihin vetareihin.

Hankin ainakin ulkonäöltään vastaavan tuen ja vaihdoin/sovitin edellisen laatikon (gm 757 01) ohjausakselin paikalleen joka sopi mainiosti laatikkoon (gm 753 01) ja vetarin päähän. Ohjaustehostimen irrottamalla sain painittua tuen vetarin sisämaljoineen paikalleen jolloin huomasin ettei laakeroinnituki mene ohjuritapeilleen/paikalleen, vaihteisto on kiristetty sekä startti paikallaan. Mikä avuksi?

Liekö siis tuo gm 753 01 laatikko jollainlailla pitempi kuin aikaisempi vai joudunko vaihtamaan myös pieni maljaiset vetarit tässä yhteydessä?
Onko kukaan törmännyt samanlaiseen pulmaan ja mitähän on enää tehtävissä kun usko ja aika alkaa olemaan lopuillaan.

Toivottavasti osaatte auttaa, Kiitos!
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Taas vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos sun -93 on 200hv täyspaineinen (iso T) niin maljat ja tripoidit eri kuin perus 2.0t tai 150hv 2.3 matalapaineisen ( pikku t).
Jos matalapaine sul niin pitäs olla samat kuin nuo -88 hommatut.
Tietoa onko uusittu laatikko jo joskus? Silloin voi olla muuteltu sisävetarit mikäli erikokosia osia saatu.
Eroja vetareiden ja tukilaakerin osalla myös onko manuaalin vai automaatin.

Omaan 2.3T on tallissa varalla 200hv 9000S versiosta otettu laatikko, vetarit tukilaakereineen, maljat sekä tripoidit juurikin että bolt on käy suoraan joka osaltaan. Käyttöä ei välttämättä noilla ole kun vanhakin toimii hyvin mutta alkaa olla hankalammin löytyvää pitkälohkon 2.3T/S/Aero osaa vuosi vuodelta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Iiro.Toivonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 17:04
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Taas vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Iiro.Toivonen »

Täyspaine turbo tuo on ja aikaisemmasta laatikonvaihdoksesta ei ole tietoa.
Isommilla maljoilla tämänhetkiset vetarit on kun ei sopinut tuon matalapaineesta tulleen laatikon kytkinaksin boorille.

Tuli mieleeni että onko siinä tuella tai laakerilla kokoeroja pienillä ja isoilla maljoilla? koska nyt tuessa on kiinni pieni maljaisesta tullut laakeri, mutta kytkinakselin ja maljan boori on pohjassa ennenkuin tuen kiinitys on kohdallaan.

Manuaalista tosiaan on kyse ja uusi laakeroinnin tuki on myös manuaalista, toki uudemmasta ja pienempi maljaisesta ymmärtääkseni.
Iiro.Toivonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 17:04
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Taas vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Iiro.Toivonen »

Hommahan selvis sillä että voiteli pölysuojan kumin niin johan meni oikeasti pohjaan koko vetarinlaakeroinnin tuki. ja avot laitteet pelitti.
Vastaa Viestiin