Thor| kirjoitti:Jos luukku on joskus irroitettu ja sitä on purettu, tuo kokoamisvirhe, mikä omassanikin on voi sattua aivan huomaamatta.
Olikohan niin, että mm. Haynesin kirja neuvoo luukkumoottorin kohdistamisen väärin. Sama virhe on kopioitunut Alfamerinkin tonnarinkorjauskirjaan.
Moottorillahan on kolme stoppikohtaa, joista keskimmäinen vastaa luukku kiinni -asentoa, siitä lyhyt pyörähdys eteenpäin vastaa takareuna ylhäällä -asentoa ja pidempi ajo toiseen suuntaa vastaa luukku takana katon sisällä -asentoa.
Tuo luukku kiinni-asento on tunnistettavissa mm. siitä, että pyörässä oleva merkki (reikä) on kohti pikkuhammaspyörää, joka liikuttaa vaijereita.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2916_1.JPG
Luukun ollessa kiinni luukun takareuna on kattopellin tasalla ja vaijerien päissä olevien liukujen pitäisi olla kohdistusmerkkien kohdalla, tarkalleen oikean aseman voi varmistaa kohdistustappien avulla, tappi menee vivuston reikien läpi
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/kat ... 90_15.html
ja samalla luukun kehyksessä olevan liukukiskon pinnassa olevan hahlon yli.
Tappien paikalleensaaminen edellyttää, että luukun muovisen alakehyksen kiiinnitys luukusta irrotetaan ja kehys työnnetään taakse katon sisään.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2922_1.JPG
Tässä näkyy tuo kehys taakse työnnettynä, tosin myöskin lasi on irti, mutta sehän vain parantaa näkyvyyttä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2914_1.JPG
Kun keskiasentoon parkkeerattu moottori ruuvataan paikalleen luukun ollessa kiinni, ja vaikka noiden kohdistustappien ollessa paikallaan, homma menee oikein.
Voi olla että noita kohdistustappeja ei saa paikalleen jos kiinnitysruuvit, jotka kiinnittävät lasin siihen nostomekanismiin on kiristetty väärässä asennossa. Ei ole kuitenkaan todennäköistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00