Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Potilas allekirjoituksen 1993 9000CDE 2.3t B234L –moottori.

Etanoliohjelma sisällä moottorin ohjainlaitteessa.

Ongelmat:

-Autolla ajettiin oston jälkeen yli 400 kilometriä kotikonnuille ilman ongelmia. Auto käynnistyi hyvin, kävi tyhjäkäyntiä, tehoa oli ja TCS katkoi innokkaampia pyrähdyksiä. Ahdin sakkaa, mutta se nyt on tiedossa millä se korjaantuu (bypass).

-Leimalle ryntäsin sitten pari päivää kotiutumisen jälkeen. Auto käyntiin pihasta ja kävi lämpöiseksi. Kolmannella starttasi ja otti tyhjäkäynnin ja kävi sitä nätysti. Lähdin ajamaan ja huomasin että alapaneelissa lukee ”CHECK ENGINE”. Ajattelin että tästä tallille välipysähdys ja kenkä akusta irti niin nollaantuu. No, tämän tein ja ilmoitus katosi.

Auto vaan ei käynnistynyt.

Ekalla lähti hörähtäen ja sammui, sitten jauhoi ja jauhoi ja jauhoi startilla, mutta ei edes luvannut.
Roplasin (DEFAn) keskuslukituksen kaukoavainta eikä vaikutusta.
Käytin kengän irti ja uutta yritystä; sama juttu, ekalla hörähti, sitten sahootti ja sahootti, muttei lähtenyt.

Pyörittäessä pitempään, luonnollisesti, jännite infonäytössä tippui sinne 9 voltin tienoille.
Vikavaloja ei palanut, ainoastaan piktogrammissa öljykannun kuva vilkkui, mutta se lie tavallista tässä yhteydessä.

Tallista akku ja kaapelit, auto lähti käyntiin semipitkällä startilla.

Ajelin konttorille ja auto pelasi matkalla hyvin. Jätin käyntiin ja katsuri ajoi auton halliin.
Sammutti nosturille kun kävi alustan ja muut komponentit läpi.
Siitä sitten käynnisti, kävi kaksi sekuntia ja sammui. Boosteri kiinni kenkiin ja käynnistysyrityksiä; pyöritti ja pyöritti, muttei edes hörähtänyt enää.

Ei millään käyntiin.
Inssi hakemaan isompaa boosteria ja minä nokkelana sillä aikaa käänsin valokatkaisijan 0-asennosta ajovaloasentoon ja auto laakista käyntiin (?!?!?!)

Sittemmin havaittua:
Auto käynnistyy nihkeästi, tarvitsee useamman startin että lähtee käyntiin niin että pysyy.
Ja kun pysyy tyhjäkäynnillä, ei henno kaasua.
Voi sammuakin, tai vain sukeltaa kiekat ja nousee sitten tyhjäkäyntiin.
Hetken päästä saattaa jo kestää kaasupoljintakin, mutta silloin käy rötköttäen, kuin ei tulisi kipinää kaikkiin sylintereihin.
Hetken käytyään kun lähdet ajamaan, moottori vetää normaalisti ja pysähtyessä joutokäynti on normaali.
Sammuttaa vaan ei uskalla esim. kaupan pihaan, kun se pelko on ”persiissä” ettei se siitä tokene enää laukkaan.
Ostettu on jo bensapumppu ämpäreineen, venttiilikopan tiiviste, tulpat ja öljynsuodatin, eli huoltoa on luvassa.

Asiaan mahdollisesti vaikuttavat seikat:
-Venttiilikoppa vuotaa ja on kastellut altaan kaiken öljyllä, erityisesti moniurahihnan pään konetta
-Etanoli ja suutinten tervaantuminen, bensapumppu?
-KAA-anturi? Öljysittaa täynnä ja lukema puuttuu? Toki rikkikin voi olla.. Mutta vaikuttaako se asia bensansyöttöön silloin kun auto ei lupaakaan?

Kysynkin arvon raadilta mielipiteitä, mitä seuraavaksi?
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2435
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Etanoliohjelma sisällä moottorin ohjainlaitteessa.
Mikä softa? Saatko säädettyä ajossa? Varmasti toimiva helmikuisessa säässäkin? Onko CanUSB tai vastaavaa että saisit reaaliaikaista tietoa mitä tapahtuu? Lähinnä meneekö rikastukset pieleen esim.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3376
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Oma pitkälohko sammui hajonneen kaa takia aina ajossa. Kone kylmänä ei ollut mitään ongelmia käynnistyä edes tuolloin kesälläkään, ajaa pystyi alussa pari kilsaakin, lopussa 200-1000m välillä ennenkuin hyytyi tienposkeen.. Sammuessa ajossa lämpimänä oppi että piti odottaa + 15min niin lähti taas ja pääsi jonkunmatkaa eteenpäin. Lämpimänä yrittäessä tuossa sai sahata akunkin tyhjäksi ilman mitään yritystäkään käynnistyä.

Itselle löytyi klubilaiselta käytetty hyväkuntoinen og900 anturi jatoiminut sen jälkeen täysin.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

j0ne kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 19:33
Etanoliohjelma sisällä moottorin ohjainlaitteessa.
Mikä softa? Saatko säädettyä ajossa? Varmasti toimiva helmikuisessa säässäkin? Onko CanUSB tai vastaavaa että saisit reaaliaikaista tietoa mitä tapahtuu? Lähinnä meneekö rikastukset pieleen esim.
Ei mitään noista saatavilla/käytössä, valitan.

Eikä tietoa kenen/mikä softa siellä purkissa on..
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kupari kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 20:00
Oma pitkälohko sammui hajonneen kaa takia aina ajossa. Kone kylmänä ei ollut mitään ongelmia käynnistyä edes tuolloin kesälläkään, ajaa pystyi alussa pari kilsaakin, lopussa 200-1000m välillä ennenkuin hyytyi tienposkeen.. Sammuessa ajossa lämpimänä oppi että piti odottaa + 15min niin lähti taas ja pääsi jonkunmatkaa eteenpäin. Lämpimänä yrittäessä tuossa sai sahata akunkin tyhjäksi ilman mitään yritystäkään käynnistyä.

Itselle löytyi klubilaiselta käytetty hyväkuntoinen og900 anturi jatoiminut sen jälkeen täysin.
Sehän tässä kun ajosta ei sammu, ainoastaan käynnistyksissä ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä..
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

j0ne kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 19:33
Etanoliohjelma sisällä moottorin ohjainlaitteessa.
Mikä softa? Saatko säädettyä ajossa? Varmasti toimiva helmikuisessa säässäkin? Onko CanUSB tai vastaavaa että saisit reaaliaikaista tietoa mitä tapahtuu? Lähinnä meneekö rikastukset pieleen esim.
Nappen softa.
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3376
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko softa tehty mikäli kuitenkin trionic (mitä pikku t ei mun ymmärryksen mukaan -93 ollut, iso T ja aero oli ) 5.2 vai sisälle ajettu uudempaqn 5.5 ecuun? Voihan se ecukin olla jotenkin kärsinyt, hajonnu itseltä noita molempia versioita. Jos samanlaisen etanolisoftalla löytäisi lainaan ni vois sen eliminoida.
Jos di/ apc mulla ei ole aavistustakaan niiden sielunelämästä.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1732
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kupari kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 22:36
Onko softa tehty mikäli kuitenkin trionic (mitä pikku t ei mun ymmärryksen mukaan -93 ollut, iso T ja aero oli ) 5.2 vai sisälle ajettu uudempaqn 5.5 ecuun? Voihan se ecukin olla jotenkin kärsinyt, hajonnu itseltä noita molempia versioita. Jos samanlaisen etanolisoftalla löytäisi lainaan ni vois sen eliminoida.
Jos di/ apc mulla ei ole aavistustakaan niiden sielunelämästä.
Tuo on jännä, kun tuossa 92-93 tienoon Tonnareita on aika monella eri kokoonpanolla. On tosiaan ollut itellä M92 T5.2 ja tuo purussa oleva M92 DI/APC.
Nuokin on erikoisia versioita, joissa öljyntäyttökorkki on nivelletty :roll:
#3628
Saab 9000 Aero -94 E85 | Saab 9000 Jubilee -97 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kupari kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 22:36
Onko softa tehty mikäli kuitenkin trionic (mitä pikku t ei mun ymmärryksen mukaan -93 ollut, iso T ja aero oli ) 5.2 vai sisälle ajettu uudempaqn 5.5 ecuun? Voihan se ecukin olla jotenkin kärsinyt, hajonnu itseltä noita molempia versioita. Jos samanlaisen etanolisoftalla löytäisi lainaan ni vois sen eliminoida.
Jos di/ apc mulla ei ole aavistustakaan niiden sielunelämästä.


Joo t5.2 on ja softaguruun oltu yhteydessä, softa on kyllä napis.
Autossahan on noi siniset suuttimet Lucakselta, 391 cc/min.

Suuttimet nyt pesty 4 kierrosta ja olleet yön välissä Forte Gas Treatmentin seassa ja tänään kaks kierrosta uudestaan. Asentelin paikalleen ja sahas ja sahas ja kasteli tulpat.

Sitten uutta yritystä ja appajee, valokatkaisijan kun laittoi ajovaloasentoon, auto käynnistyi. Toki röpöttäen ja lämmettyäänkin hieman röpötti putkeen..??

Valot päällä siis käynnistyy ja pysyy käynnis. Jos valot nolla-asennos, ei käynnisty.
Ja jos käynnissä käännät valot nollaan, auto sammuu hetken päästä..??
Osaako tähän joku sanoa jotain kokemuksia??
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10869
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja jus »

Sulakkeet varmaan jo tarkistit? Toimivatko kaikki valot niin kuin kuuluu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Sulakkeet on mitattu kynällä.

Valot pelaa, tavallaan;

-Joskus jäi kaikki jarruvalot palamaan vaikka auto lukossa.

-Ajovalot pelaa kun kopauttaa (perinteinen relevika niissä).

-Kerran paloi vain toinen pitkä kun laittoi pitkät päälle. Seuraavalla kerralla molemmat.. (Rele)

-Toisessa kilvenvalossa ei ole polttimoa, mutta virta tulee.. Työn alla.

Siinäpä ne valoasiat jotka havainnoinut.

Jännitteensäätimen vika tuli mieleen tuosta kun käynnistä sammuu kun kuorma laskee. Se vaan ei selitä tuota miksi auto ei käynnisty kun valot on pois päältä. Akkukin voi olla kehno, mutta edelleen kun se auto käynnistyy valot päällä... :roll:
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3376
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Näissähän pitää jarrua painaa ja sammuu piktorammin syttynyt valo jos kaikki kunnossa, jos piktorammissa ei jarruvalot syty ollenkaan palamaan sekä ilman auto käynnissä jarruvalot jää palaa niin polkimen nastan tsekkaisin ettei jumissa pohjassa.

Omassa jännitteensäädin hajalla ( edun mukaan virtaa 10-11 antoi) ei ajovalokatkaisimen asennolla ollut ajossakaan saati startatessa väliä, vain akun latausmäärällä oli. Säädin ( halpis motonet) vaihdettuna edun mukaan lataa nyt 13,6-13,8 ja riittää mm ilmastoinninkin päälläpitoon. Laturi siis mulla ei ole enää täydessä tikissä mutta pärjännyt.

Ps. Ei kai olisi maadoituksissa ongelmia?
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

aero
-
Viestit: 6690
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja aero »

Kai kaikki polttimot on oikeaa lajia?

Näissähän saa jänniä efektejä ainakin aikaan, jos takavaloissa on vääräntehoiset polttimot (muistaakseni pitää olla 21/4W ja sitten yleisempi 21/5W aiheuttaa ongelmia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1576
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Laturi vetää väliä 13,4-14,0 volttia kun mittaristosta katsoo.
Yleismittarilla mitaten navoista pysyy tasaisena 14,0 volttia tyhjäkäynnillä.
Apulaitehihna on vanha ja kova, kirskuu ja natisee ja nassuttaa, sillä nyt tuskin vaikutusta on, mutta uusi on jo hyllyssä siihenkin.

Tänään käynnistin, meilläpäin -4 astetta, niin viidennellä jäi tyhjäkäynnille eikä sammunut.
Auto ei ollut lämmityksessä, ja oli seissyt nyt käyttämättä 2 päivää.
Kävi 20 min, sammutin ja lämpimänä lähtee nyt kuin sen kuuluisan palmun alta. Suuttimien pesusta on ollut selkeä hyöty siinä mielessä, että koeajolla veti paljon paremmin ja nykimiset ja "röpötys" lakkasi.

Pitää käydä maattopisteet läpi jahka muilta hommilta kunnolla ehtii.

Pitää katsoa myös nuo polttimot, rekkarivalot oli oikeaa sorttia ja on nytkin kun sen vasemman vaihdoin.
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2435
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja vaikka jarruvalon poltin olisikin oikea kaksi lankainen niin se voi olla myös 180astetta väärässä asennossa (ja voi olla myös survottu yksilankainen poltin siihen).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

Vastaa Viestiin