Nopeustieto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Nyt ois taas mielen päällä pudottaa -96 9000 matalapaine turbo moottori vieraaseen koriin ja taas mielessä kummittelee tämä nopeustieto, miten se hoidetaan, kun tällä kertaa olisi tarkoitus käyttää saabin sähköjä?

Sen verran löysin googlella että rpm signaalia voisi käyttää? Mistä sen saa? Saabin mittariston saanee muuten toimimaan, mutta nopeusmittari ei ilmeisesti toimi kun abs systeemiä ei autosta löydy.

Nopeustiedon tarviisi oikeastaan vaan sen takia, että ei tarvitse ajaa peruspaineella, tässä yksilössä stage1 softa. Sellanen tuli mieleen, että mikä tämän peruspaineen sitten määrittää jos nopeustieto puuttuu? Onko se softassa vai miten? Jos olisi softassa, niin voiko sen peruspaineen arvon muuttaa?
Saab 9000 -96 2.0T

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10574
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja jus »

Trionic itse tuottaa sen kierroslukutiedon. Perusahtopaine on määritetty turbon hukkaportin kellon jousen esijännityksellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Jeba »

jus kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 12:31
Trionic itse tuottaa sen kierroslukutiedon. Perusahtopaine on määritetty turbon hukkaportin kellon jousen esijännityksellä.
Lähinnä mietin, että mistä sen saisi ryöstettyä ja minne se pitää yhdistää? Onkos haittaa jos tuon saabin oman sähköisen ahtopaineen ohjauksen jättää pois? Ilmeisesti ainakin vanhemmissa vehkeissä ei sitten nakutus tunnistus toimi,(apc boxi) onko näissä tätä vaaraa? Jos tuota nopeustietoa ei tarvitse muuhun, kuin ahtopaineen ohjaukseen, niin varmaan tässä tapauksessa olisi helpoin käyttää jotain muuta ahtopaine ohjausta kuin saabin.
Saab 9000 -96 2.0T

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3189
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Trionicis on myös vakiona ohjelmoitu fuelcut 1.5 bar kohdalla sisään suojaksi.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10574
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös kaikkein rohkein kokeilisi yhdistää trionic-purkista kierrosluku_ulos-pinnin samaisen purkin nopeustieto_sisään-pinniin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse en tiedä asiasta mitään, mutta tässä ketjussa painittiin myös tuon nopeustietoprobleeman kanssa ja käsittääkseni toimiva ratkaisu löytyi: viewtopic.php?f=29&t=125009

Jos et jaksa koko ketjua kahlata niin hae ketjusta vaikka hakusanalla "nopeustie*".

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3969
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kupari kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 16:00
Trionicis on myös vakiona ohjelmoitu fuelcut 1.5 bar kohdalla sisään suojaksi.
Matalapaineisessa fuelcut on selvästi alempana, olisiko ollut 0.7 tjtn sinnepäin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10574
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja jus »

Veneen Saab-moottoreiden Trionic-purkkien kavereiksi tuli ulkoiset pulssigeneraattorit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3189
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuo että on saabin lpt alempi fuelcutkin on mulle uusi juttu, ajatellu aina että fuelcut olisi kaikissa 1,5bar ja vasta sen yli vaatii fuelcutin softauksen ja 3bar mapin.

Tuos mun matalapaine pirkkavolvos fuelcut on vakiosoftaskin 1,5bar niin rajavenalla saa nostettua vaikka sinne jos haluaa. Tuo pirkka kyllä aina välillä sotkee vähän mun ajatuksia saban kyseessä ollessa.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3969
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kupari kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 19:32
Tuo että on saabin lpt alempi fuelcutkin on mulle uusi juttu
Mulla meni oma fuelcutille ennen softausta pelkällä 3" DP:llä jos liian nopsasti painoi kaasua. On siis alunperin lpt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja Jeba »

jus kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 17:58
Eikös kaikkein rohkein kokeilisi yhdistää trionic-purkista kierrosluku_ulos-pinnin samaisen purkin nopeustieto_sisään-pinniin.
:lol: Ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti, mut tarkoitin että mistähän minä löydän nämä pinnit? Onko jollain heittää pinnien numerot eculta? (jos ne on numeroitu)

edit: RPM ulos ilmeisesti pin 58 eculta ja ilmeisesti johto numero 9 ecun johtosarjan liittimestä?

edit2. Nopeustieto sisään pin28 ecun johtosarjan liittimestä?

