Neo kaikkia paskana ku ottaa käteen, paikallaan tuntuu OK.
Työkalun tein 34mm kiintoavaimesta, katkaisemalla ja hitsaamalla haarukan 90 asteen kulmaan varteen nähden.
Sillä saa sisemmän irti purkamatta ylimääräistä.
Väännön saanti siihen kaluun on mielikuvituksesta kiinni, jotain tankoja laittanut rinkulaan ja kääntänyt.
Suojakumin, varsinkin kiinnityksen kanssa voi joutua taisteleen hiukan.
Ja ilman että menet tämän jälkeen 4pyöräsuuntaukseen, en suosittele ajamaan juurikaan.
Sitä ei niin kohdilleen saa, että ois hyvä.
Raidetangon nivelet
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Raidetangon nivelet
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Raidetangon nivelet
Kyä näi o.Premium Override kirjoitti: ↑Ke Loka 14, 2020 14:32Ja ilman että menet tämän jälkeen 4pyöräsuuntaukseen, en suosittele ajamaan juurikaan.
Sitä ei niin kohdilleen saa, että ois hyvä.
Parraiten tontille pääsee, kun mittaa ennen ja jälkeen ulkopään kuulanivelen keskelle matkan pysyvästä kiintopisteestä - jos sisäpään vaihtaa, niin siitä liitospinnasta mihin palikka kiristyy, jos taas ei niin vaikka suojakumin ulkopäästä - kuitenkin sellaselta kohtaa, mikä liikkuu ohjauksen mukana ja pysyy autossa paikallaan eli ei liiku osaa vaihtaessa. Silti suuntaus on tarpeen, mutta tuolla keinolla auraus on vähiten mettässä suhteessa edeltävään tilanteeseen.
Ehkä pahin virhe on olettaa että osat on samanlaisia ja vaihtaa pelkkä ulkopää niin, että katsoo kiristysmutterista mihin se ulkopään sisäreuna jää. Kaverin tonnariin ulkopäätä vaihtaessa verrattiin että vanha ja uusi osa oli melkeen sentin verran eri mittasia...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Raidetangon nivelet
Joskus tuli tehtyä jappi-putkesta työkalu - jossa molemmat päät taivutettu ja keskeltä poikkaistu jossa holkki jossa putket meni sisäkkäin. Toinen oli kiinteesti kiinni holkissa ja toinen jotenkin kiristettävällä kiinnityksellä. Tuolla kalulla sitten mitattiin aurauskulmat vanteen etureunan ja takareunan välistä laskien, en muista mistä ohje tuohon löytyi, oisko ollut haynesin kirja tms - mittaus tietysti useampaan kertaan eliminoiden min - max arvoja... Tuolla säädöllä ajoin vuosia ilman ongelmia. En nyt sitten kehoita kaikkia tekemään tuota mutta tuollaisella melko halvalla itse tehdyllä työkalulla asiaankuuluvaa pieteettiä noudattamaalla sen aurauksen saa säädettyä koht. kohdilleen.
Joskus melkein iki-ammoisina aikoita vaidoin VW kolopalloon tangon ja -päät... Oli melko erikoista ajella ~30 kilometriä sillä ilman parempaa suuntausta... Välillä piti jopa pistää auto parkkiin ja säätää raidetangon päitä...
Joskus melkein iki-ammoisina aikoita vaidoin VW kolopalloon tangon ja -päät... Oli melko erikoista ajella ~30 kilometriä sillä ilman parempaa suuntausta... Välillä piti jopa pistää auto parkkiin ja säätää raidetangon päitä...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Raidetangon nivelet
Koko pakettina sisä- ja ulkopää irti, sit kasaa uuden lähellä samaa mittaa pöydällä.
Turha vaihtaa vain ulompia, kun ne sisemmät on paskana, vaikkei paikoillaan siltä tunnu.
Ottaa irti niin huomaa. Ja kyllä, väittäisin että yli 300tkm ajetuissa ne on paskana.
Turha vaihtaa vain ulompia, kun ne sisemmät on paskana, vaikkei paikoillaan siltä tunnu.
Ottaa irti niin huomaa. Ja kyllä, väittäisin että yli 300tkm ajetuissa ne on paskana.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Raidetangon nivelet
tähän on valikoiva pakkaus, vaikka en tiedä kuinka hyvä se on.
Re: Raidetangon nivelet
Sisänivelet vaihdettu aikoinaan omaankin, samalla tuolloin uusittu mm etuvakaajan runkohelat ja alatukivarrentakahelat. Oli raidetangon sisemmät kyllå ohjausta napakoittava ja ohjaustarkkuutta parantava kannattava uusinta. Selvää välystä toisessa sisemmässä jo o!i alle 300tkm ajetussakin.
Käsineen mitalla noin ja ohjauskulmat kävin säädättämässä vianorilla.seuraavana päivänä.
Käsineen mitalla noin ja ohjauskulmat kävin säädättämässä vianorilla.seuraavana päivänä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01