B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jopela
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jopela » Ma Huhti 22, 2019 21:43

Iltaa

Tuli tuossa kaukonäköisenä tilattua saabpartsilta uusi kaasuläppäkotelo Aeroon, kun halvalla (215,38€) sai. Tyhjäkäynti kun on ollut paikoitellen levotonta. No eilenhän se sitten alkoi kiukuttelemaan Helsingin reissulla oikein urakalla ja meinasin jo alkaa tien päällä vaihtamaan. Onneksi tältä kuitenkin vältyttiin. Lämmin kone antoi vikakoodia 5 eikä käynnistynyt millään, itse näkisin että tyhjäkäynti ei saa henkeä.

No, oli niin tai näin niin nyt olen päättänyt että kaasuläppäkotelon vaihdolla lähdetään näitä ongelmia korjaamaan. Uudet mankut löytyy myös.

Täällä foorumilla on paljon keskustelua oireista ja syistä - suurin osa tarinoista päätyi noiden em. osien vaihtoon. Mutta tarkempaa tarinaa vaihtamisesta ei ainakaan minun simääni osunut.

Testerillä (ISAT/Tech2) pitäisi ilmiesesti konffia tietokone tutustumaan uuteen vaihdon jälkeen mutta mitenkäs vaihtaminen itsessään. Tuo alin pultti kolmesta on aika veemäisessä paikassa mutta onnistuukohan sen avaus kuitenkin irroittamassa imusarjaa? Muutenhan tuo on aika simppeliä, muutama letku ja töpseli.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri » To Huhti 25, 2019 20:02

Lähtee irti ilman imusarjan irrotusta. Tosin taitaa olla vaihdettu jo..? Onko linkkiä tuohon tilaamaasi osaan?

Jopela
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jopela » Pe Huhti 26, 2019 12:15

Tuosta: https://webshop-fi.saabparts.com/9000/e ... ottle-body

Ei ole vaihdettu vielä kun suurimmista ongelmista päästiin eroon TCS mankun vaihdolla johon kohtalontovereille vinkiksi vikakoodin (5 Throttle position sensor) nollaukseen perkeleellinen kenkiminen niin että luistonesto joutuu tosissaan töihin ja kaasutuksen mekanismi noin muutenkin.

Onko sen alimman mutterin avaukseen jotakin työkalusuositusta tms?
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95

erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja erites-2 » La Touko 11, 2019 14:25

Minulla kanssa kotelon vaihto, PCS sanoivat jotta voi vaihtaa ilman testereitä. Miten lie, kokemuksia odotellen josko joku on tuon vaihdon tehnyt. Monille tämä olisi tärkeää tietoa !

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri » La Touko 11, 2019 16:13

Tuohon hintaan voisi vaikka varalle ostaa. Korjasin tosin oman mutta ei vara venettä kaada.

pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1725
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi » Su Touko 12, 2019 15:17

Aika paljon on tullut aikoinaan TCS:stä kirjoitettua, mm...

viewtopic.php?f=12&t=83789&p=613232&hilit=tcs#p613232
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB

Jopela
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jopela » Su Touko 26, 2019 13:45

Pystyykö tuon kalibroinnin siis tekemään vain ISAT -testerillä vai onnistuuko myös Tech2:lla?
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95

pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1725
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: B234R kaasuläppäkotelon vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi » Su Touko 26, 2019 16:34

Jopela kirjoitti:
Su Touko 26, 2019 13:45
Pystyykö tuon kalibroinnin siis tekemään vain ISAT -testerillä vai onnistuuko myös Tech2:lla?
Perin hyvä kysymys. Toivottavasti jollakin on syvällisempää tietoa. ISAT:llä tehtäessä nollaus ja kalibrointi on varsin vaiheikas ( monimutkainen ) proseduuri, jossa väännetään virta-avaimesta ja painellaan kaasua. Kun TECH:llä tehdessä se on vaan yhden käskyn suoritus. Minulle on jäänyt hiukan epäselväksi mitä se TECH on oikein tehnyt, ehkä vaan nollannut järjestelmän???

Ainakaan ehjään TCS-järjestelmään TECH:llä ei ole ollut kummempaa vaikutusta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB

Vastaa Viestiin