Kattoluukku

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

joopa joo

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

menee veivillä mutta on yllättävän nihkeetä touhua .toimii siis veivaten .ja jos rele niin kerran se pelas .outoa vaan että toimii kuitenkin ylös päin .siellä releen sisällä on se omituinen viipotin .ja se vissiin taas paskana. saahan niitä onneksi saksasta tilaamalla.mekaanisia releitä. saabin kautta .länsi-auto oli 30 ekee,kipale.että sillain .onneks on kylmä ja vettä sataa .ei tarvii ajella luukku auki ,kylillä :x
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^pomps^

Mites, onnistuuko tuon luukun vaihto ilman kattoverhoilun irroittamista? Mulla on varaosa-autossa ehjä lasiluukku kun taas käyttiksessä se luukun mekanismi on jotenkin pettänyt, esim. motarinopeuksissa luukku nousee selvästi etureunastaan...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Huolia tuntuu olevan luukun kanssa . Mieleni minun kuitenkin tekevi asennuttaa jälkiasennuksena luukku itselleni. Kuka on sen tehnyt, niin kertoisi karkeasti hinnan ja käyttökokemuksen , kannattiko???
Entäpä muut luukun haltijat , voitteko suositella?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Mites, onnistuuko tuon luukun vaihto ilman kattoverhoilun irroittamista?
Pelkän luukun saa irrotettua kuusi ruuvia, jotka kiinnittävät luukun mekanismin palkkeihin. Noihin ruuveihin pääsee käsiksi kun ensin irrottaa luukun alapuolelta etureunasta muovisen sisäkehyksen kiinnitysruuvit.

Tässä näkyy mekanismin palkki ja kolme kiinnitysruuvin reikää, yksi edessä ja kaksi takana:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2914_1.JPG
Mulla on varaosa-autossa ehjä lasiluukku kun taas käyttiksessä se luukun mekanismi on jotenkin pettänyt, esim. motarinopeuksissa luukku nousee selvästi etureunastaan...
Onko käyttöautonkin luukku lasiluukku? Nouseeko luukku jos painat sisäpuolelta etureunaa kädellä ylöspäin? Ei pitäisi olla ~minkäänlaista välystä.

Luukun etureunaa tukee mekanismin palkkien etureunassa olevat liukutassut joiden pitäisi olla liukukiskon urassa. Tassunpuolikas näkyy ihan kuvan oikeassa laidassa
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... anismi.jpg
ja siinä vieressää etummaisen kiinnitysruuvin kohdalla on ruuvin ruosteturvotuksesta johtuva halkeama.

Luukun, vaijerit ja mekanismin pystyy vaihtamaan irrottamatta kattoverhoilua. Kattoverhoilu pitää irrottaa jos tulee tarve irrottaa koko kattoluukkukasetti katosta.

En laittaisi jälkiasennusluukkua - en keksi ilmastoidussa autossa mitään käyttöä kattoluukulle. Kaupungissa on sen verran pölyistä ettei tee mieli ajaa mikään luukku auki, ja maantiellä ajaessa tuulee liikaa sisään. Ajan siis aina luukku ja sisäkaihdin kiinni, ilmastointi päällä. Katossa olevasta luukusta tulee valoa sisään jonkun verran, päiväsaikaan matkustamossa on vähän valoisampaa, mutta eipä sitä kuskin paikalta juuri huomaa. Jälkiasennusluukuissa ei taida olla alkuperäisen luukun tapaista kaihdinta, aurinko paistaa luukusta sisään aina?

EDIT: lisätty kuvia ja ohjetta lasiluukun ja sen sisäpuolella olevan kaihtimen irrottamiseen: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/kat ... index.html
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:Onko käyttöautonkin luukku lasiluukku? Nouseeko luukku jos painat sisäpuolelta etureunaa kädellä ylöspäin? Ei pitäisi olla ~minkäänlaista välystä.
On ja nousee kyllä, on noussut koko sen ajan kun tuo auto on mulla ollut mutta vasta nyt keväällä jossain vaiheessa jotain hajosi niin että laittomissa nopeuksissa voi tulla jopa sentin rako näkyviin luukun etureunan ja katon väliin kun alipaine imee luukkua ulospäin. Yksin kun yleensä ajelen niin oon hieman pitänyt oikeaa takaikkunaa auki, tasoittaa paine-eron ja kattoluukku ei ole vaarassa lähteä lentoon.

Pitänee tuota systeemiä tutkailla jahka loma alkaa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: kattoluukku , peltinen

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Jos mekanismi on koottu väärin, kohdistustappeja ei varmastikaan saa paikalleen ilman että purkaa ensin mekanismin ja laittaa vivut oikein päin.[/quote]


CS m-92 alkuperäinen peltinen kattoluukku, toimii kyllä mutta joku siellä pitää ilkeää sirinää . Käsin nostelemalla verhoilua ääni voi loppua ja alkaa kohta taas uudelleen. Alkaa oikea käsi varttumaan ainaisesta katon nostelusta . Mihin kohtaan esim. injektioruiskulla voisi painaa voitelua ? EPC-n katselulla osia näyttäisi olevan enemmän kuin "siansorkassa". Toimivaa luukkua ei uskaltaisi paljon sorkkia , mutta tuo "jousisirinä" kiristää korvanjuuressa jo kohtuuttomasti !

Aiheesta on sivukaupalla tekstiä, en kuitenkaan osannut yhdistää yhteenkään [/size]verrattuna omastani tulevaan ääneen[/size].
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kattoluukku

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyykö jostain nämä jus nimimerkin linkitämät kuvat.

eli tonnarin lasikattoluukku ihmettelyn aiheena.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin