Raidetangon nivelet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Raidetangon nivelet

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Neo kaikkia paskana ku ottaa käteen, paikallaan tuntuu OK.

Työkalun tein 34mm kiintoavaimesta, katkaisemalla ja hitsaamalla haarukan 90 asteen kulmaan varteen nähden.
Sillä saa sisemmän irti purkamatta ylimääräistä.
Väännön saanti siihen kaluun on mielikuvituksesta kiinni, jotain tankoja laittanut rinkulaan ja kääntänyt.
Suojakumin, varsinkin kiinnityksen kanssa voi joutua taisteleen hiukan.

Ja ilman että menet tämän jälkeen 4pyöräsuuntaukseen, en suosittele ajamaan juurikaan.
Sitä ei niin kohdilleen saa, että ois hyvä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Raidetangon nivelet

Viesti Kirjoittaja aero »

Premium Override kirjoitti:
Ke Loka 14, 2020 14:32
Ja ilman että menet tämän jälkeen 4pyöräsuuntaukseen, en suosittele ajamaan juurikaan.
Sitä ei niin kohdilleen saa, että ois hyvä.
Kyä näi o.

Parraiten tontille pääsee, kun mittaa ennen ja jälkeen ulkopään kuulanivelen keskelle matkan pysyvästä kiintopisteestä - jos sisäpään vaihtaa, niin siitä liitospinnasta mihin palikka kiristyy, jos taas ei niin vaikka suojakumin ulkopäästä - kuitenkin sellaselta kohtaa, mikä liikkuu ohjauksen mukana ja pysyy autossa paikallaan eli ei liiku osaa vaihtaessa. Silti suuntaus on tarpeen, mutta tuolla keinolla auraus on vähiten mettässä suhteessa edeltävään tilanteeseen.

Ehkä pahin virhe on olettaa että osat on samanlaisia ja vaihtaa pelkkä ulkopää niin, että katsoo kiristysmutterista mihin se ulkopään sisäreuna jää. Kaverin tonnariin ulkopäätä vaihtaessa verrattiin että vanha ja uusi osa oli melkeen sentin verran eri mittasia...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Raidetangon nivelet

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Joskus tuli tehtyä jappi-putkesta työkalu - jossa molemmat päät taivutettu ja keskeltä poikkaistu jossa holkki jossa putket meni sisäkkäin. Toinen oli kiinteesti kiinni holkissa ja toinen jotenkin kiristettävällä kiinnityksellä. Tuolla kalulla sitten mitattiin aurauskulmat vanteen etureunan ja takareunan välistä laskien, en muista mistä ohje tuohon löytyi, oisko ollut haynesin kirja tms - mittaus tietysti useampaan kertaan eliminoiden min - max arvoja... Tuolla säädöllä ajoin vuosia ilman ongelmia. En nyt sitten kehoita kaikkia tekemään tuota mutta tuollaisella melko halvalla itse tehdyllä työkalulla asiaankuuluvaa pieteettiä noudattamaalla sen aurauksen saa säädettyä koht. kohdilleen.

Joskus melkein iki-ammoisina aikoita vaidoin VW kolopalloon tangon ja -päät... Oli melko erikoista ajella ~30 kilometriä sillä ilman parempaa suuntausta... Välillä piti jopa pistää auto parkkiin ja säätää raidetangon päitä...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Raidetangon nivelet

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Koko pakettina sisä- ja ulkopää irti, sit kasaa uuden lähellä samaa mittaa pöydällä.

Turha vaihtaa vain ulompia, kun ne sisemmät on paskana, vaikkei paikoillaan siltä tunnu.
Ottaa irti niin huomaa. Ja kyllä, väittäisin että yli 300tkm ajetuissa ne on paskana.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Tamall
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Loka 19, 2020 07:35

Re: Raidetangon nivelet

Viesti Kirjoittaja Tamall »

tähän on valikoiva pakkaus, vaikka en tiedä kuinka hyvä se on.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Raidetangon nivelet

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sisänivelet vaihdettu aikoinaan omaankin, samalla tuolloin uusittu mm etuvakaajan runkohelat ja alatukivarrentakahelat. Oli raidetangon sisemmät kyllå ohjausta napakoittava ja ohjaustarkkuutta parantava kannattava uusinta. Selvää välystä toisessa sisemmässä jo o!i alle 300tkm ajetussakin.
Käsineen mitalla noin ja ohjauskulmat kävin säädättämässä vianorilla.seuraavana päivänä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin