"Göran's special" 2.0i vapari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

"Göran's special" 2.0i vapari

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Onko tuttua, että 2.0i vaparikoneita on tehty turbokoneen lohkon hiluilla. Kuvittelin aluksi, että -96 CSE:ssa olisi ollut 240 mm vauhtipyörä ja 228 mm kytkin tärinöiden vähentämiseksi mutta oli toinenkin yllätys kun avasin öljypohjan: lohkossa olivat myös mäntiä jäähdyttävät öljysuihkusuuttimet paikallaan eli mäntien jäähdytys toiminnassa. Tämä on yllättävää, kun -95 2.0 LPT oli pienemmällä vain 228 mm asti ulottuvalla vauhtipyörällä. Jakopää oli uudenveroinen. Kone on nyt lattialla 330 tkm ajettuna ja sylinterit ovat kuin uudet. Männät ovat vaparin. Kannen valuleima on-96.

Onko tässä selitys sille, että 400 tkm ajettu -97 2.0i kävi todella tasaisesti eikä ole juurikaan huonontunut kun nyt on 530 tkm mittarissa. Tämän alakertaan ei ole kurkattu. Kannen valuleima on -97.

Kasasiko Göran vaparikoneita varastossa olleilla turbokoneen osilla kun 1996/1997 uutta tavaraa tilattiin varmaankin jo -97 tulleiden 9-5:n T7-lohkoille. Eihän noita tonnarin koneen osia varastoonkaan voinut jättää. Vai onko jossakin vaihdettu moottori tai kasattu osista. Huoltokirjoista päätellen koneet ovat alkuperäisiä ja niin myös kansien valuleimojen mukaan.

Tässä on ainakin hyvä selitys pitkäikäisyydelle.

- jussi
Vastaa Viestiin