Tulpat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Tulpat

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tulipa tuossa vaihdettua tulpat kun meinaisi ruveta tyhjäkäynnillä pätkimään enemmän tai vähemmän pahasti. Juujuu, ovat mallia BCPR7ES-11...

Tuossa olisi kuva tulpista, pytyn numero on tulpan edessä.

http://www.kolumbus.fi/vtp/IMG_0769.jpg

Kertokaapas tuomionne...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Paljonko noilla on ajettu? Minkä firman bensaa? Ihan ku olis jäähdytys nestettä ollut hieman palotilassa?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tulpilla on vähintään noin 40 tkm matkaa takana (auto ajettu 167 tkm - 150 tkm huollossa ei vaihdettu ja 130 tkm kuittia ei just nyt löydy), bensa Nesteen pumpusta.

Eipäs pelotella jäähdytysnesteillä 8O . No, ei sitä ainakaan kulu eikä savuta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän tuommoiset kiteisen näköiset ovat, mutta voi olla vetistä bensaakin tms, mun ex-tonnarissa oli vähintään 60tkm ajetut joiden kärkiväliksi oli tullut yli 3mm ja sitä "kaarta" ei enää paksulti ollut, no siitä olikin mennyt sytkäkasetti niiden takia.
Noista on vaikea antaa mitään tuomiota kun ovat niin karstaiset ja muutenkin kökköiset, jos jotain pitäisi sanoa niin ei ole annettu monoa tarpeeksi, mun saksantulijaisen tulpat olivat sattuneesta syystä kauniin kahvinruskeat ja täysin puhtaat kuten männänpäällisetkin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tuossa olisi yksi threadi jossa on brittien tulpan kuvia:

http://www.saabscene.com/ubb/ultimatebb ... /1349.html

Hieman erilaisilta näyttää...
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Paljonkohan tehdas suosittaa tulppien vaihtoväliksi...
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kannataa sijoittaa 10 euroa tulppiin(etenkin turboissa)10000km välein!ei ole nykimis ja DI ongelmia niin paljon ja maksaa itsensä monin kerroin polttoaine kuluissa! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jaahas. Noinkohan tuosta on sittenkin tullut glykoli-öljypoltin.

http://www.kolumbus.fi/vtp/possaytys.jpg

Tuossa on kuvatus kun hieman antaa kaasua. Tulee iltahämärässä aistittuna valkoista savua niin perkeleesti, kuvassa näyttää salaman valossa hieman sinertävältä. Huomaa myös noin viidessä minuutissa putken alle kertynyt lätäkkö (auto hieman siirretty taaksepäin ennen kuvan ottoa).
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin olen edelleen sitä mieltä että nuo tulpat näyttää siltä että glygoolia olis ollut palotilassa 8) Jos ei halua alkaa purku hommiin niin vaihtamalla jäähdytys nesteen puhtaaseen veteen ja sitten tarkkailemalla tulppia ja pakokaasuja pitäisi ero näkyä jos siitä on kyse. Eli puhtaalla vedellä tulpat puhdistuu/pysyy puhtaana jos siellä on vuoto. Noin minä oon tollasta ongelmaa testannut. Kannen kiristys on joskus auttanut asiaa (kylläkin väliaikasesti).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ecopower kirjoitti:kannataa sijoittaa 10 euroa tulppiin(etenkin turboissa)10000km välein!ei ole nykimis ja DI ongelmia niin paljon ja maksaa itsensä monin kerroin polttoaine kuluissa!
Itse vaihtelen n. 20000km:n välillä, aina NGK:t ja kärkiväli 0.9milliin. Vaihdettaessa on vanhojen tulppien kärkiväli ollut yleensä n. millin luokkaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Itse vaihdatan tulpat aina öljynvaihdon yhteydessä eli noin 10000 km välein. :roll: :roll:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tulipa sitten tuossa heinä/elokuun vaihteessa korjattua tämä öljypoltin mallia B204E.

Syynä tulppien kivaan väritykseen oli koneen tyyppivika elikkä venttiilinvarren kumit horona tai paikoillaan/irti miten sattuu.

Tuossapa kuva mitä löytyi kannen irroittamisen jälkeen:

http://www.kolumbus.fi/vtp/saabkuvat/Img_1533.jpg

Ja pari kuvaa kannesta:

http://www.kolumbus.fi/vtp/saabkuvat/Img_1541.jpg
http://www.kolumbus.fi/vtp/saabkuvat/Img_1543.jpg

Ja männänpäälliset siivottuna (vertailun vuoksi):

http://www.kolumbus.fi/vtp/saabkuvat/Img_1559.jpg

Noista voisi päätellä että aika hyvin kertoo tuo tulppien kunto myös palotilan kunnon ja mahdollisen öljyn polttamisen. Nyt koneella on ajettu rempan jälkeen muutaman tuhat kilometriä ja öljyt pysyy sisällä eikä pukkaa savua käynnistäessä.

Öljyä muuten kului noin pari litraa / 6000 km kun venavarren kumit olivat horona.

Tuosta kannen kuvasta ei oikein välity tuo pakoventtiilien päällä oleva yököttävän paksu ja kiinnipalanut karstakerros. Venat eivät muuten pitäneet ilman hiomista joten kannen irroitus tuli ihan oikeaan tarpeeseen.

Vinkkinä muuten että nuo männänpäälliset ovat helppo puhdistaa paikallaan käyttämällä pölynimuria imemään roskat kun pintoja raapii ensin vaikka moralla pahemmista karstoista ja myöhemmin teräsvillalla lopuista jämistä. Samoin lohkon päällinen on helppo putsata puukon/hiekkapaperin ja imurin kanssa.
Vastaa Viestiin