Ulkolämpötilan näyttö puuttuu EDU:sta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Ulkolämpötilan näyttö puuttuu EDU:sta

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Eli sellainen ongelma. Info nappia painelemalla ei sellaista kohtaa tulekkaan. Eikä mitään virheilmoitustakaan. Muistelin, että tästä olisi ollut joskus juttua, mutta en saanut haulla esille.
900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko siinä köyhämallin EDU1, jossa ei ole ulkolämpötilamittausta? EDU1:stä puuttuu myös tankissa olevalla bensalla jäljellä olevan matkan arviointi. Ohjekirjahan esittelee molemmat malllit toimintoineen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jus kirjoitti:Onko siinä köyhämallin EDU1, jossa ei ole ulkolämpötilamittausta? EDU1:stä puuttuu myös tankissa olevalla bensalla jäljellä olevan matkan arviointi. Ohjekirjahan esittelee molemmat malllit toimintoineen.
Se antaa kyllä arvion jäljellä olevasta matkasta.
Lisäksi keskikulutus, hetkellinen kulutus ja akkujännite.
Niin ja auto on -89 mallin 9000TA
900C -86
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Menee taas mutu-puolelle ja "muistelisin"-osastoon, mutta:

Eikös SCC/DCC:tä asennettaessa pitää irrottaa tai liittää joku johtoliitin jotta ulkolämpötila saadaan näkymään SCC/DCC:ssä, eikä EDU:n näytössä?

Onko lämpötila joskus näkynyt EDU:ssa? Onko autossasi ollut jompi kumpi (siis SCC tai DCC) kiinni, tai tehty muutoksia johtoliitännöissä. Onko mahdollista että ulkolämpötilan näyttö ohjautuu nyt EDU:lta SCC/DCC:lle jota ei oikeasti ole olemassa?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Auton johdotus on sellainen, että lämpöanturilta menee piuhat aina DCC:n liittimeen, olipa DCC asennettu tai ei. EDUlle on haaroitettu niistä lämpöanturin joidoista kaksinapaisella liittimellä oleva haara. Lämpöanturin signaali saa olla kytkettynä vain jompaan kumpaan laitteeseen kerrallaan, EDUlle tai DCC:lle. Siksi tuo EDU-haaran kaksinapainen liitos avataan kun DCC asennetaan. Tällöin EDU:n valikosta jää koko lämpötilanäyttö puuttumaan.

Jos on DCC, lämpötila näkyy DCC:n näytössä. Jos ei ole DCC:tä, johtoliitoksen pitää olla kiinni, jotta EDU voi näyttää lämpötilat. Tuo johtoliitin on kellon/DCC:n taakse tulevassa johtosarjassa, musta ja valkoinen johto, numerot 770 ja 771 ja kirjaimet A ja B.

SCC ei ole koskaan kiinnostunut lämpötilatiedosta.

90-92-malliset DCC:t käyttävät ACC:n kanssa yhteistä ulkolämpötila-anturia, niissä lämpötilatieto menee datapulsseina ja on siten helposti jaettavissa samanaikaisesti kaikille halukkaille. (EDU3, DCC, ACC2).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tarkastan liitokset siis. Eli, jos johdot on irti liittimestä, Eduun ei tule virhenäyttöä. Se vaan puuttuu listalta? Siinä tapauksessa kuulostaa hyvin todennäköiseltä vialta.
900C -86
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Pitäiskös -90 2.3i olla tuo ulkolämpötila vai pelkkää turbo 'herkkua'?
Ja onkos kokemuksia mikä särkeytyy matka ja trippimittarista?
9000 CD 2.3 -90
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

ASTech kirjoitti:Tarkastan liitokset siis. Eli, jos johdot on irti liittimestä, Eduun ei tule virhenäyttöä. Se vaan puuttuu listalta? Siinä tapauksessa kuulostaa hyvin todennäköiseltä vialta.
Eli tosiaan asia on niin, ettei EDU:lle tule virheilmaisua jos johto anturille on jostain kohtaa poikki. Lämpötilanäyttö jää vain yksinkertaisesti pois.

Anturi sijaitsee etuspoilerin takana n. 10 cm vasemmasta sumuvalosta oikealle ( kuskin paikalta katsoen ).
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Taas liippaa vähän asian vierestä. Mutta onko tonnarissä kaks eri lämpötila anturia. Koska mulla on pari kertaa käyny silleen, et toi kellon lämpömittari ja mittariston lämpömittari näyttää eri arvoja..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hakuba2 kirjoitti:Taas liippaa vähän asian vierestä. Mutta onko tonnarissä kaks eri lämpötila anturia. Koska mulla on pari kertaa käyny silleen, et toi kellon lämpömittari ja mittariston lämpömittari näyttää eri arvoja..?
Kuten yllä kirjoitin, 90-92-malliset DCC:t käyttävät ACC:n kanssa yhteistä ulkolämpötila-anturia, niissä lämpötilatieto menee datapulsseina ja on siten helposti jaettavissa samanaikaisesti kaikille halukkaille. (EDU3, DCC, ACC2).
Jos näyttävät hiukan eri lämpötilaa, lienee vaan kyse siitä, että EDU laskee pulssit vähän eri tavalla kuin DCC.

Onhan toki mahdollista, että joku on askarrellut autoosi vanhemmanmallisen DCC:n, ja asentanut erillisen lämpöanturin sitä varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Parin tonnarin purkamisen ja johtojen ihmettelyn jälkeen huomio siirtyi takaisin anturin etsimiseen....sellaista ei lopulta löytynyt valkoisesta vain tyhjä liitin. Tästä syystä EDU ei ilmeisesti näytä ulkolämpötilaa. (en päässyt testaamaan, kun en saanut anturia vihreästä irti millään) Samalla tuli todettua, että -87 ja -89 tonnarien mittaristoilla ei ole juuri muuta yhteistä kuin ulkonäkö, EDU, liittimet ja nopeusmittari. Mittaristojen rungotkin ovat erilaiset.
Viimeksi muokannut ASTech, Ke Huhti 27, 2005 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900C -86
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

pevi kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Tarkastan liitokset siis. Eli, jos johdot on irti liittimestä, Eduun ei tule virhenäyttöä. Se vaan puuttuu listalta? Siinä tapauksessa kuulostaa hyvin todennäköiseltä vialta.
Eli tosiaan asia on niin, ettei EDU:lle tule virheilmaisua jos johto anturille on jostain kohtaa poikki. Lämpötilanäyttö jää vain yksinkertaisesti pois.

Anturi sijaitsee etuspoilerin takana n. 10 cm vasemmasta sumuvalosta oikealle ( kuskin paikalta katsoen ).
Mulla -93:ssa näytössä oli "Err" niin kauan kuin sain johdot kiinni anturiin. Ja, kyllä, johdot oli kokonaan irti poikki.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

peinu kirjoitti:
pevi kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Tarkastan liitokset siis. Eli, jos johdot on irti liittimestä, Eduun ei tule virhenäyttöä. Se vaan puuttuu listalta? Siinä tapauksessa kuulostaa hyvin todennäköiseltä vialta.
Eli tosiaan asia on niin, ettei EDU:lle tule virheilmaisua jos johto anturille on jostain kohtaa poikki. Lämpötilanäyttö jää vain yksinkertaisesti pois.

Anturi sijaitsee etuspoilerin takana n. 10 cm vasemmasta sumuvalosta oikealle ( kuskin paikalta katsoen ).
Mulla -93:ssa näytössä oli "Err" niin kauan kuin sain johdot kiinni anturiin. Ja, kyllä, johdot oli kokonaan irti poikki.
Joo, mutta nyt olikin kyseessä vm 89. Vuonna 90 vaihtui DCC ja EDU malliin jossa lämpötilatieto lähetetään datana ja EDU pitää ohjelmoida jos haluaa siirtää lämpötilatiedon EDU:lta DCC:lle :wink:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Uusvanha anturi kiinni ja homma toimii :D
900C -86
Vastaa Viestiin