Sisempi murrosnivel

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Mawerick kirjoitti:
La Elo 08, 2020 21:48
Mä en nyt muista oliko tonnarissa identtiset maljat molemmin puolin, mutta jos on niin vaihtamalla ne päikseen tulisi uusi pinta tripodille. Periaatteessa ravistus siirtyy tapahtumaan peruutettaessa, vaan siitä tuskin on isompaa haittaa.
Joo, nyt ensimmäinen homma on, että minä katson, että meneekö se akseli (tripodi) riittävän pitkästi sisäänpäin. Siihen ei tarvitse mitään muuta kuin irroittaa se vetoakselin päässä oleva mutteri ja katsoa, että paljonko siellä on pelivaraa akseliston ollessa vaaka tasossa.

Jos ei ole riittävästi pelivaraa siirtämiselle, niin sitten maljojen vaihto puolelta toiselle, tai siitä varaosa-autosta otan maljan ja mittailen, että onko se sopiva tähän autoon.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Tehostajan pumpun pultin jumi näkyy olevan yleinen vaiva. Alempi on juuttunut pumpun runkoon. Kierteillään pultti kiertyy jallassa sen 90 astetta mitä mahtuu pumppuineen. Pitää hankkia kuusikulmainen uusi 10 hylsy että uskaltaa vääntää ilman vaaraa kannan pyörähtämisestä. Liottelukin käynnissä. Sain pumun ja laturin tukijalan irti sekä moottorin tukijalan näin ähräämisellä (ja voimasanoilla!) paikoilleen.

Nyt on arvottavana oikeat vetoakselit. Toinen on lyhyt se 497 ja toinen pitkä 516, joka oli vasemmalla. Mittamalla totean, että vasen on n. 2 cm pidempi. Ei ole tietoa, missä vaiheessa moottorin tukijalka oli katkennut, mutta moottori oli noin 2 cm oikaalla tukijalan suorasta linjasta mikä mahdollisti tripodin pomppaamisen maljastaan tai sitten pomppaminen on murjonut moottrin tukijalan poikki. Syy tai seuraus, sama juttu. Mutta onko alkusyy heikoissa puslissa vaiko liiassa väännössä?

- jussi
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mutta onko alkusyy heikoissa puslissa vaiko liiassa väännössä?
Ei kai noita vetareita ole saatu rikki 600-800Nm väännöillä vaikka kuinka ajeltu jos paikat kunnossa. Eli eiköhän siellä jotai vikaa pidä olla että ne saa rikki (puslat, maljat, väärän mittaiset vetarit, laatikon tuki jne.). Tai eihän sitä tiedä miten paljon sinulla sitä vääntöä on toki 8)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Ei todellakaan ole tietoa, onko moottorin takatuki katkennut ensin ja mahdollistanut vetarin pomppaamisen maljasta tai päinvastoin. Ostin tämän valmiiksi rikottuna. Katin päältä oli myös alumiinin suojapelti sulanut joten ahto/syöttö eivät ole olleet hallinnassa muutenkaan. Kun katissa palaa niin sekuumenee punaiseksi. Nyt taitaa olla paikalla vakio 162 kW ECU ja se riittää. - jussi
Vastaa Viestiin