Kattoluukku

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ruuvatkaa se lasiluukku irti mekanismista, niin saatte varmistettua onko alasmenon estävä ahdistus luukun reunan ruosteturvotuksessa vai mekanismin väärässä asennossa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 173#143173
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tuli taisteltua aika kauan ja hartaasti tuon luukun kanssa.... Lopputulos: nyt luukku aukeaa molempiin suuntiin. Syynä toimimattomuuteen: ruoste.

Ilmanohjainkin oli tarkoitus asentaa ja asensinkin, mutta eipäs tuo luukku menekään kiinni kokonaan sen kanssa, ylöspäin aukeamisesta puhumattakaan... Otin sen sitten pois.

Mitenkäs sitä mikrokytkintä tms pystyy säätämään? Luukun toiminta pysähtyy liian myöhään aukinaisesta kiinni asentoon liikutettaessa (menee kiinni ja aukeaa ylöspäin hitusen, pysähdyksen jälkeen toisen kerran painaessa aukeaa vielä hieman ylöspäin). Arvelen tämän johtuvan pysäytysmekanismin väärästä säädöstä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Coltti kirjoitti:Mitenkäs sitä mikrokytkintä tms pystyy säätämään?
Moottorin stoppikohdista huolehtiva epäkeskoratas ei ole synkassa luukkumekanismin kanssa.
1) Aja luukku kiinni,
2) irrota moottori
3) aja moottori napeista painamalla kesimmäiseen stoppikohtaan
4) asenna moottori takaisin.

Kohtien 2 ja 3 välille voisi vielä lisätä mekanismin asennon hienosäädön, liukujen tulee olla kohdistusreikien kohdalla molemmin puolin. Tosin tällöin tätä pitää valmistella sen verran että ennen 1-kohtaa irrottaa luukun sisäreunasta muoviraamit ja työntää taakse katon sisään niin että liukujen sijainnin ja kohdistusreiät pääsee näkemään.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 188#143188
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Elvytetään luukku-ketjua nyt näin kevään kunniaksi! 8)

Ongelma (jota eilen huomasin) CD:ssä: Luukku EI pysähdy itsestään kiinni-asentoon! :?

Mitähän avuksi..?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tri-Lo kirjoitti:
Mitähän avuksi..?

kapriolet. :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tri-Lo kirjoitti:Luukku EI pysähdy itsestään kiinni-asentoon! :? Mitähän avuksi..?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 240#204240
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Okeei.. :oops: Luin kerran vielä läpi. :)
Moottorin stoppikohdista huolehtiva epäkeskoratas ei ole synkassa luukkumekanismin kanssa.
1) Aja luukku kiinni,
2) irrota moottori
3) aja moottori napeista painamalla kesimmäiseen stoppikohtaan
4) asenna moottori takaisin.
Tämäkö olisi sitten avuksi? Ihmetyttää vain kun muut stoppikohdathan ovat ikäänkuin oikein, keskimmäistä ei vaan tunnu löytyvän.. :?

Ja Kurko:han ilmoittaa heti kun huomaa myynnissä olevaa kabrio-tonnaria sitten?! 8O :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tri-Lo kirjoitti:Tämäkö olisi sitten avuksi? Ihmetyttää vain kun muut stoppikohdathan ovat ikäänkuin oikein, keskimmäistä ei vaan tunnu löytyvän.
Eroaako toiminta mitenkään ajaessa luukkua ylhäältä kiinni tai takaa kiinni? Kummassakaan suunnassa ei pysähdy eikä releestä edes kuulu mitään naksahdukseen vivahtavaakaan kiinni-stoppikohdassa?

Helppoa olisi kokeilla toisella toimivaksi tiedetyllä mekaanisella releellä. Tuo mekaaninen naksurele on vähän epävarma. Releen voi avata ja yrittää herkistellä siellä olevaa koukku-liipasin-systeemiä. Se on samanlainen kuin vanhoissa ei-elektronisissa ajovaloreleissä.

Lopullinen ratkaisu saattaisi olla laittaa uudemmasta autosta elektroninen rele (vaatii vähän johdotusmuutoksia mikrokytkimen ja releen välillä).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22170
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jus kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Tämäkö olisi sitten avuksi? Ihmetyttää vain kun muut stoppikohdathan ovat ikäänkuin oikein, keskimmäistä ei vaan tunnu löytyvän.
Eroaako toiminta mitenkään ajaessa luukkua ylhäältä kiinni tai takaa kiinni? Kummassakaan suunnassa ei pysähdy eikä releestä edes kuulu mitään naksahdukseen vivahtavaakaan kiinni-stoppikohdassa?
Sama juttu molemmista suunnista kyllä, ei pysähdy. Mutta nyt en mene vannomaan ettei kuuluisi mitään.. :? Täytyy huomenna taas liikuttaa korvat tarkkana! :wink:
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Nyt on tullut luukku aukaistua periaatteessa "väkisin" käsinveivaamalla niin että sain sen menemään katon sisään. Mielenkiintoiseksi hooman tekee se että ensimmäiset 10 cm on raskasta veivata, mutta sitten menee ihan leikiten sisään ja samoin ennen tuota veivausta ei luukun takareunalaskeudu veivaamalla, vaan sitä täytyy ulkoa avittaa......

Sitten kun kytkee käsiveivaukselta taas sähkökäytölle sen niin luukku suorastaan liukuu katon sisältä hyvin kunnes ne viimeiset 10 cm uuvuttavat luukun liikkeen ja luukku pysähtyy.

:arrow: Kysymys kuuluukin, missä vika???
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuha kirjoitti:Kysymys kuuluukin, missä vika???
Miltä ne luukun reunat (katon pintapellin alaspäin sisääntaitetut reunat) näytti? Ehjät ja ruosteettomat ja yhdensuuntaiset, vai alareunoistaan ruosteen turvottamat? Jos käyttäytyy noin, turvotusta pitäisi olla erityisesti etupainotteisesti.

Pika-apuna vasaroin omastani reunoja niin että ruosteet rapisivat peltien välistä niin että turvotus väheni.

Jos ei reunat näytä ruosteisilta ja ovat pystysuorat, yrittäisin voidella vaijereita. Moottorin irrottamalla saattaisi saada tehtyä jotain, mutta paremmin pääsee putsaamaan ja rasvaamaan irrottamalla luukun ja mekanismin yläkautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

jus kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Kysymys kuuluukin, missä vika???
Miltä ne luukun reunat (katon pintapellin alaspäin sisääntaitetut reunat) näytti? Ehjät ja ruosteettomat ja yhdensuuntaiset, vai alareunoistaan ruosteen turvottamat? Jos käyttäytyy noin, turvotusta pitäisi olla erityisesti etupainotteisesti.

Pika-apuna vasaroin omastani reunoja niin että ruosteet rapisivat peltien välistä niin että turvotus väheni.

Jos ei reunat näytä ruosteisilta ja ovat pystysuorat, yrittäisin voidella vaijereita. Moottorin irrottamalla saattaisi saada tehtyä jotain, mutta paremmin pääsee putsaamaan ja rasvaamaan irrottamalla luukun ja mekanismin yläkautta.
Toiselta puolelta oli maalikulunut pois, mutta ei siinä nyt mitenkään erityisesti ruostetta ole, mutta pitänee tutkia asiaa tarkemmin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuha kirjoitti:Toiselta puolelta oli maalikulunut pois, mutta ei siinä nyt mitenkään erityisesti ruostetta ole, mutta pitänee tutkia asiaa tarkemmin.
Se ruostehan voi olla myös sen pellin toisella puolella, kattopintapellin taitetun reunan ja kattoluukkukaukalon reunan välissä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste/Dcp08409.jpg

Itseasiassa siinä pintapellissä on osan matkaa kaksi peltiä päällekkäin, kun luukun reunaa on vahvistettu, ja sitten lisäksi vielä kolmantena siihen nippuun tulee tuo kaukalon reuna. Hyvin muhii.
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

joo mullakin ongelma

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

vaihdoin mekanisen ,releen ja luukku nousee vaan ylös takareunasta. kerran meni kokonaan taakse ja sen jälkeen ei . muuta kun ylös takaa . luukun ympäristö täysin ruosteeton ,varma kans. voiko se tiiviste olla liian tiivis takaosaltaan , vai onko se rele taas rikki... :cry:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: joo mullakin ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

ruttunen kirjoitti:vaihdoin mekanisen ,releen ja luukku nousee vaan ylös takareunasta. kerran meni kokonaan taakse ja sen jälkeen ei.
Jos moottori ei edes näytä/kuulosta yrittävän liikuttaa luukkua taaksepäin, vikaa lienee releessä tai mikrokytkimessä. Tuskin katkaisijassa, jos takareuna ylös-alas-liikkeessä nappi toimii normaalisti.

Auttaako, jos painat ulkopuolelta luukun takareunaa alaspäin samalla kun painat nappia taakse?

Veivillä veivaamalla voisit sinäkin selvittää mekanismin toiminttaa ja jäykkyyttä. Tosin sen jälkeen saattaa joutua irrottamaan moottorin ja kohdistamaan stoppikohdat. Jos ei mene taakse veivaamalla, ei mene sähkölläkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin