Kaa
Kaa
Voiko kampiakselin asentoanturi (Kaa) mennä rikki siten että koneen sytytys ennakko alkaa vaeltamaan liian aikaisesta(nakuttaa) liian myöhäiselle( meinaa sammua) tyhjäkäynnillä? Käyden välillä ihan niinkuin pitääkin? 2.3 turbo 1995. Muuten vakio paitsi ajonesto poistettu ecusta.ajossa alkoi mooaamaan ja tehot poistui , kävi huonosti ja ryntäili tyhjäkäynnillä.
Re: Kaa
Ei käsittääkseni. KAA tunnistaa triggerilevyltä reikiä yksinkertaistetusti "nyt on reikä, nyt ei ole reikää", eli tulkitsee ainoastaan sitä, että pyöriikö moottori vai ei, ja mitä pyörintönopeutta.
Enemmänkin vika taitaa olla ecussa tai softassa jos ongelmat tulivat softaamisen jälkeen. Toki di-kasettikin on voinut vikaantua myös, kun tässä oli lämpimiä päiviä. Tyhjäkäynnillä kierrosten ryntäily todennäköisesti voisi viitata tyhjäkäyntimoottorin ongelmiin, ja/tai kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
Enemmänkin vika taitaa olla ecussa tai softassa jos ongelmat tulivat softaamisen jälkeen. Toki di-kasettikin on voinut vikaantua myös, kun tässä oli lämpimiä päiviä. Tyhjäkäynnillä kierrosten ryntäily todennäköisesti voisi viitata tyhjäkäyntimoottorin ongelmiin, ja/tai kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kaa
Hoitaa se KAA myöskin ajoituksen, mutta en minäkään ole koskaan kuullut että noin voisi hajota. Tosin kerta se on ensimmäinenkin...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Kaa
Eikös sen tee Trionic kierrosnopeus ja moottorin asennon perusteella, jonka se saa "kampuran anturalta"?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kaa
^Nii-i, eiks se oo vähän sama asia? Kaa = kampuran antura
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kaa
Vähän siinä ja siinä, kumman pistäisi pääsyylliseksi moottorin asennon tietämisestä. Se anturihan tosiaan tulkkaa vaan sitä anturikehää, josta taas tietää yhden asennon siitä että sieltä puuttuu hammas. Moottorinohjaus puolestaan tietää, että kehällä on X hammasta ja se puuttuva on kohdassa Y ja näin päättelee anturin kertomasta signaalista koneen asennon.
Mutta koska se kampura-antura on tosiaan tyhmä komponentti, niin ei siitä tuollaista vikaa saa aikaan. Jotain muuta vikaa siellä on.
Mutta koska se kampura-antura on tosiaan tyhmä komponentti, niin ei siitä tuollaista vikaa saa aikaan. Jotain muuta vikaa siellä on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kaa
Muuten, onko tuo ajoituksen heittely mitattua tietoa vai arvausta? Tuollainen vika voisi olla myös polttoaineen paineensäädin, mutta ajoitukseen se ei vaikuta. Ellei sitten nakutunnistimen kautta jotenkin.jari kirjoitti: ↑La Touko 15, 2021 23:51Voiko kampiakselin asentoanturi (Kaa) mennä rikki siten että koneen sytytys ennakko alkaa vaeltamaan liian aikaisesta(nakuttaa) liian myöhäiselle( meinaa sammua) tyhjäkäynnillä? Käyden välillä ihan niinkuin pitääkin? 2.3 turbo 1995. Muuten vakio paitsi ajonesto poistettu ecusta.ajossa alkoi mooaamaan ja tehot poistui , kävi huonosti ja ryntäili tyhjäkäynnillä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Kaa
Anv:n mainitsemasta polttoaineen paineensäätimestä kannattaa katsoa, että onko alipaineletku kiinni ja ehjä?
Mites se tyhjäkäyntimoottori/venttiili?
Mites se tyhjäkäyntimoottori/venttiili?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Kaa
Imuvuoto siellä on. Tarkista kaikki alipaineletkut.jari kirjoitti: ↑La Touko 15, 2021 23:51Voiko kampiakselin asentoanturi (Kaa) mennä rikki siten että koneen sytytys ennakko alkaa vaeltamaan liian aikaisesta(nakuttaa) liian myöhäiselle( meinaa sammua) tyhjäkäynnillä? Käyden välillä ihan niinkuin pitääkin? 2.3 turbo 1995. Muuten vakio paitsi ajonesto poistettu ecusta.ajossa alkoi mooaamaan ja tehot poistui , kävi huonosti ja ryntäili tyhjäkäynnillä.
Re: Kaa
Meillä ainaki korjaantui samanlaiset oireet kaa.n vaihdolla. Hyvä että auto jaksoi edes liikkua rikkinäisellä, röpelsi ja paukutti putkeen ja imupuolelle..
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.