9 tonnarin huomiovalo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
taavetti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Joulu 16, 2018 23:45

9 tonnarin huomiovalo

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Hei olen uusi jäsen mutta vuosikymmeniä saabilla ajanut ja nyt alla on 9000 Turbo jota täyttää vuoden vaihteessa 30 vuotta ja kilometrejä 355 tuhatta
Varma peli mutta nyt meni sormi suuhin kun autosta pimeni huomiovalot.

Monenlaista ristiriitasta tietoa kyllä on netissä mutta mikä on varma tieto siitä että ohjaako niitä himmennettyhjä ajovaloja jokin muu kuin se normi ajovalorele?
Se porkkannavärinen valvontarele samassa laatokossa konepellin alla lienee vain se joka valvoo valoja ja antaa lanpun hajotessa varoittusen mittariin
hansikaslokeron takana on kanssa releitä eli lieneeö se siellä ja onko antaa sopivaa varaosanumeroa sillä edes merkkiliike ei niitä uutena myy ja tarvikekaupoissa ei oiken tätä juttua tunneta
Kiitokse tiedoista
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9 tonnarin huomiovalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä se ajovalonvalvontarele vaikuttaa siihen, että palavatko valot ollenkaan. Ehdottomasti yleisin seuraus oranssin releen rikkoontumisesta on se, että pitkät tai pitkä toisella puolella ei toimi.

Se rele on helppo ottaa pois, aukaista ja kolvata tinaukset uudestaan. Sulkee ainakin sen relevian pois ensimmäisenä. Toki jos et halua korjata tai korjauttaa sitä relettä niin uusiakin saa varmaankin Saabilta ja tarvikkeena löytyy myös esimerkiksi Motonetistä.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=498
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9 tonnarin huomiovalo

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tarkoitat kai huomiovaloilla päivävaloja jotka ei toimi? Eli vakiolähivalot ja pitkät toimisivat. Jos noin voi olla vakio valoreleessä (musta tai harmaa mulla ollut), relepohjassa tai katkaisijassakin vika. Valonvalvonta se oranssi mulla hävitti vain pitkiä. Valoreleet mulla ollut kaikissa tontuissa konehuoneessa samassa boxissa.
Sulakkeet valoihin liittyen on ehjät?

Missäpäin olet olis ok laittaa niin vois ehjiä releitä saada paikalliselta vaikka lainaan vikojen poissulkemiseksi, mullakin noita valoreleitä ja saattaa olla katkaisinkin joilla pystyis testata on esim imatralla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin