Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Satunnaiseen savutukseem kylmäkäynnistyksessä ei tule muuta mieleen kuin ohjurien kumit?

Millä liimalla kumit kannattaa liimata? Ilmeisesti kaikki eivät käytä liimaa ollenkaan,

puristusten erot ovat 0,5 Bar sisällä, 11,5 - 12 bar. Onko venttiilien osalta syytä huoleen? Mieluummin en irrottaisi kantta.

Nykyiset ohjurien kumit ovat olleet kiinni 70 - 80 tkm ja 16 -17 vuotta. Ihan tarkkaan en muista koska huoltokirja ei ole käsillä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Olisin vinkeistä kiitollinen. Onko tietäjiä paikalla?

Pysyykö tasapainoakselin ajoitus kohdallaan kun ottaa nokka-akselit irti ohjurinkumien vaihdon ajaksi? Vai Otetaanko jakopään koppa suosiolla auki että tasapainoakseleiden ajoituksen saa kohdalleen? Voihan tasapainoakseleilla olla tietty oma ketjukin.

Auto on siis allekirjoituksen -95 2,3 turbo.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja Jns »

omalla kohdalla varren kumit ollu ilman liimaa ja ihan saakelisti kiinni, ei meinannu saada pihdeilläkään niitä irti..
puristuksista en olisi huolissani kun kerran ovat suht tasaiset.
turbokin voi ajoitellen pölläytellä startissa, entisessä og9-3 väljä garretti teki tätä..
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Tasapainohilut pyörii kampuran rattaan kanssa samaa rataa, joten voi vaikka pyörittää jakopäätä ja ei vaikutusta ajoitukseen tasapainohiluissa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kiitos tiedosta!
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Jns kirjoitti:
Ti Huhti 20, 2021 20:32
omalla kohdalla varren kumit ollu ilman liimaa ja ihan saakelisti kiinni, ei meinannu saada pihdeilläkään niitä irti..
puristuksista en olisi huolissani kun kerran ovat suht tasaiset.
turbokin voi ajoitellen pölläytellä startissa, entisessä og9-3 väljä garretti teki tätä..
En tiedä onko nykyiset kumit liimattu mutta kertaalleen olen ne vaihdattanut. Ajattelin laittaa kierrelukitetta kumeihin. Parempiakaan ideoita ei ole tullut.

Turbo on vähän ajettu Mitsun td04. Siinä en usko olevan vikaa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jos laittaa lukitetta, niin kannattaa varoa ettei liimaa venaa kanteen kiinni. Alkaa si pyörittäessä konetta miettiä mikä v**tu siellä kilisee. :wink:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Pitää muistaa😂
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja V-M »

Oon käyttänyt loctiten 406 liimaa noissa ohjaimeen kiinnittyvissä kumeissa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

V-M kirjoitti:
Ke Huhti 21, 2021 17:31
Oon käyttänyt loctiten 406 liimaa noissa ohjaimeen kiinnittyvissä kumeissa.
Kiitos vinkistä. Suunnittelin jo kierrelukitetta mutta parempi on käyttää hyväksi todettua ainetta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ohjurien kumeista ja puristuspaineista

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo, 406 taisi olla merkkihuollonkin suositus. Sitä itsekin taannoin käytin hyvällä menestyksellä.

Sehän on täsmätuote yleisesti hankaliin ja ”rasvaisiin” muoveihin, mutta loppuosa isosta ja kalliista pullosta) toimi erinomaisesti ihan kaiken vastaantulevan liimaustarpeen kanssa yleisenä ”pikaliimankorvikkeena”. Lopulta alkoi liikahdella aika laiskasti pullossaan, ja tartuntaominaisuus hidastui samassa suhteessa...

Kaiken A ja O on silti puhtaus ja rasvanpoisto käytettävillä pinnoilla!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin