Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

timpetti kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 16:11

Valot päällä siis käynnistyy ja pysyy käynnis. Jos valot nolla-asennos, ei käynnisty.
Ja jos käynnissä käännät valot nollaan, auto sammuu hetken päästä..??
Osaako tähän joku sanoa jotain kokemuksia??

Itse asiassa on kokemusta, tapahtui mulle syksyllä. Olin hetken aikaa aivan äimän käkenä tuon vian kanssa mutta lopulta syylliseksi paljastui virtalukon pohja. Ei oirehtinut mitenkään ennen hajoamistaan.
9000 Aero '97

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

GhostZigga kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 23:37
timpetti kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 16:11

Valot päällä siis käynnistyy ja pysyy käynnis. Jos valot nolla-asennos, ei käynnisty.
Ja jos käynnissä käännät valot nollaan, auto sammuu hetken päästä..??
Osaako tähän joku sanoa jotain kokemuksia??

Itse asiassa on kokemusta, tapahtui mulle syksyllä. Olin hetken aikaa aivan äimän käkenä tuon vian kanssa mutta lopulta syylliseksi paljastui virtalukon pohja. Ei oirehtinut mitenkään ennen hajoamistaan.
Hienoa, kiitos. Samaa epäillyt itsekin.

Pitää katsella sinne uutta.

Auton mukana tuli tarvikemallinen, onko niistä kokemuksia?
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

aero
-
Viestit: 6356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja aero »

Joko tää ratkes? Utealista kiinnostaa, että mikä sitä vaivasikaan :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

aero kirjoitti:
Ti Maalis 17, 2020 10:43
Joko tää ratkes? Utealista kiinnostaa, että mikä sitä vaivasikaan :)
No tämä aihe parani tosiaan hieman kun suuttimet pestiin, mutta edelleen varvaskaasulla auto lähtee ajoin ekalla, toisinaan tokalla käyntiin.

Virtalukonpohjaan en ole ehtinyt paneutumaan, koska uusi vika ilmeni;

Kuskin ovi ei aukea sisältä eikä pihalta.

Tänään hajotin oviverhouksen ja ovivalon (muunmuassa) että sain oven auki.
Aukesi lukkoklipua kääntämällä sieltä lukkokidan kiinnitysken kohdasta, sitä ylempää ja paksumpaa tappia siis.

Otin lukkokidan irti ja pesin ja rasvasin hyvin, pöydällä se sitten pelasikin kuin ajatus.

Alempi ja ohuempi tappi joka jättää lukkokidan kielen "puolilukkoon", oli vääntynyt ja suoristin sen. Kasasin kaikki ja ongelma pysyi samana. Ovi ei aukea sisältä eikä ulkoa.

Ovi roikkuu hieman, mietin että jääkö se niin pahoin makaamaan lukon vastakappaleen varaan, ettei kahvoista eikä keskuslukitus päästä tappia liikahtamaan niin paljon että ovi aukeaisi...

Nyt kun sen avaa mekaanisesti tuosta paksummasta tapista, on liike aika voimakas ja klakshtaa kovaan, kuin se tosiaan olisi pinteessä.

Havinnekuva alla; tekstissäni mainittu ohuempi tappi on se joka menee tuolla valkoisessa muovisessa urassa ja paksumpi tappi kuvassa kello puoli kahdessa oleva harmaa tappi

Kuva
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10692
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja jus »

Salpalaitteen (se, missä on paksu tappi avausta varten ja ohut tappi piktogrammia ohjaavan reed-releen magneetin vivun uraan) on oltava kiinni-asennossa ruuvattaessa salpalaite paikalleen kiinni oven päätyyn.

Lukkonupin ylös-alas-liike ei kuuluisi mitenkään riippua siitä miten pielessä on saranoiden säätö ja miten vahvasti ovi suljettuna ollessaan ponnistaa salpaa vasten. Tuo säätövirhe ilmenee vasta ovea avatessa, erityisesti ulkokahvasta. Sisäavauskahvassa vipusuhde on edullisempi, säätövirhe pystyy haittaamaan sisäavausta vain vähän.

Lukkonupin ylös-alas-liike (napista nostamalla, avainta kääntämällä, keskuslukkomoottorilla) voi estyä, jos avausvipu lukkomekanismissa (tuossa kuvan keltapassivoidussa peltiliparehässäkässä) ei palaudu lepoasentoon. Avausvivun jousi poikki?

Takaoven lukkohan tuossa kuvassa toki on, mutta etuovessa lapsilukkoa lukuunottamatta samat toiminnot.

Etuovesta joudut irrottamaan ikkunan takareunan liukukiskoa, jotta saat lukkomekanismin ulos ovesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kiitos taas jus seikkaperäisestä vastauksesta.

Pitää huomenna ottaa irti asti tuo mekanismi ja ihmetellä lisää. Jouset siellä kyllä on paikallaan.
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Eilen levitin lukkomekanismit lattialle ja pesin bräkleenillä kunnolla. Päälle Forten Tech Lubea kunnon suihkutukset muutaman minuutin välein ja kasaus.
Alkoi pelaamaan kaikinpuolin.

Mitään erityisen tihkeetä kohtaa en löytänyt.. Kaikki osat varmaan liikkui hieman huonommin kuin kuuluisi ja tästä johtuen kokonaisefektinä tuo aukeamattomuus.
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1564
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkästä aikaa tonnarikantaan ajoautoissa ja, ja...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Tää tosiaan jatkoi matkaa Uuteenkaupunkiin, harrastajalle. Oli pakkosauma rationalisoida kalustoa..
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

Vastaa Viestiin