Jotain mätää tanskanmaalla, eiku kolmospytyssä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jotain mätää tanskanmaalla, eiku kolmospytyssä
"Dramaattisen" shakespearilaisen otsikon jälkeen asiaan: luppoaikaa tappaakseni irrotin sylinterikannen tonnarista, pahvi oli vielä hyvässä tikissä, mutta kolmospytty erottui selvästi muista, eikä välttämättä edukseen.
Hieman taustaa. Nostajat (tai jotkin) naputtelivat kylmänä selvästi, samoin kylmäkäynnistyksien jälkeen oli havaittavissa lähes aina nykimistä ja kulku kuin opelissa ikään (=tehot hukassa). Lämpimänä toimi yleensä moitteetta, mutta välillä "epäröi" kun tarjosi tohvelia ja harvakseltaan jäi myös peruspaineille. Kolmosen tulppakin on "aina" ollut hieman erivärinen (vaaleampi) muihin tulppiin verrattuna. Autossa on Saabin oma DI/APC lastu (n. +20hv orkkikseen) ja 3" downpipe.
No, ohessa yleiskuva venttileistä:
Kolmospytyn pakopuoli selkeesti vaalean karstan peitossa. Alla foto kolmospytystä, ja vertailuna ykköspytty (muut samanoloisia ykkösen kanssa).
Kolmonen (männän pää kauttaaltaan karstassa):
Ykkönen:
Mitä tuosta nyt itselle tulee mieleen, niin laihalla ollaan käyty aika selvästi (vai olenko väärässä??). Eli pistää epäilyttämään kolmospytyn ruiskusuutinta, tai sitten on hydrauliset nostajat kolmospytyn venttiileissä tullut tiensä päähän. Ajattelin käyttää suuttimet testissä ja puhdistuksessa, mutta onko arvon asiantuntijoilla jotain kommentteja/tietoa siitä, mikä vetää sylinterin/venttiilit tuohon kuntoon?
Hieman taustaa. Nostajat (tai jotkin) naputtelivat kylmänä selvästi, samoin kylmäkäynnistyksien jälkeen oli havaittavissa lähes aina nykimistä ja kulku kuin opelissa ikään (=tehot hukassa). Lämpimänä toimi yleensä moitteetta, mutta välillä "epäröi" kun tarjosi tohvelia ja harvakseltaan jäi myös peruspaineille. Kolmosen tulppakin on "aina" ollut hieman erivärinen (vaaleampi) muihin tulppiin verrattuna. Autossa on Saabin oma DI/APC lastu (n. +20hv orkkikseen) ja 3" downpipe.
No, ohessa yleiskuva venttileistä:
Kolmospytyn pakopuoli selkeesti vaalean karstan peitossa. Alla foto kolmospytystä, ja vertailuna ykköspytty (muut samanoloisia ykkösen kanssa).
Kolmonen (männän pää kauttaaltaan karstassa):
Ykkönen:
Mitä tuosta nyt itselle tulee mieleen, niin laihalla ollaan käyty aika selvästi (vai olenko väärässä??). Eli pistää epäilyttämään kolmospytyn ruiskusuutinta, tai sitten on hydrauliset nostajat kolmospytyn venttiileissä tullut tiensä päähän. Ajattelin käyttää suuttimet testissä ja puhdistuksessa, mutta onko arvon asiantuntijoilla jotain kommentteja/tietoa siitä, mikä vetää sylinterin/venttiilit tuohon kuntoon?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Samaa mietin tuossa itsekkin. Tein tuon saman homman toissa talvena ja noinhan siinä käy jos kannentiiviste vuotaa.ng900aero kirjoitti:Eikös tuo valkoinen väri viittaisi "vesivahinkoon" eli päästänyt tiivisteen välistä vettä sylinteriin? Tuo selittäisi oireilun kylmänä jne.
Eikö kone hävittänyt vettä ja eikö kannentiivisteessä näy mitään erikoista?
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Kannen kuva on hieman epäselvä, mutta näyttää ainakin siltä että pahvi olisi vuotanut. 2.3-kannen ollessa kyseessä kannattaa myös etsiä halkeamia. Kotikonstein se onnistuu putsaamalla karstat pois (lähtee aika hyvin tinnerillä) ja sitten vaan kunnon valo ja suurennuslasi avuksi. Toinen vaihtoehto on viedä koeponnistettavaksi mutta siinä tuhraantuu aikaa ja rahaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kyllä kyllä, hyviä kommentteja. Miitä ilmeisimmin tuo on sitten vuotanut vesiä kolmospyttyyn jostain.suorsa kirjoitti:...näyttää ainakin siltä että pahvi olisi vuotanut. 2.3-kannen ollessa kyseessä kannattaa myös etsiä halkeamia... Toinen vaihtoehto on viedä koeponnistettavaksi mutta siinä tuhraantuu aikaa ja rahaa.
Kansi on menossa koneistamoon jok.tap, joten koeponnistus lienee hyödyllistä tehdä. Talvella meni nesteitä jonkun verran (ehkä litran lisäsin koko talvena), mutta ainakin läppäkotelon lämmitys ja turbon vesiputken liitos hieman falskasi, joten ajattelin hävikin johtuvan niistä. Mitään suurempaa savutusta ei ole ollut havaittavissa, ja kun pistin tontun seisontaan pari-kolme viikkoa sitten, oli nestetaso maksimissa. Oli muuten Elring- merkkinen tiiviste, onko orkkisosa vaiko jo kertaalleen vaihdettu (mittarissa nyt n. 240000km)?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jos on Saabin tiskiltä ostettu tai tehtaalla laitettu, niin siinä Elringin logon vieressä pitäisi lukea SAAB ja osanumero.V.J.S kirjoitti:Oli muuten Elring- merkkinen tiiviste, onko orkkisosa vaiko jo kertaalleen vaihdettu (mittarissa nyt n. 240000km)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Noniin. Ilouutisia. Kansi halki. Noh, mikäs rojekti se semmonen olisi, joka ei vähintään tuplaisi alkuperäistä kustannusarviota. Koneistamon kokonaiskustannusarvio n. 900€ hitsauksineen kaikkineen (sisältäen 6kk:n takuun).
Niin, ja tiivisteessä ei ollut kuin Elringin logot, ei mainittu Saabia missään.
P.S: En hitsauta tuota vanhaa kantta, vaan hommaan "uuden" tilalle, joten kohta myytävänä pikkuvikainen (=ihan vaan vähän halki ) 2,3T kansi...
Niin, ja tiivisteessä ei ollut kuin Elringin logot, ei mainittu Saabia missään.
P.S: En hitsauta tuota vanhaa kantta, vaan hommaan "uuden" tilalle, joten kohta myytävänä pikkuvikainen (=ihan vaan vähän halki ) 2,3T kansi...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Olikos 3. pytyn tulpassa vaaleaa karstaa, kuten alla olevan linkin kuvassa deposits ?
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
Ajattelin vaan, että oisko 3. venttiilinvarren kumit vuotaneet. Mulla nimittäin oli ja tulppa oli kuvan mukainen kun oli polttanut öljyä.
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
Ajattelin vaan, että oisko 3. venttiilinvarren kumit vuotaneet. Mulla nimittäin oli ja tulppa oli kuvan mukainen kun oli polttanut öljyä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei ollut tulpassa karstaa, hivenen vaan vaaleampi yleensä oli vaihdettaessa kuin muut kynttilät. No, oli miten oli, tuo kansi tullee tulevaisuudessa toimittamaan ansiokkaasti verkonpainon virkaa, ehjä on jo kiikaroitu tilalle.Hyrre kirjoitti:Olikos 3. pytyn tulpassa vaaleaa karstaa, kuten alla olevan linkin kuvassa deposits ?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84