AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Onko tietoa miksi vasen vetoakseli pomppaa maljasta? Kyseessän on -93 pitkälohko ja siihen kuuluva 75403 loota. Tehoa on 162 kW paperilla ja sitten viritelty.

Akseli on oikean mittainen ja menisi vain noin 5 mm. syvemmälle. Oli pompannut jo ed. omistajalla ja särkenyt lootan kuoren. Uusi loota ei onneksi särkynyt mutta tripodi meni ja maljakin sai ruttua. En ole varma, rysähtikö kiihdytykseen vaiko heti perään moottorin jarrutukseen. Ajamisen ilo jäi 200 metriin ja vetarin irrotokseen siinä paikassa.

Jostakin on siis moottorin tai pyörän tuenta pettänyt tai liian heikko. Saksassa olin huomannut, että lootan kuorista särkyneitä oli jokunen myynnissä. Saattaa siis olla tyypillinen ilmiö. Olisko ratkaisu uretaanipuslat kaikkialle?

Jotain vinkkiä voi olla siitäkin, että vaiheensiirtäjän varsi taisi olla valmiiksi taipunut koska lepoasennossa ei enää osunut joustoniveleen vaan vaati suostuttelua. Lähipäivinä katsellaan sitten nosturilla.

- jussi
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja V-M »

Moottori/vaihdelaatikko paketti pääsee liikkumaan jostain syystä liikaa joko sivuttain tai kiertymällä. Muutenhan se ei mahdu sieltä ulos edes. Oiskos joku kiinnike vääntynyt tai jopa rikki?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Olikos näis jotain eroa manuaali vs automaatti
Tuo välys pisti muistelemaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Ei piräis olla. Kun auto on nosturilla, tropodin pitääkin mahtua vielä menemään nuo 5 mm sisään kun akseli pyörillään seisten suorana ja enimmäispituudessaan. En ole laskeskellut kaaritatoja mutta sinnepäin se on. Ja se akseli on se pitempi 516 mm.

Epäilykseni kohdistuu takatyynyyn, josta kone voi nousta moottorin jarruttaessa. Lootan pää voi solloin liikua paljonkin, kun siinä on vain yksi hela lootan etunurkassa. Kiihdyttäessä vatari ei mahdo paljonkaan liikkumaan kun alas painuessaan ottaisi apurunkoon kiinni.

Tai sitten tukivarren nivel on ihan irti. Parin päivän päästä laita nosturille ja alan sihtailla.

- jussi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottorin hydraulisissa tukikumeissa on rajoittimet, joiden pitäisi estää nouseminen, vaikka kumi olisi täysin repeytynyt irti. Toki rajoitin on ruuvikiinnitteinen irrallinen osa, jonka Rane pystyy halutessaan jättämään pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Jep, niinpä on. Takatyynyn lenkki on aika heppasen näköinen niin ettei sen repeytyminen olisi ihme, eikä moottorinjalan ulokkeenkaan. Alatukivarren olkahelasta tusin niin paljoa väljyyttä löytyy. Arvelisin, että ulostuloa varten akslelin on pitänyt liukua maljasta ulospäin 4 - 5 cm. En löytänyt jakopäästä mitään merkkejä, että koko paketti olisi liikkunut ja iskenyt koriipeltiin kiinni. Sen sijaan, jos takatuki on irti, veroakselin maljua voi tulla jopa 10 cm vinosti ylös kun lootan etukulma pysyy lähes paikallaan ja etutyyny ja etuylätuki joustavat vain pari senttiä.

Viionlopuna saan kalun nosturille ja pääsen sihtailemaan ja kokeilmaan moottirituella, mikä liikkuu.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Lyhyestä virsi kaunis: Takatyynyn ja moottorin välinen alumiininen tukijalka irtipoikki. Siis se, jossa on malja oikealle vetoakselille. Nurjahdus väännöstä lienee syy vetoakselin ulostuloon maljasta huulille asti , irtikatkeaminen lienee jo seurausta kun vetari on ruhjonut moottoria tuollaiset 4 - 5 cm sivuun väännön painettua rullat ulos hahloistaan. Asiaa on "auttanut" koneen virittely ja tiheä 4.45 loota, jolloin pyöriin ja mottoripakettiin tulee suuri vääntövoima.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Se tukijalka on sitten erilainen manuaali- ja automaattivaihteisissa. Muistaakseni siinä on stanssattuna M tai A.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: AERON VETARIN POMPPAAMINEN MALJASTA

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Kiitos pitääpä tarkistaa. Vaihdoin jo maljan uuteen jalkaan mutten pulannut paikalleen. Olen myös yrittänyt varmistaa vetareiden pituuksia kun on pitklohko ja 75403 loota. Joissakin ne olivat erimittaisia oikealla ja vasemmalla. Yritän päästä selvillle, miksi tukijalka särkyi. Kaksi mahdollisuutta luuraa: omatekoinen T7 mg-venttiiliviritys. Jos ahtopainetta ei mahdollisen virheen takia rajoitetakaan, koneesta lähtee hurja vääntö. Toinen olisi, jos vetarit ovat eripituisia ja vaihdettu keskenään. SIlloin kone työntyy vajaa 20 mm sivulle ja tukijalkaan tulee sivuttaisvääntö. Ostin tämän vetari räjähtäneenä raatona. iIinä oli 65103 loota kuori ulostulleen vetarin rikkomana. Laitoin oikean 75403:n paikalle, vetari räjähti heti pihalla mutta loota on ehjä ja maljastakin saa kalun. Sain vielä yhden tripodin, joten kokeillaan.

- jussi
Vastaa Viestiin