Mistä löytää puhaltimen vastuksen tonnariin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Maestro81
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2018 14:31

Mistä löytää puhaltimen vastuksen tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Maestro81 »

Eli 9000 cs 97. Mäkelän autohuolto ilmoitti ettei osaa ole eikä tule. Eli puhaltimen moottorin vastus. Autopurkaamoja selannut, ei löydy. Motonetissä ei myöskään ollut.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4206
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mistä löytää puhaltimen vastuksen tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Auto on siis ilman ilmastointia tai manuaali-ilmastoinnilla?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mistä löytää puhaltimen vastuksen tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ainakin tuolla on: http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... r/1017880/

Usein noista menee lämpösulake, joka ei paljoa maksa. Itse vaihtaisin ensin sen ja jos ei sillä tokene, niin sitten vasta kokonaan uusi. Puhallinmoottori saattaa olla loppusuoralla ja aiheuttaa lämpösulakkeen laukeamisen.

viewtopic.php?t=101156
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mistä löytää puhaltimen vastuksen tonnariin?

Viesti Kirjoittaja mestari »

omaani laitoin hieman topakamman asteen yhteyden maksoiko se lutikka jonkun euron en muista
mutta pelasi kyllä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä löytää puhaltimen vastuksen tonnariin?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Risto kirjoitti:
Pe Tammi 04, 2019 21:16
Usein noista menee lämpösulake, joka ei paljoa maksa. Itse vaihtaisin ensin sen ja jos ei sillä tokene, niin sitten vasta kokonaan uusi. Puhallinmoottori saattaa olla loppusuoralla ja aiheuttaa lämpösulakkeen laukeamisen.
Manuaalisäädön suurin nopeus on suoraan kytketty puhaltimelle - seli ohittaa ne vastukset. Kääntäen siis: jos puhallin toimii suurimmalla nopeudella mutta ei alemmilla nopeuksilla, niin vika on lämpösulakkeessa.

Jos sieltä on vastus poikki, niin sen kyllä varmaan näkee silmin katkoksena jossain niistä spiraaleista.

Tuo on totta, että lopussa oleva moottori aiheuttaa herkästi tuon lämpösulakkeen laukeamisen. Tähän on väliaikaisena lääkkeenä puhaltimen "starttaaminen" suurimmalla nopeudella, ja sitten kun se on vauhdissa, niin pienentää nopeutta...

Toisaalta voi se lämpösulake laueta myös "vanhuuttaan", tai vaikka kun on kova pakkanen ja puhallin vähän "kohmeessa". Jollain lienee myös imuilma-aukon umpijäätyminenkin tuon laukaissut. Perusideahan tuolla on se, että ilmavirta viilentää sen vastuksen ja sulakkeen, jos ei virtaa niin lämmöt karkaa ja laukeaa ennenaikaisesti :wink:

Tuo aiemmin mainittu "lutikka" löytyy siis nimikkeellä lämpösulake - vaikka esim. kodinkonekorjaajalta tai sitten elektroniikka kaupasta. Bebekillä hinta näytti olevan 2 egee. Sitä sulaketta ei sitten kannata lähteä juottamaan, vaan oikea tapa on käyttää puristusliitosta.

Toivottavasti tämä auttaa vianhaussa...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin