Kattoluukku
Ruuvatkaa se lasiluukku irti mekanismista, niin saatte varmistettua onko alasmenon estävä ahdistus luukun reunan ruosteturvotuksessa vai mekanismin väärässä asennossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 173#143173
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 173#143173
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuli taisteltua aika kauan ja hartaasti tuon luukun kanssa.... Lopputulos: nyt luukku aukeaa molempiin suuntiin. Syynä toimimattomuuteen: ruoste.
Ilmanohjainkin oli tarkoitus asentaa ja asensinkin, mutta eipäs tuo luukku menekään kiinni kokonaan sen kanssa, ylöspäin aukeamisesta puhumattakaan... Otin sen sitten pois.
Mitenkäs sitä mikrokytkintä tms pystyy säätämään? Luukun toiminta pysähtyy liian myöhään aukinaisesta kiinni asentoon liikutettaessa (menee kiinni ja aukeaa ylöspäin hitusen, pysähdyksen jälkeen toisen kerran painaessa aukeaa vielä hieman ylöspäin). Arvelen tämän johtuvan pysäytysmekanismin väärästä säädöstä.
Ilmanohjainkin oli tarkoitus asentaa ja asensinkin, mutta eipäs tuo luukku menekään kiinni kokonaan sen kanssa, ylöspäin aukeamisesta puhumattakaan... Otin sen sitten pois.
Mitenkäs sitä mikrokytkintä tms pystyy säätämään? Luukun toiminta pysähtyy liian myöhään aukinaisesta kiinni asentoon liikutettaessa (menee kiinni ja aukeaa ylöspäin hitusen, pysähdyksen jälkeen toisen kerran painaessa aukeaa vielä hieman ylöspäin). Arvelen tämän johtuvan pysäytysmekanismin väärästä säädöstä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Moottorin stoppikohdista huolehtiva epäkeskoratas ei ole synkassa luukkumekanismin kanssa.Coltti kirjoitti:Mitenkäs sitä mikrokytkintä tms pystyy säätämään?
1) Aja luukku kiinni,
2) irrota moottori
3) aja moottori napeista painamalla kesimmäiseen stoppikohtaan
4) asenna moottori takaisin.
Kohtien 2 ja 3 välille voisi vielä lisätä mekanismin asennon hienosäädön, liukujen tulee olla kohdistusreikien kohdalla molemmin puolin. Tosin tällöin tätä pitää valmistella sen verran että ennen 1-kohtaa irrottaa luukun sisäreunasta muoviraamit ja työntää taakse katon sisään niin että liukujen sijainnin ja kohdistusreiät pääsee näkemään.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 188#143188
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 240#204240Tri-Lo kirjoitti:Luukku EI pysähdy itsestään kiinni-asentoon! Mitähän avuksi..?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Okeei.. Luin kerran vielä läpi.
Ja Kurko:han ilmoittaa heti kun huomaa myynnissä olevaa kabrio-tonnaria sitten?!
Tämäkö olisi sitten avuksi? Ihmetyttää vain kun muut stoppikohdathan ovat ikäänkuin oikein, keskimmäistä ei vaan tunnu löytyvän..Moottorin stoppikohdista huolehtiva epäkeskoratas ei ole synkassa luukkumekanismin kanssa.
1) Aja luukku kiinni,
2) irrota moottori
3) aja moottori napeista painamalla kesimmäiseen stoppikohtaan
4) asenna moottori takaisin.
Ja Kurko:han ilmoittaa heti kun huomaa myynnissä olevaa kabrio-tonnaria sitten?!
Eroaako toiminta mitenkään ajaessa luukkua ylhäältä kiinni tai takaa kiinni? Kummassakaan suunnassa ei pysähdy eikä releestä edes kuulu mitään naksahdukseen vivahtavaakaan kiinni-stoppikohdassa?Tri-Lo kirjoitti:Tämäkö olisi sitten avuksi? Ihmetyttää vain kun muut stoppikohdathan ovat ikäänkuin oikein, keskimmäistä ei vaan tunnu löytyvän.
Helppoa olisi kokeilla toisella toimivaksi tiedetyllä mekaanisella releellä. Tuo mekaaninen naksurele on vähän epävarma. Releen voi avata ja yrittää herkistellä siellä olevaa koukku-liipasin-systeemiä. Se on samanlainen kuin vanhoissa ei-elektronisissa ajovaloreleissä.
Lopullinen ratkaisu saattaisi olla laittaa uudemmasta autosta elektroninen rele (vaatii vähän johdotusmuutoksia mikrokytkimen ja releen välillä).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22170
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sama juttu molemmista suunnista kyllä, ei pysähdy. Mutta nyt en mene vannomaan ettei kuuluisi mitään.. Täytyy huomenna taas liikuttaa korvat tarkkana!jus kirjoitti:Eroaako toiminta mitenkään ajaessa luukkua ylhäältä kiinni tai takaa kiinni? Kummassakaan suunnassa ei pysähdy eikä releestä edes kuulu mitään naksahdukseen vivahtavaakaan kiinni-stoppikohdassa?Tri-Lo kirjoitti:Tämäkö olisi sitten avuksi? Ihmetyttää vain kun muut stoppikohdathan ovat ikäänkuin oikein, keskimmäistä ei vaan tunnu löytyvän.
Nyt on tullut luukku aukaistua periaatteessa "väkisin" käsinveivaamalla niin että sain sen menemään katon sisään. Mielenkiintoiseksi hooman tekee se että ensimmäiset 10 cm on raskasta veivata, mutta sitten menee ihan leikiten sisään ja samoin ennen tuota veivausta ei luukun takareunalaskeudu veivaamalla, vaan sitä täytyy ulkoa avittaa......
Sitten kun kytkee käsiveivaukselta taas sähkökäytölle sen niin luukku suorastaan liukuu katon sisältä hyvin kunnes ne viimeiset 10 cm uuvuttavat luukun liikkeen ja luukku pysähtyy.
Kysymys kuuluukin, missä vika???
Sitten kun kytkee käsiveivaukselta taas sähkökäytölle sen niin luukku suorastaan liukuu katon sisältä hyvin kunnes ne viimeiset 10 cm uuvuttavat luukun liikkeen ja luukku pysähtyy.
Kysymys kuuluukin, missä vika???
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Miltä ne luukun reunat (katon pintapellin alaspäin sisääntaitetut reunat) näytti? Ehjät ja ruosteettomat ja yhdensuuntaiset, vai alareunoistaan ruosteen turvottamat? Jos käyttäytyy noin, turvotusta pitäisi olla erityisesti etupainotteisesti.Tuha kirjoitti:Kysymys kuuluukin, missä vika???
Pika-apuna vasaroin omastani reunoja niin että ruosteet rapisivat peltien välistä niin että turvotus väheni.
Jos ei reunat näytä ruosteisilta ja ovat pystysuorat, yrittäisin voidella vaijereita. Moottorin irrottamalla saattaisi saada tehtyä jotain, mutta paremmin pääsee putsaamaan ja rasvaamaan irrottamalla luukun ja mekanismin yläkautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Toiselta puolelta oli maalikulunut pois, mutta ei siinä nyt mitenkään erityisesti ruostetta ole, mutta pitänee tutkia asiaa tarkemmin.jus kirjoitti:Miltä ne luukun reunat (katon pintapellin alaspäin sisääntaitetut reunat) näytti? Ehjät ja ruosteettomat ja yhdensuuntaiset, vai alareunoistaan ruosteen turvottamat? Jos käyttäytyy noin, turvotusta pitäisi olla erityisesti etupainotteisesti.Tuha kirjoitti:Kysymys kuuluukin, missä vika???
Pika-apuna vasaroin omastani reunoja niin että ruosteet rapisivat peltien välistä niin että turvotus väheni.
Jos ei reunat näytä ruosteisilta ja ovat pystysuorat, yrittäisin voidella vaijereita. Moottorin irrottamalla saattaisi saada tehtyä jotain, mutta paremmin pääsee putsaamaan ja rasvaamaan irrottamalla luukun ja mekanismin yläkautta.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Se ruostehan voi olla myös sen pellin toisella puolella, kattopintapellin taitetun reunan ja kattoluukkukaukalon reunan välissä.Tuha kirjoitti:Toiselta puolelta oli maalikulunut pois, mutta ei siinä nyt mitenkään erityisesti ruostetta ole, mutta pitänee tutkia asiaa tarkemmin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste/Dcp08409.jpg
Itseasiassa siinä pintapellissä on osan matkaa kaksi peltiä päällekkäin, kun luukun reunaa on vahvistettu, ja sitten lisäksi vielä kolmantena siihen nippuun tulee tuo kaukalon reuna. Hyvin muhii.
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
joo mullakin ongelma
vaihdoin mekanisen ,releen ja luukku nousee vaan ylös takareunasta. kerran meni kokonaan taakse ja sen jälkeen ei . muuta kun ylös takaa . luukun ympäristö täysin ruosteeton ,varma kans. voiko se tiiviste olla liian tiivis takaosaltaan , vai onko se rele taas rikki...
Re: joo mullakin ongelma
Jos moottori ei edes näytä/kuulosta yrittävän liikuttaa luukkua taaksepäin, vikaa lienee releessä tai mikrokytkimessä. Tuskin katkaisijassa, jos takareuna ylös-alas-liikkeessä nappi toimii normaalisti.ruttunen kirjoitti:vaihdoin mekanisen ,releen ja luukku nousee vaan ylös takareunasta. kerran meni kokonaan taakse ja sen jälkeen ei.
Auttaako, jos painat ulkopuolelta luukun takareunaa alaspäin samalla kun painat nappia taakse?
Veivillä veivaamalla voisit sinäkin selvittää mekanismin toiminttaa ja jäykkyyttä. Tosin sen jälkeen saattaa joutua irrottamaan moottorin ja kohdistamaan stoppikohdat. Jos ei mene taakse veivaamalla, ei mene sähkölläkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00