2.3t piristäminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
makatt
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 25, 2017 08:10

2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja makatt »

Kyselisin vähän vihjeitä tuollaisen 2.3 t:n piristämiseen. Kone on B234E vakiona 170hp. Olen koneeseen laittanut uudet laakerit ja männänrenkaat. Ajattelin laittaa siihen pelkän softan mutta kuinkahan pitkälle sillä pelkästään pääsee ja mitkä olisi sellaisia järkeviä variaatioita max sellainen 300 hp. Tuossa maalissa on imusarjan ja kannen välissä lämpölevy niin kärsiikö sen jättää suosiolla pois välistä vai onko sillä jonkinlainen tarkoitus polttoaineseoksen oikeanlaiselle pyörteilylle
Mielenkiinnolla vastauksia odotellen 8)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos vakio matalapaine niin tarviaa heti alkuun jo joko T5 magneettiventtilin joka bolt on tai modata softaan t7 magneettiventtiili ja hommattava se sekä siihen kuuluva adapterijohto venan ja T5 oman johtosarjanpään väliin. Johtosarja T5 venalle on matalapainesissakin jo valmiina.
Suosittelen tuon t7 modauksen ja saa joiltakin softaajilta sen venan sekä adapterinkin softauksen yhteydessä ostettua. Niitä välillä myynnissä irtona tai t7 modatun ecun kerakin johon softaa vaikka sen virin suoraan sisään..T5 venat on hintavampia ja kestolta huonompia.

Muutenkin softaajilta saanu hyvää infoa mitä ahdin, suuttimet, putkisto, sekä ic komboja bensalle tai etanolille ovat tehneet. Ahdin määrittää pitkälle mitä muuta tarviaa, yli 1,5bar ahtopyynnit vaatii myös 3bar mapin sekä sen softauksen.

Kytkin sulla mikäli manuaali taitaa olla 228mm niin vääntökestävyys tulee vastaan siellä 250-300hv/+350Nm tasolla ja halvin hommata käytetty 240mm vauhtipyörä 2.3T tai Aero ja sopiva kytkin siihen. Siitä ei tietoa käykö viggenin 228mm kytkin tonnariin, se on jo isompaa vääntöäkin kestävä versio. Jos sun viimeinen vm 98 niin voi olla jopa tuo isompikin jo tyrkätty sinne, muissa vm matalapaine on vain 228mm.
Automaattiin softaajat tekevät vääntörajat kyllä ja laatikot taitaa olla ihan samat kaikissa lyhytlohko tonnareissa.

Garret T25 niin ei taida riittää kuin jonnekin 240-250hv max tasolle, Aeron mitsu t15 jonnekin alle 300hv jää. Vaihtoon omassa riitti vesi ja öljy paluut kun muutti kumiletkulle. Jos esim käytetyn mukana saa kaikki linjat niin voihan ne vaihtaa, banjokoko eri mitsu ja Garret.

Omassa -93 2.3l t5.2 ( pitkälohko jossa puristussuhde on hiukan matalampi) on ahdin (käytetty 120€) aeron mitsu 15t, kiina (99€ ) iso ic, 3" dp, 3" racekat ja 2,5" bsr catback, walbro 255l bensapumppu, forge kello 0,6bar peruspaineella, t7 modattu mankkuvena, ahtopyynti 1,35bar. Softa vesa 67 penkissä tekemä custom.
Penkissä bensalla +28 ottoilman lämpötilalla irtosi 261hv/422 Nm, Lpr ajettu varttimaili 14,8s ja maili 233km/h loppunopeus renkaina 195/60/15" kumit..
Tuosta ylöspäin omaan vaatiikin jo niin paljon muutoksia mm joku diskopottu tai mitsu 19/20t ahdin, 3bar map, catback suurentaa 2,5">3" ja isommat suuttimet ettei riitä intoa investoida korin kunto huomioiden..

Lämmityslevyltä voi tulpata nestekierron sen tiedän ettei se haittaa, ei tietoa mitä levyn poisto tekee.

PS. Alustan kumipusliin ja nyt iskareihin (Bilstein ihan perus B4) panostus ollut parasta hinta/hyötysuhdetta etenkin ajettavuuden kannalta, menee kuin juna eikä hae, kiihdytyksissäkään vetele tai täristä. Uretaania on laitettu mm etu/ taka vakaajien runkohelat, etulatukivarren taaemmat helat, laatikon ja momenttitukien puslat.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Elo 27, 2019 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Ei lisättävää kun Kupari tohon jo kaiken aiheellisen kirjoitti. Arvaappa mitä makatt? Ne kuuluisat sanat "Ajattelin laittaa siihen pelkän softan, mutta kuinkahan pitkälle sillä pelkästään pääsee" Et huomaakkaan ku kohta siinä on kiinni Holsetti.....
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Noin se on :lol:
Jäi se että jos pelkän mankkuvenan hommaa niin orkkissoftista sun laatikon mukaan voi ajaa sisään 2.3T 200hv man/aut ja Aero 225hv man / 200hv aut ja toimii suoraan ilman muita muutoksia. Aeroissa manuaaleissa on vain mitsu, ja automaateissa sama Garret T25 kuin muissa turbomalleissa.

Mun aikaisemmista aikoinaan yksi 170hv muutettu 200hv pelkällä venalla ja softalla ja 2.3T vena valmis 200hv taas aeron ecu vaihtamalla 225hv..
Nykyään saa foorumilaisilta parempiakin sekä monipuolisempia softia kuin Saabin omat vakiot ja selvästi parempia kuin bulkkiviripajojen myymät.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
makatt
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 25, 2017 08:10

Re: 2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja makatt »

Kiitti vinkeistä. Oma projektini on että olen ton 2.3 koneen sovitellut Audi 80 quatroon. Välipalan teon yhteydessä laittelen jo ton isomman 240 kytkimen. Quatron voimansiirrossa toi 400Nm raja rupee olee kestävyyden kannalta haaste jottei tarttisi sen kanssa ruveta sit remontti hommiin. Eli ton mangneettiventtiilin vaihto softan kans ois ihan sopiva alotus 8) . Tottahan se yleensä on että ruokahalu kasvaa syödessä. Vielä kun tietäs että kärsiikö ton lämpölevyn jättää pois imusarjan ja kannen välistä, tässä mallissa se on sähköinen.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Lämpölevyn voi jättää pois, ei vaikuta käytännössä juuri mitään. Paitsi imukanavat suurenee hieman.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.3t piristäminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Aha eli uudelleensijoitus kyseessä. Hyvä kun näitäkin tehdään, peukkuja vaan projektiin.

No maximi vääntöä ja 1-2 vaihteille softaajat pystyy rajoittamaan tarvittaessa joten vääntö ei este hv ulosmittaamiselle. Yhteen entiseen softaan noin tehtykin maximin suhteen ja nykyisestä 1-2 rajoitus on poistettu.

Sillä vähän merkitystä myös onko polttoaine tarkoitus käyttää bensaa vai hiukan enemmän voimaa/ vääntöä antava etanolia, biopower softaahan ei T5 ecuun saa vaan oltava molemmille softille oma ecu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin