9000 Kytkin ei irrota?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Oli tossa viikonlopun projektina vaihteiston vaihto, joka onnistui hyvin. Kytkimen ilmaus onnistui näppärästi käsipumpulla ja ajelin remontin jälkeen ~30 km ja kytkin toimi moitteettomasti.

Pääsin kotipihaan sammutin auton ja hetken päästä olin jatkamassa matkaa, käynnistin auton ja kytkin leikkasi kiinni raastavalla äänellä, eikä enää irroittanut. Vaihde päällä käynnistys ei onnistunut, taas raastava/raapiva ääni. Moottorin ollessa käynnissä ei kuulu ylimääräisiä ääniä, mutta vaihteet ei suostu menemään millään sisään, kun taas sammuksissa menevät nätisti.

Seuraavaksi alettiin taas ilmata kytkintä uudestaan monella eri tapaa. Ilmaa ei kytkimen nipasta tule, mutta mustaa mujua kyllä nesteen seassa. Onkohan tässä kyse rikkinäisestä pääsylinteristä?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Letku vanha? Voi turvota vanhuuttaan umpeen ja sieltä kumimujua irtoaa. Pääsylkkäkin voi olla tai polkimen haarukka. Pääsylkkään omaan uusinut kumit mut se kusi kyllä jaloille nestettä niin löyty nopeasti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Sten »

Onko kytkimen tuntuma edelleen ns normaali ja jos on niin tuskin vika on nestepuolella.
Kuten edellä mainittiin, tarkista että letku ei pullistele. Vaikea uskoa että yks kaks letkussa olisi vika.
Lisätty oikeaa kytkin nestettä ja vettä tms ilmaa ei ole?

Koita mäessä tai hinaamalla kytkimen toiminta siten että kone ei käy.
Vaihteet menee monesti pesään ilman kytkintä, osa ainakin ja tee sama kytkimellä.
Noin teet parkissa ja sitten lähdet hinaamalla vaihteita vaihtelemaan ja esim kaveri kävelee pihalla ja kuulostelee pelti auki.

Onko syy kytkimessä, asetelmassa vai painelaakerissa. Epäilen jotain noista kolmesta.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Meinaako muuten polkimen pumppaus millään lailla ottamista lisäävältä ja tuntumaa jäykistävältä ja onko poljin seisonnan jälkeen sen tuntuinen kuin ei mitään vastusta ja painetta olisi? Nuo on selviä ilmaus oireita.
Painelaakeri jos menny asetelmasta käpälien läpi voi ääntää pahastikin eikä irrota, pelkästä asetelmasta yleensä kuulus myös helinää kun jouset kulunut.

Jos nestettä häviää niin työsylkkäkin voi myös antautunut, vuotaa kyllä ulospäin kopan välistä niin alta voi näkyä onko vanaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites jos siitä muovipalan reiästä mistä pikkusen näkee kytkinkopan sisään ujutta lidl n persereikä kameran ja stekkaa onko jotakin empiiristä tapahtunut kytkinmen tienoilla
jos mitään hälyyttävää ei näy vika luonnollisesti ei liene mekaniikassa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Meinaako muuten polkimen pumppaus millään lailla ottamista lisäävältä ja tuntumaa jäykistävältä ja onko poljin seisonnan jälkeen sen tuntuinen kuin ei mitään vastusta ja painetta olisi? Nuo on selviä ilmaus oireita.
Painelaakeri jos menny asetelmasta käpälien läpi voi ääntää pahastikin eikä irrota, pelkästä asetelmasta yleensä kuulus myös helinää kun jouset kulunut.

Jos nestettä häviää niin työsylkkäkin voi myös antautunut, vuotaa kyllä ulospäin kopan välistä niin alta voi näkyä onko vanaa.
Polkimessa ihan normi tuntuma ja on ilmattiin aika kauan muutamana päivänä mutta ilmaa ei tule. Työsylkkä vaihdettu hiljattain kytkinremontin yhteydessä ennen laatikon vaihtoa. Mitään kolinaa helinää yms ei kuulu. Jossain oli foorumilla tästä "kumimujusta" ja kyseisessä tais olla ongelmana rikkinäinen pääsylinteri/ sen tiivisteet.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Okei. Pääsylkän tiivisteet löyty pari vuotta sitten motonetistä ja aikaa vei putsaus ja uusinta muutaman tunnin kaikkiaan irrotuksineen ja kiinnityksineen. Halpa ainakin kokeilla uusilla tiivisteillä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Meinaako muuten polkimen pumppaus millään lailla ottamista lisäävältä ja tuntumaa jäykistävältä ja onko poljin seisonnan jälkeen sen tuntuinen kuin ei mitään vastusta ja painetta olisi? Nuo on selviä ilmaus oireita.
Painelaakeri jos menny asetelmasta käpälien läpi voi ääntää pahastikin eikä irrota, pelkästä asetelmasta yleensä kuulus myös helinää kun jouset kulunut.

Jos nestettä häviää niin työsylkkäkin voi myös antautunut, vuotaa kyllä ulospäin kopan välistä niin alta voi näkyä onko vanaa.
Käytin tutulla auton huollossa ja vaihtoivat pääsylkän ja mainitsivat että laatikko oli hieman vinossa tai kanitti alareunasta ja suoristivat sen.

Toimi taas nätisti ja kävin motonetissä ja pihalta kun olin lähdössä niin löin vaihteen silmään kytkin pohjassa piti jonkinlaista ulinaa sisään asti, löin vapaalle ja ulina katosi ja tuli taas takaisin kun laitoin vaihteen silmään. Ääni hävis kun lähin ajamaan mutta hetkenpäästä ei uponnu vaihteet niin siististi ja seuraavassa risteyksessä piti puolväkisin laittaa ykkönen silmään ettei jääny siihen.

Pysähdyin dösärille ja nyt ei mee kynnissä vaihteet silmään. Odottelen hinausapua ja työkaluja jotta voidaan yrittää epätoivoisesti yrittää ilmata kytkin.. omaan korvaan ei kuulu kilinää/helinää kun kytkintä pumppaa mutta odotan toisia korvia paikalle polkimen tuntuma on myös tallella. Neuvoja??
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kuulostas tuo ulina kytkimen painelaakerilta.
Tuota jos seisoksissa saa vaihteen jotenkin päälle ja kytkin pohjassa starttaa niin liikkuuko auto vai toimiiko kytkin silloin (irrottaen) oikein? Jos toimii niin painelaakeri/aselma mun veikkaus eikä ilma.

Muuten vilaissut vaihteensiirron mekanismeissä ei välyksiä ole tullut etenkin kun laatikon asento muuttunut. Vanhemmassa on kumipusla ja uudemmassa kuten muistaakseni sulla olisi -97 on metallinen möhkäle.
Kuminen kuten mulla vm -93 ja -94 ollut kun korkkaa niin vaihteita ei saa menemään ilman nippareita kuin käsin konehuoneessa, ajanut noin kakkonen päälle ja startaten käyntiin 3km kotia. Vanhempaa väliaikasena ranena käy siis nippusiteet joilla vetää metalli/ kumiosat tiiviiksi paketiksi.

Myös muutenkin voisi kokeilla käsin vaihtaa vaihteet läpi laatikolta tangosta ettei vikaa siellä päässä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Kuulostas tuo ulina kytkimen painelaakerilta.
Tuota jos seisoksissa saa vaihteen jotenkin päälle ja kytkin pohjassa starttaa niin liikkuuko auto vai toimiiko kytkin silloin (irrottaen) oikein? Jos toimii niin painelaakeri/aselma mun veikkaus eikä ilma.

Muuten vilaissut vaihteensiirron mekanismeissä ei välyksiä ole tullut etenkin kun laatikon asento muuttunut. Vanhemmassa on kumipusla ja uudemmassa kuten muistaakseni sulla olisi -97 on metallinen möhkäle.
Kuminen kuten mulla vm -93 ja -94 ollut kun korkkaa niin vaihteita ei saa menemään ilman nippareita kuin käsin konehuoneessa, ajanut noin kakkonen päälle ja startaten käyntiin 3km kotia. Vanhempaa väliaikasena ranena käy siis nippusiteet joilla vetää metalli/ kumiosat tiiviiksi paketiksi.

Myös muutenkin voisi kokeilla käsin vaihtaa vaihteet läpi laatikolta tangosta ettei vikaa siellä päässä.

Aikasemmin samana päivänä käynnistin auton ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa niin kuulu taas semmosta rahinaa varmaan kytkimestä.. mutta toimi kuitenkin normaalisti. En tossa viittiny edes kokeilla käynnistää vaihde silmässä ja kytkin pohjassa enää illalla tienvarressa kun oon melkein satavarma että se kytkin rahisee ja metelöi jos edes yrittää..

kumma juttu jos hetken toimi ihan normaalisti ilman ongelmia? Eikö painelaakeri pidä jatkuvaa meteliä kun on korkkaamassa? Joku ujelsi hetken kaupan pihassa niinkun aikasemmin kirjotin mutta nyt ei kuulu omaan korvaan mitään ylimäärästä?

Vaihteet menee nätisti auton ollessa pois käynnistä, mutta ei ollenkaan auton käydessä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Käytin tutulla auton huollossa ja vaihtoivat pääsylkän ja mainitsivat että laatikko oli hieman vinossa tai kanitti alareunasta ja suoristivat sen.
Siellä pitää olla se öljypohjan/vaihdelaatikon välinen suojapelti paikoillaan että saa kirittyä sen alareunan oikein (siinä on pultin holkki).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 9000 Kytkin ei irrota?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

j0ne kirjoitti:
Käytin tutulla auton huollossa ja vaihtoivat pääsylkän ja mainitsivat että laatikko oli hieman vinossa tai kanitti alareunasta ja suoristivat sen.
Siellä pitää olla se öljypohjan/vaihdelaatikon välinen suojapelti paikoillaan että saa kirittyä sen alareunan oikein (siinä on pultin holkki).

Joo mainitsivat mulle siitäkin. Siel on joku varmaan omatekemä pelti kun ei asentajan silmään näyttänyt oikealta.. mistä tälläsen löytäisi?
Vastaa Viestiin