pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Pitäisi ryhtyä renkaidenvaihtoon mutta hakemallakaan en löytänyt pyöränpulteille kiristysarvoja. Vanteita on monenlaisia ja eri materiaaleista. Onko jossain keskitetysti ja helposti tarkistettavissa minkälaiseen kireyteen missäkin Saabmallissa minkäkinlaisen vanteen pultit on hyvä ja tarpeellista kiristää.
Tarkoitus on pistää tonnarin Jubileealut kesärenkain vanhojen peltivanteiden tilallalle.
Tarkoitus on pistää tonnarin Jubileealut kesärenkain vanhojen peltivanteiden tilallalle.
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Ei nyt ole varsinaisia merkki- ja mallikohtaisia suosituksia tässä, mutta 110 Nm ei kovin paljon pieleen mene kun aluvanteita kiristelee. Ja sitten jälkikiristys muutaman kymmenen kilsan jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Täytyisi tosiaan olla joku erikoispoikkeusjuttu jossei tuolla 110 Nm säännöllä pysy vanteet ehjänä ja paikallaan.
Tämmösiä antoi google, jos haluaa halutaan taulukkotiedolla pelata:
http://www.serioussaab.co.uk/lib_pages/ ... rques.html - tuolla on 115 Nm
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#mods - tuolla 122 Nm
Jälkikiristystä voi kyllä suositella lämpimästi nim.merk. "mikähän siellä nyt kolisee"
Tämmösiä antoi google, jos haluaa halutaan taulukkotiedolla pelata:
http://www.serioussaab.co.uk/lib_pages/ ... rques.html - tuolla on 115 Nm
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#mods - tuolla 122 Nm
Jälkikiristystä voi kyllä suositella lämpimästi nim.merk. "mikähän siellä nyt kolisee"
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
900:ssa, jossa samat navat ja 14mm pultit, Alfamerin mukaan 120Nm.
e: 900 -92 ohjekirjassa lukee 105-125Nm.
e: 900 -92 ohjekirjassa lukee 105-125Nm.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Omassa ex-tonnarissa ei orkkis alujen pultit pysyneet 110nm:lla kiinni, vaan löystyvät jatkuvasti. Rannemomentilla pysyvät kiinni.
IP
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Mulla näköjään WISissä vain kolkit ja femmat, joille momentiksi mainittu 110 Nm muille paitsi NG-femmalle 150 Nm. Netistä löytyi MY1995 tonnarin englanninkielinen käyttöohjekirja, jossa annetaan renkaanvaihtoon ohjeeksi kiristysmomentti 105-125 Nm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Omat vetäny kylmästi avaimen mukaan 125Nm ja jää heittovaraa kun vanha momenttiavain. Jälkikiristykses huomannut että joku 1-3 pulttia on yleensä hiukan löystynyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot
Rannemomentilla ei ikinä oo pultit pudonnu sellainen jatkettava avain on kätevä: lyhyellä varrella kiinni ja pitkällä auki. Sellainen on nyttenkin auton perässä vaikka ei oo vararengasta mitä asennella.
Kerran oon mä momenttiavaimen kanssa laittanu ja kyllähän se rannemomentti enempi tuppaa olemaan kuin se ~120 Nm
E: pyssyllä ammutuista on kerran yksi pultti pudonnut. 1000 km oli liikaa ennen jälkikiristystä
Kerran oon mä momenttiavaimen kanssa laittanu ja kyllähän se rannemomentti enempi tuppaa olemaan kuin se ~120 Nm
E: pyssyllä ammutuista on kerran yksi pultti pudonnut. 1000 km oli liikaa ennen jälkikiristystä
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16