pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Pitäisi ryhtyä renkaidenvaihtoon mutta hakemallakaan en löytänyt pyöränpulteille kiristysarvoja. Vanteita on monenlaisia ja eri materiaaleista. Onko jossain keskitetysti ja helposti tarkistettavissa minkälaiseen kireyteen missäkin Saabmallissa minkäkinlaisen vanteen pultit on hyvä ja tarpeellista kiristää.

Tarkoitus on pistää tonnarin Jubileealut kesärenkain vanhojen peltivanteiden tilallalle.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei nyt ole varsinaisia merkki- ja mallikohtaisia suosituksia tässä, mutta 110 Nm ei kovin paljon pieleen mene kun aluvanteita kiristelee. Ja sitten jälkikiristys muutaman kymmenen kilsan jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja marvi »

Täytyisi tosiaan olla joku erikoispoikkeusjuttu jossei tuolla 110 Nm säännöllä pysy vanteet ehjänä ja paikallaan.

Tämmösiä antoi google, jos haluaa halutaan taulukkotiedolla pelata:
http://www.serioussaab.co.uk/lib_pages/ ... rques.html - tuolla on 115 Nm
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#mods - tuolla 122 Nm

Jälkikiristystä voi kyllä suositella lämpimästi nim.merk. "mikähän siellä nyt kolisee"
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

900:ssa, jossa samat navat ja 14mm pultit, Alfamerin mukaan 120Nm.
e: 900 -92 ohjekirjassa lukee 105-125Nm.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Omassa ex-tonnarissa ei orkkis alujen pultit pysyneet 110nm:lla kiinni, vaan löystyvät jatkuvasti. Rannemomentilla pysyvät kiinni.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla näköjään WISissä vain kolkit ja femmat, joille momentiksi mainittu 110 Nm muille paitsi NG-femmalle 150 Nm. Netistä löytyi MY1995 tonnarin englanninkielinen käyttöohjekirja, jossa annetaan renkaanvaihtoon ohjeeksi kiristysmomentti 105-125 Nm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omat vetäny kylmästi avaimen mukaan 125Nm ja jää heittovaraa kun vanha momenttiavain. Jälkikiristykses huomannut että joku 1-3 pulttia on yleensä hiukan löystynyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: pyöränpulttien oikeat kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Rannemomentilla ei ikinä oo pultit pudonnu :roll: sellainen jatkettava avain on kätevä: lyhyellä varrella kiinni ja pitkällä auki. Sellainen on nyttenkin auton perässä vaikka ei oo vararengasta mitä asennella.

Kerran oon mä momenttiavaimen kanssa laittanu ja kyllähän se rannemomentti enempi tuppaa olemaan kuin se ~120 Nm

E: pyssyllä ammutuista on kerran yksi pultti pudonnut. 1000 km oli liikaa ennen jälkikiristystä :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin