9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja et »

En osaa käyttää haku toimintoa. Ei oma auto.

9000 -97 turbo automaatti käy epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti moottoreita testattu useampaa, mutta ei vaikutusta röpöttämiseen.
Tutkittu Tech2 testerillä asiantuntijan toimesta. Tyhjäkäynnillä 0,67 paineita ja kuuluisi olla 0,40 paineita ?
Asiantuntija kehotti tutkimaan imupuolen vuotoja starttipilotilla tai jarrucleanerilla.

Auto toimii hienosti, kun kierrokset nousevat 1500-2000. Ajossa ei mitään ongelmia. Turbo vääntää hienosti. Ei savuta. Ajettu 300tkm. Öljyt ja jäähdytinnesteet Ok. Mustia pieniä letkuja uusittu imupuolelle. Testattu -98 vuosimallin toimivalla kaasarilla ja jakotukilla. Suuttimetkin vaihdettu.
9132374 apukuskin puolella oleva laite vaihdettu... olisiko Egr...

Löytyykö linkkejä tai vinkkejä vastaavaan ongelmaan?
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja aero »

No, onko niitä imuvuotoja etsitty ja/tai löydetty? Sellainen kuulostaa hyvinkin potentiaaliselta syyltä noihin oireisiin. Pikkuletkuja on vaihdeltu, mutta entäs isommat ja liitokset?

Tuskin on EGR, kun ei sellaista teefemmassa ole. Mitä tarkoitat kaasarilla? Läppäkoteloa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja et »

Joo,läppäkoteloa. Katotaan löytääkö omistaja vuotoja.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitä testeri näyttää moottorin lämpötilaksi? Mittariston viisari ei kerro totuutta tähän asiaan, koska viisarille ja moottorinohjaukselle on eri anturit. Mikäli imusarjan keskellä sijaitseva moottorin lämpötila-anturi näyttää/tunnistaa moottorin lämpötilan väärin, tällöin polttoaineseos on väärä ja voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.

Mikäli niitä imuvuotoja ei löydy, niin seuraavaksi tutkisin tuon lämpötila-anturin. Testerillä voi tarkastaa sen, että mitä se näyttää ja sitten miettiä sitä että onko lukema järkevä ja vastaako se todellisuutta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja et »

Hyvä. Pitääpä kysyä onko nuo lämpötilat huomioitu testerillä. Jotain vikakoodia oli, mutta ei muista mitä.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja aero »

Lämpöanturihuomiolle peukku. Nyt kun on vähän paremmin hereillä, niin eihän teefemman edes pitäisi imuvuodosta tyhjikselläkään röpöttää vaan lähinnä nostaa kierroksia, ellei se vuoto ole MAPin letkussa (tämä varmaan oli niiden uusittujen joukossa?). Se painelukema silti kyllä hämmentää hieman.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onko anturi millanen homma vaihtaa? Nää oireethan sopis omaankin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Saabatti kirjoitti:Onko anturi millanen homma vaihtaa? Nää oireethan sopis omaankin.
Imusarjan alla, aika keskellä ja näkee anturinpää sekä liittimen imusarjan putkien välistä. Irti ja kiinni joutuu kurottaa käden koukussa sinne alle mut imuputkien välistä näkee missä käsi on. Katsoo vanhasta minkä värinen on anturinpää kun useampaa eri värillä olevaa ja toiminnolta vähän erilaista on.
Paremmin saa tilaa ja näkee bensakisko edestä pois mutta jos ei samalla esim suuttimen o- renkaita vaihda niin ei ehkä kannata.
Omaan vaihdoin viimeksi samalla kun läppäkotelo putsattu, tk- moottori ja suuttimien o- renkaat uusittu niin oli tilaa kädellekin hyvin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja et »

Jos nuo ekan viestin paineet on absoluuttista painetta, niin ei luulisi olevan iso reikä jos kuitenkin päästään 0,67bar alipaineeseen, suhteessa ilmakehän paineeseen?

No, tällä henkilöllä on myös -98 tonnari 2,3 turbo manuaali. Ottakoot siitä ahtoputkistoa löysälle, niin alkaako tämä auto röpöttämään, vai nouseeko jopa kierrokset ilman röpötystä. Mitatkoon myös tämän lämpötila anturin vastusarvon molemmista tonnareista.

Katsotaan mitä seuraa, mutta hienoja vinkkejä tullut !
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja aero »

et kirjoitti:Jos nuo ekan viestin paineet on absoluuttista painetta, niin ei luulisi olevan iso reikä jos kuitenkin päästään 0,67bar alipaineeseen, suhteessa ilmakehän paineeseen?
Se on absoluuttista, ei alipainetta. Eli 0,67bar absoluuttista on kutakuinkin -0,37bar ulkoilmaan verrattuna. Kaivattu n. 0,4bar on siis luokkaa -0,6bar ulkoilmaan verrattuna. Kyllä siinä samassa tilavuudessa liikkuu reilusti enemmän ilmaa tuolla toteutumalla kuin kaivatulla.
et kirjoitti:No, tällä henkilöllä on myös -98 tonnari 2,3 turbo manuaali. Ottakoot siitä ahtoputkistoa löysälle, niin alkaako tämä auto röpöttämään, vai nouseeko jopa kierrokset ilman röpötystä.
Ei nouse eikä röpötä ja se paineanturikin kertoo ihan kivoja lukemia, jos/kun ahtoputkistosta puhuttaessa puhutaan kaasuläppää edeltävästä osuudesta. Imusarjalle sitä vuotoa pitäisi aikaansaada vertailua varten, kaasuläpän jälkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 -97 TurboAut röpöttää tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Oletteko tarkistaneet MAP(paineanturille) menevän alipaineletkun onko ehjä/vaihdettu? Oletteko kokeilleet toisella MAP anturilla? Onko Akun napaa käytetty irti että ECU nollaantuu? Onko polttoaine suodatin milloin viimeksi vaihdettu? Koska T5 mylly niin ei ole ilmamäärä mittausta joten ennen kaasuläppää olevat putket ei vaikuta ongelmaan.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin