Sisempi murrosnivel

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Auto on Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CS-2.0-C-65J/267 ja sen oikeanpuoleisessa vetoakselin sisemmässä murrosnivelessä on väljyyttä käsin heiluttaessa noin 1 mm. Johtuuko tästä, että auto täristää samalla tavalla, kuin rengas olisi epätasapainossa, mutta täristää vain silloin, kun kiihdyttä tai veto on päällä. Vapaalla rullatessa ja jarrutuksessa ei ole mitään tärinää.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Tarkennan tuota 1 mm:n väljyyttä. Se ilmenee, kun auton alta nostaa / vetää alaspäin ja samoin eteen ja taaksepäin vedettäessä. Pyörimissuunnassa on jo paljon enempi väljyyttä, mutta vaikuttaako se mitenkään tähän tärinään.
Viimeksi muokannut Ripe1949, To Heinä 23, 2020 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaikuttaako vedättäessä täristykseen pyörien asento? Täristääkö ratti suorassa vedättäessä saman verran kuin jompaan kumpaan suuntaan kurvatessa vedättäessä? Tuleeko tärähdyksiä max kolme per yksi renkaan kierros (sisänivelen tripoidissa kolme rullaa) vai kuusi (ulommasss vetonivelessä kuusi kuulaa)? Mikä saa epäilemään juuri sisempää vetoniveltä, se havaitsemasi välyskö?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Se havaitsemani välys arvelluttaa minua. Ja se välys on siellä sisemmän nivelen puolella. Ulomman nivelen puolella ei ole sellaista välystä.
Nämä kaikki ongelmat ovat suoralla tiellä. Tiedän, että minkälaista ääntä tärinää pitää ulomman nivelen "vika" ja sehän ei tunnu ajettaessa suoraan, vaan vain käännöksen aikana. Tärähdyksien määrästa voin vain arvata, että yksi per kierros, koska sitä tärinää ei huomaan pienessä vauhdissa.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Kun Motonet, Viksus, Autodog eivät tarjoa uutta akselia, niin voisko jostain 9000:sta vaihtaa tuon pelkän murrosnivelen. Muissa 9000:sissa on eri pituiset akselit, joten kokonaisena ei voi vaihtaa, mutta entä se pelkkä nivelen vaihto?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Tripoidia kait saa erikseen, kun vain tietää oikean koon ja tyypin. Ilmeisimmin noita maljoja on kahta kokoa.
Tripoidin pystyy vaihtaa erikseen, jos malja on vielä kunnossa.
Ihan ensimmäisenä kuitenkin ottaisin auki ja tarkastaisin tilanteen. 900 teki tuota tempoilua ja vapinaa joskus, juurikin johtuen siitä, että sisemmästä murroksesta oli päässeet rasvat karkaamaan, tripoidin laakerit entiset, ja maljassakin vähän sanomista.
tietenkin jos etsii ns budjettiratkaisua, niin varaosana voi ottaa vastaavasta autosta kepit ja vaihtaa. toisaalta, jos haluaa hyvää tehdä, niin tarvitsisi ottaa myös maljat, jotka siis on ihan erikseen, ja niitä ei kyllä taida uutena edes saada.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Kiitoksia turkkaki:lle rohkaisevista sanoista.

Tässä sitten pitää vain ruveta purkamaan ja katsoa, että mitä sieltä löytyy.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Tripodia saa ja ulompia niveliä saa uusia, sisämaljoja EI.

Ongelma tahtoo olla kuskinpuoli ja lintassa oleva vaihdelaatikon tukikumi. Sinne jos vaihdat uuden kumin, niin viimeistään ongelmat alkoivat.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Premium Override kirjoitti:
Pe Heinä 24, 2020 20:15
Tripodia saa ja ulompia niveliä saa uusia, sisämaljoja EI.

Ongelma tahtoo olla kuskinpuoli ja lintassa oleva vaihdelaatikon tukikumi. Sinne jos vaihdat uuden kumin, niin viimeistään ongelmat alkoivat.
Tripodi minulla jo on tiedossa, tosin käytetty, mutta pitäis olla kunnossa.
Ulompaa niveltä en tarvitse ainakaan näillä näkymin, kun en ole vielä purkanut akselia. Motonetilta saa ulomman nivelen, mutta ei sisempää.
No sitten en katsokkaan vaihdelaatikon tukikumia, ettei tule lisä ongelmia.

En ole vielä aloittanutkaan purkamista, kun on ollut niin sateinen päivä ja taitaa sataa vielä huomennakin.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jos ei iskarin kiinnitys olka-akselissa ole ollut auki, tai on ollut auki ja räikkäapina ei rasvannut pultteja, niin onnea aukaisuun! :wink:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja jus »

Mainitaan tähänkin kohtaan nyt vielä sekin, että koko keula pitää olla pukeilla irrotettaessa olka-akselia jousijalasta. Jos tunkkaa ylös vain operoitavan etukulman ja toisessa etukulmassa on paino pyörällä, kallistuksenvakaaja vänkää vastaan kohtalaisen voimakkaasti. Siinä taistelussa ei auta rasvatut pultitkaan :)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kyllä, tosin jousien mitalla on tässäkohtaa suuri merkitys.
Madalletussa ei vaadi molempien puolien nostoa.
Ja jo toisenpuolen pelkkä kevennys riittää, ei vaadi kokonaan ylös.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja aero »

Eikö se ny oo melkeen sama nostaa kerralla keula ilmaan apurungon nostopisteestä ja heittää pukit molemmin puolin. Pääsee vähimmällä tunkkaamisella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja jus »

Madallus vaikuttaa asiaan enintään siinä, että madalletussa alustassa iskareissa voi olla lyhyempi ulosjousto. Yleensä kuitenkin on saman pituiset iskarit kummassakin etunurkassa, joten en keksi miten muuten tuo mahdollinen madallus vaikuttaisi työhön.

Jos on erehtynyt hankkimaan liian pienen tunkin, jossa ei nostokorkeus riitä nostamaan koko keulaa ylös etupalkin nostopisteestä, päätyy helposti esittämääni tilanteeseen. Varokaa siis pikkutunkkeja tai hankkikaa niitä riittävän monta :)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Sisempi murrosnivel

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Premium Override kirjoitti:
Su Heinä 26, 2020 11:58
Jos ei iskarin kiinnitys olka-akselissa ole ollut auki, tai on ollut auki ja räikkäapina ei rasvannut pultteja, niin onnea aukaisuun! :wink:
Kaikki pultit aukesivat ongelmitta.
Vastaa Viestiin