Nopeustieto eculle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Onko kukaan koskaan kokeillut tällä releellä? http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=148901 vaihdoin nopeusanturin mut ilmeisesti laatikon pään ratas sileenä.. :?
Ei huvittais purkaa laatikkoa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10619
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa keskustelussa tuntuisi olevan oleellisimpana pointtina muodostaa nopeuspulssia Trionicille ABS-pulsseista ja hoitaa tarvittava skaalaus Trionic-softassa. Jos tahdot nopeusmittarin näyttävän lähellekään oikein, tuntuisi luontevalta lähestyä aihetta Tuossakin keskustelussa mainitulla Dakota-pulssimuuntimella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Totta,näyttäis noita dakota purkkejakin löytyvän ainakin summitracingilta n.80e+rahdit. Sillähän sen sais abseilta 2458 pulssia per kilometri syöteltyä eteenpäin. Jos omalle työlle ei laske hintaa niin halvin kait ois ostaa saab webshopista 3e vastaratas lootaan ja purkaa/vaihda/kasaa.. tarvii ajossa vaan olla päivittäin auto et joutus yöhommina tekee. :roll:
Niin tai toinen loota hommata ja heittää paikalleen kans yks vaihtoehto..
Ei taas taivaankappaleet osunut kohdalleen kun eka tonnari josta vastaratas rikki heti ostaessa,tähän vaihdettu aeron laatikko+kykä nii ei haluais luopua ainakaan laatikosta kun tykkään noista aavikko välityksistä.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nyt on tilattu usedecus.com englannista rele (ei lähempää löytynyt :lol: ) hinta oli 12e posteineen. Katsotaan mitä tällä köyhän miehen patentilla saadaan aikaan kun se rantautuu joskus kotiin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

dappercom
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Melkein kiinnostaisi alkaa suunnittelemaan tähän sopivaa sovituspiiriä, kun sellaiselle löytää aikaa. Tilasin jo kahdeksanjalkaisia PIC-mikrokontrollereita jos oikein innostuu. :D

Jonkun laskun mukaan ABS-anturilta tulee noin 23080 pulssia kilometriä kohden, joten mittariston arvostamalle 9828 pulssia per kilometri, jakaja on kiusallisen hankala 2,35.

EDIT: Tosiaan tuo mittariston SISÄÄNmenevä signaali on 9828 ppkm ja mittariston eculle sovittama se 2458 ppkm.
Viimeksi muokannut dappercom, Ma Tammi 27, 2020 10:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Aivan :) ei olisi suinkaan huono idea jos tuollaisen osaava näpertelisi..siitähän jo mielellään pikkaisen maksaakin.. :wink:
Näitä varmaan tulee vielä jatkossakin muillakin vastaan ja mielestäni ei huono vaihtoehto sille että muut vaihtoehdot on purkaa atomeiksi loota,jos ei itse pysty,korjaamolla varmasti kallis.
Tai vaihtaa toinen laatikko,sekään ilmaista jos ei itse osaa/pysty.
Itse haluaisin tuon aeron laatikon pitää kun tykästynyt noihin välityksiin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tänään kokeilin tuota relettä kytkeä mutta sormi meni sit suuhun kun en löytänyt tarpeeksi tietoa..

Eli tuossa releen kytkennässä viitataan OUT ulostulo sini/puna johtoon? Eculle? Sini/puna kohdat eculla on vain jännitesyöttö suuttimille ja lambdan lämmitys. Vaihteiston tunnistimelta lähtee valkoinen ja musta jotka menee eculle. Mittaristolta tulee pulssimuuntajan rpm tieto eculle(vihreä) niin voisiko tähän sen kytkeä?
Abs antureiden johdot tulee akvaariokotelon puolelle jossa liittimet. Vihreä ja musta. Kummastakaan en saanut jännitettä havaittavasti,virrat päällä vihreään tulee 1.2v ja mustaan 0v. Pyörittämällä rengasta en havainnut mitään muutosta. Kummastako noista pitäisi saada ulos jännitettä.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10619
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jus »

Etkös ollut nyt nopeusmittaria herättämässä henkiin, koska vaihteistossa perän vastaratas on rikki eikä pyöritä nopeusanturia? Tarvitset siis korvaavan reitin, jolla nopeussignaalia syötetään nopeusmittarin pulssimuuntimelle. Vaihteiston nopeusanturi antaa siniaaltoa mittariston kaksinapaiseen liittimeen (musta + valkoinen). Jotta mittari heräisi henkiin, sinun tulee tuoda tuohon liittimeen jotakin auton nopeudesta riippuvaa signaalia, jonka mittarin pulssimuunnin osaa tulkita. Yllä dappercomin linkittämässä keskustelussa mainitaan, että signaalin en välttämättä tarvitse olla 1 V siniaalto kuten vaihteistoanturilta tulee, vaan yhtä hyvin kelpaisi 5 V kanttiaalto.

Jos taas olet päättänyt jättää nopeusmittarin pimeäksi, voit tehdä samat temput kuin ne vääränmerkkiseen Trionic-konetta asentavat ja huolehtia vaan siitä, että Trionicille menee joku nopeustieto. Ja pääset ohi siitä, että ahtopaineen säätö ei toimi suunnitellusti nopeustiedon puuttuessa. Ja nopeusmittari on pimeänä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nopeusmittaria olin kyllä herättelemässä,vaikkei se tule näyttämään realistisia lukemia. Ja toiseksi haluaisin tuon nopeustiedon eculle koska auton softa ei pääse ominaisuuksiinsa ilman nopeustietoa.
Tämä selvensi jo paljon eli mittaristolta musta/valkoinen johon tuo OUT signaali viedään.
Huomenna mittaan tarkemmin nuo ABS anturien johdot kummasta saan ulos sen tarvittavan aallon.Ehkä en huomannut koska en mitannut mV puolelta fukella.
Kiitos Jus selventävistä tiedoista!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No ei oikein rokkaa vieläkään,ABS antureiden vihreät johdot antaa ulos signaalia,muut kytkennät ok,tuon ulostulon kokeilin vaihteiston nopeustunnistimen johtoihin(musta+valkoinen) vuorotellen mutta herätystä ei tapahtunut pyörien liikkuessa. Jäin miettimään meneekö se vaihteiston päästä suoraan mittaristolle pulssimuuntajalle?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10619
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihteiston anturilta menee suoraan mittariston pulssimuuntimelle.

Oliko sinulla mittaristoon tulevaan kaksinapaiseen liittimeen toinen napa irti kytkettynä samalla kun toiseen toit sieltä GM-releen ulostulosta? Tuntuisi tarpeelliselta yhdistää mittariston pulssimuuntimelle tulossa toinen napa maadoitukseen ja toinen GM-releen ulostuloon.

Vaihteistoanturi kannattaa kytkeä kokonaan irti johdoista sotkemasta tätä kokeilua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Nopeustieto eculle

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Vaihteistoanturin liitin oli kokonaan irti testatessa ja tein siihen vastaliittimen kun oli ylimääräinen anturi. Mutta toinen johto oli aina auki testatessa.
Enpä hoksannut tuota kokeilla! Alfamerin opuksesta silmäilemällä mittariston sähkökaaviota veikkaisin että juurikin musta oli maadoitus. Kokeillaan vielä maadoittaa toinen johto testatessa,kiitos taas. :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage3 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

Vastaa Viestiin