Jalopuuritilä oikealle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, potilas on vm-96 AERO ja varustettu ihan oikealla hansikaslokerolla ja haaveena laittaa jalopuinen tuuletusritilä kojelaudan oikeaan päätyyn.

Ensinäkin ostamani jalopuinen tuuletusritilä on remppa eli se sulkuläppä liikkuu ilman kitkaa ja käytännössä voisi sulkeutua itsestään. Onko ideaa, miten korjata normaaliksi. Ensin ajattelin laittaa rattaiden välii sinitarraa, mutta mitenkän toimisi kunnon pakkasilla?

Toisekseen ne jalopuiset ritilät ovat tarkoitettu aerbagilliseen kojelautaan - onkohan mahdollista "sahata" hansikaslokeron jatkeena oleva ritiläosa pois.
Ainakin se ritilä kävi kojelautaan ihan ok ja myös ilmaputki käy oikein paikoilleen. Pikkusen hirvittää alkaa "sahaamaan" ritiläosaa pois, kun muuten hansikaslokeron kansi on virheetön ja avainkin käy lukkoon. Pitäisi olla joku prototyypin aihio :roll:

Jos joku on tehnyt, niin kuvia saa laittaa spostiini arisonett@gmail.com
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Sonett73 kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 20:11
Toisekseen ne jalopuiset ritilät ovat tarkoitettu aerbagilliseen kojelautaan - onkohan mahdollista "sahata" hansikaslokeron jatkeena oleva ritiläosa pois.
On, itse tein moisen modifikaation. Kuvia ei nyt ole laittaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja aero »

Sonett73 kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 20:11
Ensinäkin ostamani jalopuinen tuuletusritilä on remppa eli se sulkuläppä liikkuu ilman kitkaa ja käytännössä voisi sulkeutua itsestään. Onko ideaa, miten korjata normaaliksi. Ensin ajattelin laittaa rattaiden välii sinitarraa, mutta mitenkän toimisi kunnon pakkasilla?
Mulla on semmonen fiilis, että siitä saisi purettua mekanismia ja ihan korjattua, mutta enpä vanno. Kattelehan kuitennii tarkasti, että saisko sen sulkuläpän mekanismin kaivettua toimivasta yksilöstä.
Sonett73 kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 20:11
Toisekseen ne jalopuiset ritilät ovat tarkoitettu aerbagilliseen kojelautaan - onkohan mahdollista "sahata" hansikaslokeron jatkeena oleva ritiläosa pois.
Mietin tuota aikoinani itse, kun maalasin sisustan osia, mutta ne palikat on inan verran eri muotoiset (hanskalokeroversion "harju" on korkeampi), joten päädyin itse operoimaan hanskalokeroversion. Mulla toki helpompaa, kun maalasin osia eli saatoin vaan maalata sen hanskiksenpäädyn, ei tarttenu metsästää uutta.

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja jus »

Kojetaulusäleikön sulkuläpän auki pitävä kitka muodostetaan kanavan ulkopuolella olevalla jousella. Jousi painaa vivun välityksellä läppää kääntävää kulmavaihdetta. Yleisimmin varmaankin murtuu vivun päässä oleva koukku, johon jousi nojaa.

http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com/vent_fix.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Milläs "Maverick" sahasit ritiläosan pois hansikaslokeron päästä?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Sonett73 kirjoitti:
Ti Marras 03, 2020 12:05
Milläs "Maverick" sahasit ritiläosan pois hansikaslokeron päästä?
Dremelillä taisin vetäistä. Tästä on muutama vuosi aikaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ei sulta muuten kuvaa löytyisi toteutuksesta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja Cullin »

aero kirjoitti:
To Marras 05, 2020 17:42
^Ei sulta muuten kuvaa löytyisi toteutuksesta?
Kiinnostais itteeni myös kuvat
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jalopuuritilä oikealle

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

No niin, nyt alkaa rojekti olemaan valmiina - itse asiassa homma oli helpompi, kuin pelkäsin. Aikaisemmissa viesteissä on nimimerkin "Aero":n kuva siitä jalopuusuulakkeesta hanskalokeron viereen mallattuna. Itse sahasin hienohampaisella kaarirautasahalla vähän siitä suulakkeen puolelta ja lopuksi penkkihiomakoneella tasoitin sahauksen siihen nurkkaan. Viimeistelin viilalla, mutta ei se nyt ihan tarkka tarvii olla, koska suulakkeessa oleva kumitiiviste hoitaa loput.

Oli puhetta, miten jämäköittää itsestään sulkeutuva sulkuläppä - sen käyttöakselin päässä olevan lukkoprikan, kun ottaa sen pois ja vetää akselia ulospäin, sai rattaan selkäpuolelle ja sen muoviseinämän väliin laitettua säätöprikan. En tiedä mistä se on kotoisin, mutta olisiko arviolta noin 0,3mm paksu ja reikä siinä taisi olla jotain 8mm luokkaa. Nyt säätö on mukavan vastineen antava, olematta jäykkä tai lerppa. Säätöläppä pysyy sillä kohtaa, kuin mihin sen säädän.

Koska hanskalokero edelleen on vain heitetty siihen paikoilleen, haluan laittaa samalla säädettävän tihkukytkimenreleen. Tilasin nettikaupasta Bosch 0 986 335 058 releen, siis sellaisen, kuin edellisessäkin Tonnarissani oli. Sen pystyy säätämään välille 2-45sekuntia. Sitä nyt kuumeisesti odotellaan postista...
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin