Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
Eli kyseessä olis 2,3l turbo, automaattilootalla, joka on seissyt 3 vuotta. Mitä kannattaisi tehdä ennenkuin yrittää käyntiin? Tuoretta öljyä sisään? Tuoretta bensaa? Miten loota? Onko edessä moottorin ja lootan täystuho?
Re: Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
Riippuu vähän säilytyspaikastakin. Kaveri hallissa suojassa seisoneita harrastevehkeitä käynnistänyt vaihtaen uudet halvat öljyt, pyörittänyt öljyjä kiertoon ilman kipinää ja uutta bensaa. Joitain elvytyslitkuja kai on stefoja jne vartenkin mut toimiiko ei tietoa. Tulpat NGK turbosabaan on niin halvat 3,90€/kpl et uusisin itse nekin ihan varmuudeksi kun paskat tulpat rikkoo helpolla vanhan sytkäkasetin.
Jos ei ole kone käynnistyksen jälkeen vuotanut ja muuten ok niin kunnon öljyt, suodatin ja jäähdytinnesteet vaihtanut..
Laatikonöljy tomaateissa viimeiseksi kattonu kun koekäyttänyt vaihteet läpi että ne ainakin toimiii. Siitä siitä silloin lähinnä vuodot, värin ja hajun, haisee tai tummaa niin ainakin uusii.
Jos lähtee niin rauhallisesti käyttää kone lämpimäksi. Niin näkee samalla nestevuodot, termarin ja mm flektin toimivuuden.
Varmimmin saa hajalle jos suoraan ilman mitään saa jotenkin käyntiin ja lähtee testiajolle kenkiimään miten kulkee.
Jos ei ole kone käynnistyksen jälkeen vuotanut ja muuten ok niin kunnon öljyt, suodatin ja jäähdytinnesteet vaihtanut..
Laatikonöljy tomaateissa viimeiseksi kattonu kun koekäyttänyt vaihteet läpi että ne ainakin toimiii. Siitä siitä silloin lähinnä vuodot, värin ja hajun, haisee tai tummaa niin ainakin uusii.
Jos lähtee niin rauhallisesti käyttää kone lämpimäksi. Niin näkee samalla nestevuodot, termarin ja mm flektin toimivuuden.
Varmimmin saa hajalle jos suoraan ilman mitään saa jotenkin käyntiin ja lähtee testiajolle kenkiimään miten kulkee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
Mulla oli kun tuon 3-litraisella padalla olevan Griffinin ostin, niin tallissa seisonut viisi vuotta....bensaa tankkiin ja akkupaikallee.....kone tulille ja ajoon.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
On nähty kun olin kimppatalleil niitäkin tapauksia missä lootaöljyt valuu lähties vetarin stefoista lattialle, nokalta öljyää jakopään tai kampuralta kusee jne. Hinannut yhen kaverin auton tien päältä kun ylikuumeni testiajolla alkujaankin viallisen vesipumpun takia
Jos ei startattavan auton huollosta ja kunnosta ennen seisomaan jättöä kaikkea tiedä eikä ole mitään välilläkään tarkistellut niin maltti on valttia etenkin jos käyttöön meinaa saada.
Mikäli ulkona seisonut 3v niin sitäkin olennaisempaa kattoa mm ettei nesteet jäässä, jarrut jumissa jne,, hallissa/tallissa jos ollut niin pääsee vähemmällä.
Jos ei startattavan auton huollosta ja kunnosta ennen seisomaan jättöä kaikkea tiedä eikä ole mitään välilläkään tarkistellut niin maltti on valttia etenkin jos käyttöön meinaa saada.
Mikäli ulkona seisonut 3v niin sitäkin olennaisempaa kattoa mm ettei nesteet jäässä, jarrut jumissa jne,, hallissa/tallissa jos ollut niin pääsee vähemmällä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
Parashan olisi kun kerta puoleen vuoteen pystyis käynnistämään ja käyttämään lämpimäksi. Ei olis näitäkään murheita.
Mutta jos on myöhäistä miettiä sitä ja on pelkoa että kone on vuosia seistyään valunut melko kuivaksi niin ei tekis pahaa ruiskauttaa teelusikallinen öljyä sylintereihin tulpanreijistä ja jos mahdollista niin käsin kieräyttää konetta muutaman kierroksen ennen kuin ruuvaa ne uudet tulpat kiinni ja alkaa startilla kierrättää. Eikä pahitteeksi pyöräyttää startilla konetta sytkä poiskytkettynä kunnes öljynpaineet on kohonneet.
Tai tosihifisti pyrkii pyörittämään pelkkää öljypumppua ennen koneen kierrätystä nostaakseen paineet. Tietty monissa koneissa se ei ole käytännössä oikein mahdollista.
Mutta jos on myöhäistä miettiä sitä ja on pelkoa että kone on vuosia seistyään valunut melko kuivaksi niin ei tekis pahaa ruiskauttaa teelusikallinen öljyä sylintereihin tulpanreijistä ja jos mahdollista niin käsin kieräyttää konetta muutaman kierroksen ennen kuin ruuvaa ne uudet tulpat kiinni ja alkaa startilla kierrättää. Eikä pahitteeksi pyöräyttää startilla konetta sytkä poiskytkettynä kunnes öljynpaineet on kohonneet.
Tai tosihifisti pyrkii pyörittämään pelkkää öljypumppua ennen koneen kierrätystä nostaakseen paineet. Tietty monissa koneissa se ei ole käytännössä oikein mahdollista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Eka startti pitkän seisonnan jälkeen
Itse tekisin näin.
Öljy vaihtoon koska kaikki on pohjalla valuneena sekä suodatin.
Tulpat.
Sylintereihin esim öljyä/crc tulppien rei'istä ja 360' suihkuttavaa pilliä käyttäen, esim kotelosuojauksessa käytettäviä.
Venakoppa irti ja öljyä yläkertaan valellen, se koppa vuotaa kuitenkin sekä uusi tiiviste kasatessa.
Pa-pumppu pois pelistä.
Koneen pyörittämistä ilman tulppia-->laakereille uutta öljy/kastuminen.
Kamat kasaan ja starttaus uudella bensalla.
Jos käy niin yllä kerrotut toimenpiteet muilta klupilaisilta tehden.
Öljy vaihtoon koska kaikki on pohjalla valuneena sekä suodatin.
Tulpat.
Sylintereihin esim öljyä/crc tulppien rei'istä ja 360' suihkuttavaa pilliä käyttäen, esim kotelosuojauksessa käytettäviä.
Venakoppa irti ja öljyä yläkertaan valellen, se koppa vuotaa kuitenkin sekä uusi tiiviste kasatessa.
Pa-pumppu pois pelistä.
Koneen pyörittämistä ilman tulppia-->laakereille uutta öljy/kastuminen.
Kamat kasaan ja starttaus uudella bensalla.
Jos käy niin yllä kerrotut toimenpiteet muilta klupilaisilta tehden.