Vanha 115A laturi oli kytketty niin kuin näillä on tapana, punainen 13mm mutterin alle ja vihreä 8mm mutterin alle.
Uudessa motonetistä haetussa vuosimalleihin 93-> tarkoitetussa 90A powermax laturissa on nää samat B+ ja D+ paikat, mutta lisänä tuollainen sininen johto jossa lattaliitin sisällä.
Vanha 115A: https://www.dropbox.com/s/nje53wu3yu2dw ... 2.jpg?dl=0
Uusi 90A: https://www.dropbox.com/s/2mfq4r0lp8mmi ... 5.jpg?dl=0
Vanha laturi on mallia ulkotuuletettu, ja uusi sisätuuletettu. Kummallinen tuo ylimääräinen sininen johto. Miten kytken uuden laturin?
115A laturin korvaus motonetin 90A laturilla, johdot?
Re: 115A laturin korvaus motonetin 90A laturilla, johdot?
Valistunut veikkaus - pistä akulle menevä kaapeli tuohon isompaan mutteriliittimeen - heräte pienempään, ja unohda, eli jätä oman nippusitimensä huomaan, tuo sininen johto.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: 115A laturin korvaus motonetin 90A laturilla, johdot?
Tuo sininen kun tulee tuolta niin se on luultavimmin W napa.
Joissakin latureissa on jo valmiiksi tuotu ns. W napa laturin ulkopuolelle. W napa on vain laturin yhdestä vaiheesta tuotu johdinliitäntä laturin ulkopuolelle. Tätä voidaan käyttää moottorin kierrosnopeuden mittaamiseen.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: 115A laturin korvaus motonetin 90A laturilla, johdot?
Jätin sinisen kytkemättä, ja nyt lataa. Jännite elää 13.9 - 14.2 voltin välillä, siinä missä ennen oli 13.2 - 13.6 välillä. Loppuun kuluneiden liukurenkaiden ja hiilien lisäksi vihreän johdon lattaliittimen liitoksessa oli kosketushäiriö, mikä aiheutti sen ettei punainen akun kuva ilmestynyt mittaristoon. Uusin sen lattaliittimen, niin alkoi sekin toimia.
Tuo powermaxin laturi oli jotenkin ihan pikkaisen eri muotoinen, koska ei millään sopinut yhtäaikaa alempaan ja ylempään kiinnikkeeseen. Piti käyttää moottorin ylätuki kokonaisuudessaan löysällä lohkon puoleista kiinnitystä myöten, että laturin molemmat kuusiokolomutterit sai sopimaan paikoilleen.
Kiitokset avusta Lerssinen ja SuoTimo!
Tuo powermaxin laturi oli jotenkin ihan pikkaisen eri muotoinen, koska ei millään sopinut yhtäaikaa alempaan ja ylempään kiinnikkeeseen. Piti käyttää moottorin ylätuki kokonaisuudessaan löysällä lohkon puoleista kiinnitystä myöten, että laturin molemmat kuusiokolomutterit sai sopimaan paikoilleen.
Kiitokset avusta Lerssinen ja SuoTimo!
Re: 115A laturin korvaus motonetin 90A laturilla, johdot?
Tämä ylläoleva pitää jatkoa varten laittaa muistiin, kokeilla huomenna ensin tänään haettua ulkotuuletetun aitoa bosch lämpökompensoitua
jännitteensäädintä nykyisen 9,90€ ei lämpökompensoidun tarvikkeen tilalle.
Mulla nyt ongelmana se kun jännitteet edun mukaan seilaa 13,3-14,7 väliä ja käväisiä nopeasti eilen pari kertaa pysahtyessä 12,8 tasolla Huomasin vasta kun ajovalojen kuvio illalla vilkkui tallinovea vasten selkeästi kokoajan himmeten voimistuen, myös mittaristossa sama efekti mutta lievempänä
Tuo tarvike vaihdettu kun alkuperäisen hajotessa putosi jännite suoraan 11,5-12,,5 välille, tarvike vaihdon jälkeen näytti ajossa edussa 13,6-13,9 tasoa lataavan kun orkkis oli muistaakseni 13,9-14,2 tasoa. Akku suht ok, starttivirtakin on 11,8-12,3 välillä.
Ps. Kävi säkä ja omat viat korjaantui pelkällä säätimellä. Liitin uusittu samalla, hapettunut ja kulunut 27v jälkeen. Latailee nyt edun mukaan kuormitukset mm lasilämmitin, kompura täydellä puhalluksella, sisävalot sekä pitkät + sumarit päällä 13,6, vajaalla kuormalla 13,8-13,9.
jännitteensäädintä nykyisen 9,90€ ei lämpökompensoidun tarvikkeen tilalle.
Mulla nyt ongelmana se kun jännitteet edun mukaan seilaa 13,3-14,7 väliä ja käväisiä nopeasti eilen pari kertaa pysahtyessä 12,8 tasolla Huomasin vasta kun ajovalojen kuvio illalla vilkkui tallinovea vasten selkeästi kokoajan himmeten voimistuen, myös mittaristossa sama efekti mutta lievempänä
Tuo tarvike vaihdettu kun alkuperäisen hajotessa putosi jännite suoraan 11,5-12,,5 välille, tarvike vaihdon jälkeen näytti ajossa edussa 13,6-13,9 tasoa lataavan kun orkkis oli muistaakseni 13,9-14,2 tasoa. Akku suht ok, starttivirtakin on 11,8-12,3 välillä.
Ps. Kävi säkä ja omat viat korjaantui pelkällä säätimellä. Liitin uusittu samalla, hapettunut ja kulunut 27v jälkeen. Latailee nyt edun mukaan kuormitukset mm lasilämmitin, kompura täydellä puhalluksella, sisävalot sekä pitkät + sumarit päällä 13,6, vajaalla kuormalla 13,8-13,9.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01