Mawerick kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 19:13
Kupari kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 16:00
Trionicis on myös vakiona ohjelmoitu fuelcut 1.5 bar kohdalla sisään suojaksi.
Matalapaineisessa fuelcut on selvästi alempana, olisiko ollut 0.7 tjtn sinnepäin.

Tämä yksilö on softattu joten fuelcutti on ainakin tässä oltava nyt ylempänä.

AZP kirjoitti:
Pe Marras 29, 2019 19:10
Itse en tiedä asiasta mitään, mutta tässä ketjussa painittiin myös tuon nopeustietoprobleeman kanssa ja käsittääkseni toimiva ratkaisu löytyi: viewtopic.php?f=29&t=125009

Jos et jaksa koko ketjua kahlata niin hae ketjusta vaikka hakusanalla "nopeustie*".

Kiitos tästä tuolta löyty hyvin tietoa. Jcarlsonin mukaan pystyy näköjään myös jättämään tuon oman mankkuvenan pois, niin tulipahan siihenkin vastaus.

Trionictuning.com selatessa tuli vastaan että toimiva tapa olisi myös nostaa ohjelmasta 1. ja 2. vaihteen ahto pyynti vaan samaan 3,4,5 vaihteen kanssa niin nopeus signaalia ei tarvitse? Osaako ohjelmoija gurut vahvistaa tätä? Puhuivat kylläkin trionic 5.5 ja eikös 9000 ole 5.2?
Saab 9000 -96 2.0T

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10574
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto

Viesti Kirjoittaja jus »

96-tonnari on Trionic 5.5.

Löyisin muistiinpanoja: 96-tonnarin 70-napaisen liittimen H70-1-pinnijärjestys vs Trionic-purkin pinnijärjestys

H70-1 Trionic Kuvaus
21 vihreä/punainen 34 ajotietokone EDU3, suihkutusaikojen pituus polttoaineenkulutuslaskentaa varten, sivu 204.
3 kelta/valkoinen 32 Ajotietokone EDU3, check engine
5 vihreä/valkoinen 60 Virtalukolta +15
16 valkoinen 56 Trionicilta maadoittava ohjaus bensapumpun releelle
15 keltainen/valkoinen 31 Trionicilta maadoittava ohjaus moottorinohjauksen pääreleelle
25 sininen/punainen Sulakkeelta +12 V lambdan lämmitykselle
22 sininen/punainen Moottorinohjauksen pääreleeltä jännitesyöttö suuttimille
4 keltainen/punainen 21, 27 Trionicilta maadoittava ohjaus hiilisuodattimen magneettiventtiilille
24 punainen 1, 48 Jatkuva akkujännite sulakkeelta
- 24 Tehomaadoitus
- 25 Tehomaadoitus
- 47 Signaalimaadoitus
1 harmaa/punainen Moottorinohjauksen pääreleeltä +12V sytytyskasetille
7 harmaa 22 Imusarjan paineanturi
8 sininen/valkoinen 43 Imusarjan paineanturi
61 vihreä 61 Trionicilta maadoittava ohjaus lämpölevyjen releelle
33 valkoinen 15 Jarruvalokytkin
39 vihreä/valkoinen 36 vakionopeussäätimen boksille, sivu 312
49 vihreä/punainen 54 Ilmastointi, maadoitus kompressorin releelle, kun tyhjäkäynti on korotettu sivu 248
50 vihreä/valkoinen 59 Ilmastointi, kompressorin käynnistyksen ja tyhjäkäyntikorotuksen pyyntö +12V, sivu 248
10 sininen/valkoinen 33 Diagnostiikka Trionic, sivu 214
12 vihreä 39 Nopeuspulssit nopeusmittarin pulssimuuntimelta trionicille, sivu 198
17 sininen 58 kierroslukumittari, sivu 186
18 valkoinen 13 Peruutusvalokytkin, +12V peruutusvaihteella
10 sininen/valkoinen 33 VSS, sivu 350
36 oranssi 14 Automaattivaihteisen asentokytkimeltä
53 vihreä 26 Magneettiventtiili, APC
54 sininen 2 Magneettiventtiili, APC
56 vihreä/valkoinen - Latauksen merkkivalo, sivut 52, 218
59 sininen - Öljynpainevalo, sivu 224
67 musta - Vaihteiston signaalianturilta nopeusmittarille. sivu 198
68 valkoinen - Vaihteiston signaalianturilta nopeusmittarille. sivu 198
69 keltainen/valkoinen - Starttiheräte virtalukolta käynnistysmoottorille, sivu 52
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Vastaa Viestiin