Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nikoliste
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Loka 08, 2017 01:39
Paikkakunta: Paimio

Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Viesti Kirjoittaja nikoliste »

Eli siis 2,3t kone kyseessä ja herjaa vikakoodia imuilman lämpötila anturille (3xcheck engine) sekä vie polttoainetta reilusti liikaa ja käy rikkaalla.Itse anturissa ei vikaa ole (mitattu ja testattu kahta muuta anturia) sekä kahta liitintä.Vikaa ei myöskään ole johdoissa (testattu mittarilla toinen pää anturin liittimessä ja toinen pää ECU boxin liittimessä).Lamdakin alle 1000km sitten vaihdettu ja luulisi antavan toista vikakoodia. Eli missä moinen vika?
Tänään testattu toista bensapaineensäädintä ja vaihdon jälkeen auto ei edes lähde enää käymään. Bensapumppu pelaa normaalisti startatessa ja Kokeilin toista sytkäkasettia ja ei sekään auttanut. Olisiko siis kampiakselin asentotunnistin sökönä?
Viimeksi muokannut nikoliste, Ke Tammi 30, 2019 22:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 2,3t vm98 Imuilman lämpötila anturi vikakoodi

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tule piipahtamaan naapurissa, niin koitetaan toisella ECU:lla ja voidaan katsoa TECH:lläkin :D

Eikä se onnistuisikaan ilman TECH:iä sinulla kun on VSS-hälytin autossasi.

Yhteydenotto YV:nä

Hyvä kun sinulla oli mainittu paikkakunta profiilitiedoissasi!
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9000 2,3t vm98 Imuilman lämpötila anturi vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Yhteen iat eli imuilman anturiin joutunut piuhaa kyllä uusii kun kuoren alla liittimen juuresta oli johto poikki. Heiluttelu ei silloin auta enää kun kuitata pitäs koko ajan samalla kun se herja ei häviä ilman nollausta vaikka kontakti löytys.
Joko liittimen juuresta pinni irti, johto liittimen juuresta tai jostain muualta poikki. Jos pääsee jotain hiertää vapaasti liikkues esim sytkäkassusta liittimen kulmaa ( riippuu siis miten johto laitettu kulkee ) tai jyrkkä mutka tai jollain kovalla nipparilla kiinnitetty sieltä alkaa kattella

Tartu ihmeessä pevin tarjoukseen kun säkällä löytyy tech noin lähellä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Viesti Kirjoittaja pevi »

nikoliste kirjoitti:
Ti Tammi 29, 2019 22:25

Tänään testattu toista bensapaineensäädintä ja vaihdon jälkeen auto ei edes lähde enää käymään. Bensapumppu pelaa normaalisti startatessa ja Kokeilin toista sytkäkasettia ja ei sekään auttanut. Olisiko siis kampiakselin asentotunnistin sökönä?
Olit editoinut alkuperäistä viestiä :roll:

Teeppä seuraava proseduuri

Irrota sytkäkasetin liitin ja laita jännitemittari pinneihin 6 ja 10 ( äärimmäiset alarivissä )

Virtakytkin ( avain ) OFF asentoon

Sulake 23 irti ja takaisin 5 sekunnin päästä

Virtakytkin ON asentoon

Nyt pitäisi näkyä jännite mittarissa 6 sekunnin ajan.
Ellei niin vika pääreleessä

STARTTAA

Jännitteen pitäisi ilmestyä uudelleen

ellei niin vika kampiakselin anturissa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuohon käynnistymättömyyteen onko katsottu map juureen tuleva alipaineletku ettei murtunut tai poikki anturin juuresta?
Useammankin tonnarien omistaneena bensapainesäätimiä en ole yhtään joutunut uusimaan, noita map letkuja kyllä useampia ja yhden anturin. Jo pelkkä alipainevuoto tuolla letkulla sotkee kivasti ruiskun toimintaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vanhalla pa painesäätimellä lähti käymään mut siinä ei tunnu imies vastusta et sökö sekin.

Varaosa-auton säädin on vissiin jämähtänyt sellaiseen asentoon ettei tee kunnol painetta.
Et luultavasti säädin kumminkin aiheutti alkuperäisen vian.

Edit. KAA testattiin valokynäl siten et liitin irti pumpulta, valokynä plussaan. Virrat laittaes vilahti ja startates palaa. Mut toi kasetilta mittaaminen on hyvä pitää mieles kun ng satkussa pumpun liitin ei oo yhtä näppärästi käsillä.

Pumppuu käytettiin pakkosyötöllä siten et hätävilkun sulakkeesta pa-pumpun sulakkeelle hyppylanka.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ok eli käynnistyvyys selvä.
Ei kannata ensimmäiseen juttuun kaikkia kokeiluja ja testauksia päivittää vaan uusi vastaus..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9000 2,3t imuilman lämpötila anturi vikakoodi ja ei lähde enää edes käymään.

Viesti Kirjoittaja veijo »

pevi kirjoitti:
To Tammi 31, 2019 15:21

Teeppä seuraava proseduuri

Irrota sytkäkasetin liitin ... Sulake 23 irti ja takaisin 5 sekunnin päästä
SUURKIITOS sinulle Pevi tästä proceduurista! :D

Noudatin proseduuriasi, ja huomasin että sulake 23, eli "ENGINE SYST. TEST" oli palanut. Laitoin uuden sulakkeen ja lähes kuukauden verran hengettömänä ollut -94 CSE hörähti lopulta käyntiin, ja käy nyt nätimmin kuin ennen, sillä pitkään piinanneet tyhjäkäyntiongelmat ovat (ilmeisesti ECUn vaihtumisen myötä) nyt hävinneet!!! :lol:

Pari ECUa ehdin vaihtaa ennen kuin palanut sulake löytyi. Mittailin kyllä tärkeimpiä sulakkeita, mutta en ole ihan varma tuliko myös nro. 23 mitattua. Mahdollisesti myös ECU nro. 2 on ehjä, mutta sekään ei pystynyt käynnistämään moottoria, jos sulake 23 oli silloin jo palanut.

Luultavasti orkkis ECUn (ECU nro. 1) tuhoutuminen kesken ajon poltti myös sulakkeen nro. 23, jonka vuoksi ECU nro. 2 ja ECU nro. 3 eivät herättäneet moottoria käymään.
Vastaa Viestiin