Valoreleiden yhteensopivuus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Valoreleiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Käykös tonnariin esim 900:n valorele? Vai onkos noissa satkuissa edes valorelettä? Ois vaan yhdellä tutulla noita vissiin enemmänkin, niin aattelin että käviskö rele mun autoon, kun taitaa olla tuo nykyinen rele entinen peli.
edit Niin kyseessä siis ajovalojen rele.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Eikös nyt kukaan osaa kertoa käykö satkun rele tonnariin?
9000 aero -97, 9000 cde -96
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

EPC:n mukaan satkun rele käy vuosimalleista -88 -89 ja -90, samalla osanumerolla ovat, kuin vastaavien vuosien tonnareiden valoreleet.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Kiitoksia vastauksista. Eli tuossa mun autossa on releboksi siinä akun edessä ja valoja ohjataan releillä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

valorele 9000:ssa

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Päätin nyt hankkia tunnukset tänne sivuille, kun tuo valorele osui silmiini. Minulla on nyt ollut 86 joulukuussa rekisteröity 87-mallinen 9000:nen vuodesta 92 lähtien. Yleishuomiona voin sanoa, että huolto- ja korjauskustannukset verrattuna 80-malliseen 900:seen ovat olleet huimat. Ainakaan Uudellamaalla käyttämäni merkkiliike ei ole vakuuttanut muuta kuin laskutuspuolella. Onneksi olen löytänyt toisen korjaamon. Tuo valorele on yksi minua askarruttaneista asioista. Minulle vaihdettiin Saabiin joitakin vuosia sitten valonvaihtaja, joka kesti noin vuoden. Luonnollisesti otin yhteyttä lopuksi maahantuojaan, koska merkkikorjaamon kanssa hommat eivät yleensä mene eteenpäin. Maahantuoja lupasi uuden valonvaihtajan veloituksetta. Merkkikorjaamo teki työn. Minulle kuitenkin kerrottiin, että valorele oli viallinen. Siitä luonnnollisesti laskutettiin. Nyt kun auto on jo ehtoopuolella, valonvaihtaja meni kolmannen kerran. Sain käytetyn osan Hernesmaan autosta Lehtimäeltä, jonka läheisyydessä olin tuolloin kyläilemässä. Pitkän kokemuksen omaava Saabien romuttaja sanoi, ettei autossani ole valorelettä. Kun pääsin kotiin Uudellemaalle, menin ihmettelemään asiaa merkkikorjaamoon. Jostain he kaivoivat esiin jonkun releluettelon, johon releet oli numeroitu ja osoittivat siitä releen, jonka olivat aikanaan vaihtaneet. En tietenkään vielä täysin vakuuttunut, joten soitin maahantuojan tekniseen neuvontaan. Sieltä osasivat sanoa saman relenumeron. Ihmettelen siis kuitenkin edelleen, mikä tuo kyseinen vaihdettu rele on ja liittyykö se valoihin millään lailla. Jos ihmettelette paranoidisuuttani käyttämääni merkkikorjaamoa kohtaan, niin minulla on monta tarinaa takanani siitä, miten minua on yritetty laskuttaa ja välillä on laskutettukin; miten johdot roikkuvat ulkona hansikaslokerosta ja osa sulakkeista makaa lattialla, kun olen ollut noutamassa autoa korjauksesta. Bensapumpun vian vuoksikin jouduin hinauttamaan autoni kolme kertaa merkkikorjaamoon ennen kuin vika löytyi. Virtalukon pohjan kuluneisuuden toteamiseen tarvittiin niin ikään kolme käyntiä ja kaksi turhaan uusittua osaa. Nyt kun ajelen Saabiani loppuun ja tarvitsemme myös toisen auton, joudun luultavasti ottamaan järjen käteeni ja valitsemaan jonkun toisen merkin. Pakko kokeilla, onko kaikkien merkkien kanssa yhtä hankalaa ja kallista.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisivatko vaihtaneet valonvalovontareleen, joka sytyttää piktogrammiin niitä punaisia pikkuvaloja jos polttimo sammuu toiselta puolelta?

Vanhan auton kanssa pärjäämiseen ilman älyttömiä korjaamolaskuja auttaa tämä foorumi. Muunmerkkisillä ei välttämättä ole vastaavantasoisia tietolähteitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tällainen sieltä ainakin löytyy...
1990 eteenpäin rele on poistunut.

9000 86-87 Headlight Relay slot 12 in the fuse box in glove box 8522310
http://www.thesaabsite.com/9000/9000rel ... T%20RELAYS
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Huhti 13, 2005 13:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:9000 86-87 Headlight Relay slot 12 in the fuse box in glove box 8522310
Juu, toki tuo rele on, se kytkee valot päälle kun kytken virrat päälle, mutta pitkät/lyhyet-vaihtorelettä siellä ei ole.

Ei oikein tule mieleen syitä miksi tuo valorele vikaantuisi, se on ihan tavallinen sulkeutuva isolle virralle mitoitettu rele. Paitsi viallinen virtalukon pohja, joka tuossa mainittiinkin.

87-mallin relejärjestys on tällainen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kulkeeko valojen ( kova virta ) valonvaihtajan kautta..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Kulkeeko valojen ( kova virta ) valonvaihtajan kautta..?
Kyllä. Siksi sen viiksen sisuskalut sulaakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

valorele

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Kiitoksia vain paljon vastauksista! Enpä olisi uskonut, että näin nopeasti alkaa tulla vastauksia kaavioiden kera.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: valorele

Viesti Kirjoittaja jus »

22vuottasaabilla kirjoitti:Kiitoksia vain paljon vastauksista! Enpä olisi uskonut, että näin nopeasti alkaa tulla vastauksia kaavioiden kera.
Usko pois, ei se merkkiä vaihtamalla ainakaan parane :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Ei se ajovalon polttimo mahdottomia virtoja ota, alle 5 A lamppua kohden. Periaatteessa olisi helppo ohjata viikseltä tulevalla virralla relettä, jolla lamppujen virta annetaan suorempaan konehuoneen puolelta esim. 30 A sulakkeen kautta. Tuo rele pitäisi kytkeä ehkä viiksen ja valvontareleen välille, että piktogrammi kertoisi yhä lamppujen kunnon.
Tällaista harrastettiin nuorena 6 V Tipparellun kanssa. Muuttui maailma valoisammaksi, eikä tarvinnut oman auton varjoa katsella kun rekka tuli takaa ennen ohitusta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000 cs -94 kirjoitti:Ei se ajovalon polttimo mahdottomia virtoja ota, alle 5 A lamppua kohden. Periaatteessa olisi helppo ohjata viikseltä tulevalla virralla relettä
Niinpä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 050#132050
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin