Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saab9000CSE
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 13:13

Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Saab9000CSE »

Moro! Uus foorumilla ja tullu selailtua aiempia keskusteluja mutta vikaa ei meinaa löytyä.
Eli auto sammui pihaan eikä enää käynnistynyt, bensapumppu on mykkä ja sulakkeella ei tule virtaa, hyppylangalla kokeiltu mutta pumppu on mykkä. Vikakoodia P1640 näytti testerillä. Kaikki releet on vaihdettu toimiviin (käyntikuntoisesta elinten luovuttajista)
Startti siis pyörii iloisesti. Auto saatta hörähtää kerran jolloin kierrosmittsri nousee joten ei varmaan kyse kampiakselin asento tunnistimestakaan?

Mitariston valot ovat sekoilleet jo jonkin tovin eli yhtäkkiä viisarit tippuvat ja nousevat samantien ylös. Maadoitus koelaudan takana? Maadoituspisteet konehuoneesta on tarkistettu ja ok.

Ajonesto? Kuinka tarkastaa johtuuko siitä?
Maadoitus? Missä sijaitsee siis muualla kuin konehuoneessa?

Olisko viisaammilla näkemystä mikä voisi olla?
Mittaristossa palaa check engine hetken mutta sammuu ja check radiator joka pysyy päällä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Kierroslukumittarin kuuluu hiukan nousta stopparitapista jo silloin, kun startilla pyöritetään, ilman että hörähtää.

Kampiakselin asentoanturin vika saa kierroslukumittarin ja bensapumpun releen mykäksi.

Minkälaisella hyppylangoituksella kokeiltiin liikauttaa pumppua? Pumpun kuuluu pyöriä, kun sulaketauluun bensapumpun sulakkeen päätyyn tarjoaa jatkuvaa jännitettä hyppylangalla esim. hätävilkun sulakkeen päädystä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saab9000CSE
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 13:13

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Saab9000CSE »

Okei.

Täytyypä tarkastaa tuo kierroslukumittari vielä että liikahtaako ollenkaan ilman hetkellistä "hörähdystä".

Ja juurikin hätävilkun sulakkeelta suoraan bensapumpun sulakkeelle, eikä mitään tapahtunut. Täytyy vielä kokeilla uudemman kerran kunhan pääsee hallille. Hyppylanka oli nopeasti väkerretty johdosta joten täytyy kokeilla paremmalla setupilla.

Mimmonen homma on vaihtaa tuo asentoanturi? Onko vinkkejä heittää miten olisi helpoin vaihtaa? Joutuuko purkamaan ympäriltä jotain yms? 🤔
Tosiaan vm. 1998 2.0t tonnari.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Kuullostaa täysin samalta kun tuossa rouvan tonnarissa, kampiakselin anturilla korjaantui. Välillä se saattoi jostain kumman syystä pumpata paineen polttoaine järjestelmään virran päälle laittaessa ja hörähti mutta ei käynnistynyt.

Kaa on ihan simppeli vaihtaa, kunhan varmistaa että on sopiva torx/kuusiokolo (en muista kumpi siellä on) ja pultin kanta on puhdas ettei nylvää pyöreäksi kantaa. Johto kiertää vähän ärsyttävästi moottorin taakse mutta kaikki on irrotettavissa yläkautta ja suurempia purkamatta.

Ja muista, VAIN ALKUPERÄINEN ANTURI. Meillä motonetin bosch anturi kesti yhden startin, eikä silloinkaan käynyt kunnolla.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Boschin valmistama anturi siellä toimii, jos sen osaa asentaa oikein. Eli Bosch tai alkuperäinen anturi takaa toiminnan. Ja AB:lle tiedoksi, Bosch valmistaa sen alkuperäisen anturin. Lähes poikkeuksetta uuden osan välitön ja kuvatun kaltainen hajoaminen johtuu asennusvirheestä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Millais tuon kaan saa väärin? Kun ei edes liian syvälle mennyt, eikä jäänyt vanha o rengaskaan paikalleen? Kyllä pidän että motonetin myymä anturi oli rikki jo paketissa, mutta jostain syystä se sen kerran käynnistyi.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pakari kirjoitti:
Ti Maalis 16, 2021 22:23
Boschin valmistama anturi siellä toimii, jos sen osaa asentaa oikein. Eli Bosch tai alkuperäinen anturi takaa toiminnan. Ja AB:lle tiedoksi, Bosch valmistaa sen alkuperäisen anturin. Lähes poikkeuksetta uuden osan välitön ja kuvatun kaltainen hajoaminen johtuu asennusvirheestä.
Mikä se väärä asennustapa sitten on? :)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Asentotunnistimen tai minkä tahansa muun sähköosan asennuksessa voi useitakin asioita mennä pieleen. Myös autokin voi olla syypää, etenkin sähköosien tapauksessa. Veikkaan että akkua ei esimerkiksi kytketty irti auton sähköjärjestelmästä? Siinä heti ensimmäinen mahdollinen asennusvirhe. Sähköosia vaihdettaessa tulee akku kytkeä irti auton sähköjärjestelmästä.

Asentotunnistimen asennuksessa on toki paljon muutakin huomioitavaa, kuten esimerkiksi se ettei sitä asentaessa sohlaa miten sattuu ja lisäksi se on laitettava tismalleen oikeaan asentoon oikealle etäisyydelle luettavasta kohdasta. Eipä sen paljoa tarvitse vinoontai liian kauaksi jäädä, kun ollaan ongelmissa.

Tietysti on aina mahdollista sekin, että uusi osa olisi rikki (nk. DOA-tapaus), mutta todellisuudessa se on oikeasti hyvin harvinaista ainakin autovaraosien kohdalla, kun puhutaan laatumerkeistä kuten Bosch. Ihmisluonteelle on kuitenkin tyypillisesti helpompaa syyttää ennemmin tuotetta, kuin omaa työn jälkeä.

Ajoneuvon asennus työsuoritteena on erityistä ammattitaitoa vaativaa työtä. Sen vuoksi itse mieluummin ostan sen ammattilaiselta, kuin sohlaan itse. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Noita orkkisvalmistajan huonoja osia tulee lähinnä mieleen muutama haljennut sytytystulppa, muuten sähköosissa ollut orkkisvalmistajan yleismalliset tarvikeosatkin kyllä ehjiä . Myös käyttöikä orkkisvalmistajan osalla ollut pitempi kuin muun valmistajan tarvikkeella.

Noissa muitten valmisteisissa sähkö- ja muut varaosat sitten kirjo ollut täysin laidasta laitaan mutta myös hyvin toimivia ja kestäviä on löytynyt. Kaikkia sähkö- ja muut varaosat kun ei orkkiksena saa juuri mistään niin jos ei käytettyä ehjääkään sähköosaa löydä otettava minkä tilalle sitten saa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Pakari kirjoitti:
To Maalis 18, 2021 17:25


Ajoneuvon asennus työsuoritteena on erityistä ammattitaitoa vaativaa työtä. Sen vuoksi itse mieluummin ostan sen ammattilaiselta, kuin sohlaan itse. :mrgreen:
Juu kaikki on mahdollista, ei sitä näin 8 vuoden asentajan kokemuksenkaan jälkeen kaikkea osaa. Ymmärrän antureiden kohdalla fyysisen vikaantumisen asennuksessa tai sen virheestä, mutta jos ei fyysisiä jälkiä ole, niin syytän osaa :lol:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ab^] kirjoitti:
Ti Maalis 16, 2021 20:37
Ja muista, VAIN ALKUPERÄINEN ANTURI. Meillä motonetin bosch anturi kesti yhden startin, eikä silloinkaan käynyt kunnolla.
No jaa, mulla on Motonetin tarvike ollut ~10 vuotta kiinni ilman ongelmia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mawerick kirjoitti:
Su Maalis 21, 2021 17:17
Ab^] kirjoitti:
Ti Maalis 16, 2021 20:37
Ja muista, VAIN ALKUPERÄINEN ANTURI. Meillä motonetin bosch anturi kesti yhden startin, eikä silloinkaan käynyt kunnolla.
No jaa, mulla on Motonetin tarvike ollut ~10 vuotta kiinni ilman ongelmia.
Mulla sellainen ebay 6e kiina tunnistin ainakin sen 6v kahdessa autossa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Muistakaahan lotota, teillä on hyvä tuuri.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Saab9000CSE kirjoitti:
Ti Maalis 16, 2021 13:46
Moro! Uus foorumilla ja tullu selailtua aiempia keskusteluja mutta vikaa ei meinaa löytyä.
Eli auto sammui pihaan eikä enää käynnistynyt, bensapumppu on mykkä ja sulakkeella ei tule virtaa, hyppylangalla kokeiltu mutta pumppu on mykkä. Vikakoodia P1640 näytti testerillä. Kaikki releet on vaihdettu toimiviin (käyntikuntoisesta elinten luovuttajista)
Startti siis pyörii iloisesti. Auto saatta hörähtää kerran jolloin kierrosmittsri nousee joten ei varmaan kyse kampiakselin asento tunnistimestakaan?

Mitariston valot ovat sekoilleet jo jonkin tovin eli yhtäkkiä viisarit tippuvat ja nousevat samantien ylös. Maadoitus koelaudan takana? Maadoituspisteet konehuoneesta on tarkistettu ja ok.

Ajonesto? Kuinka tarkastaa johtuuko siitä?
Maadoitus? Missä sijaitsee siis muualla kuin konehuoneessa?

Olisko viisaammilla näkemystä mikä voisi olla?
Mittaristossa palaa check engine hetken mutta sammuu ja check radiator joka pysyy päällä.
Bensapumppu siitä on rikki. Missä päin maailmaa auto on? Jos keski-suomen tienoilla, niin voin vaikka jelppiä vaihdossa.

Edit. Ja voin vaikka ostaa koko auton. :D
Saab9000CSE
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 13:13

Re: Saab 9000CSE vm 1998 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Saab9000CSE »

Noniin tosiaa kiireiltä vasta nyt kerkesin vaihtaa anturin eikä ollut mitään vaikutusta. Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä ollenkaan vaikka laittaisi virrat päälle (testerillä testasin) ja hyppyjohto hätävilkuilta ei myöskään herättänyt pumppua eloon.

Jos pumppu sökö niin kai sulakkeelle pitäisi kumminkin virta tulla? Starttaa siis edelleen mutta ei käynnisty.

Edit. Pumppu iroitettu ja mykkähän se oli. Toivottavasti nyt sen vaihdolla alkais pelittään. 😅
Viimeksi muokannut Saab9000CSE, Ke Maalis 24, 2021 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin