9000 Aero moottorin lämpötila

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Saab 9000 Aero -94 autom. Moottorin lämpömittari näyttää normiajossa hieman alle puoltaväliä. Pysähtyessä lämötila nousee tosi nopeasti 3/4 kohdalle ja flekti käynnistyy. Satkuissa olen käyttänyt viileämpää termaria ja saanut mittarin rauhoittumaan.

Onko tonnareissakin kahta eri termostaattia?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole erilaisia termostaatteja. Jos lämpötila ei nouse punaiselle alueelle, niin en olisi siitä huolissaan kyseisen tonnarin tapauksessa.

Muistelisin olevan ainakin alkupään matalakeulojen ominaisuuden tuo. Aikoinaan sama ilmiö oli myös vanhempien tonnarissa uutena, kun maantielta käännyttiin hitaan ajon hiekkatielle. Tätä aikoinaan scan autoltakin tiedusteltiin, eikä asialle muistaakseni tehty mitään.

Myöhempien vuosimallien autoihin taidettiin vain lisätä mittarin hystereesiä, eli viisari näyttää vaakatasoa laajemmalla mittausvälillä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja aero »

Tonnarin roikkuva mittari voi toki myös indikoida vikaa. Itse olen törmännyt kolmeen:
-Mittariston mutterit löystyy
-Termari vuotaa
-Lämpöanturi näyttää väärin

Kuten Pakari totesi, ei tuo vaarallista ole, etenkään kun '94:ssa on vielä flekti omalla anturillaan, mutta kävisin tuon listan kuitenkin läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos veljet :wink:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Ke Heinä 14, 2021 06:59
Tonnarin roikkuva mittari voi toki myös indikoida vikaa. Itse olen törmännyt kolmeen:
-Mittariston mutterit löystyy
-Termari vuotaa
-Lämpöanturi näyttää väärin

Kuten Pakari totesi, ei tuo vaarallista ole, etenkään kun '94:ssa on vielä flekti omalla anturillaan, mutta kävisin tuon listan kuitenkin läpi.
Kun lämpötilaviisari kuitenkin nousee vaakatasosta ylöspäin, niin en usko mittariston ruuvien löystymiseen. Hieman alle puolivälin näyttämä täysin ok.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä oon yhen roikkuvan, mutta kovan lämmön tilanteessa ylemmäs nousevan mittarin korjannut niitä ruuveja kirraamalla. Mutta voi hyvin olla, että syytä on jossain muualla tai voi se olla tuo ko. ikäluokan perusominaisuuskin. Vaan kun ei nuo ole pahoja rasteja varmistaa (no okei, sitä mittaristoa saa hetken ruuvata mutta ei sekään mikään ameriikantemppu ole), niin itte tosiaan kattoisin noi tyypillisimmät läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja se mittarin asteikko ei ole kovin lineaarinen. Tyyliin puoliväli on melkein 100astetta ja maksimit jotain 120.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Ihan yhtälailla ne löystyneet ruuvit voi myös ylöspäin sitä viisaria vetää. Pelkällä käyttöjännitteellä viisari menee tappiin ja anturilta tuleva jännite vetää viisaria alaspäin. Itselläni roikkui hieman ja kiristyksen jälkeen keuli. Tämä johtui että joku oli kyseistä mittaria ”kalibroinut” ylimääräisillä vastuksilla ilmeisesti roikkuvan viisarin takia.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000 Aero moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Tech2 kiinni, auto lämpimäksi ja katsomaan mitä näyttää. Jos techin mukaan alilämpöä, niin lääkkeeksi uutta termaria nyt alkuun. Jos taas tech sanoo että lämmöt 90 nurkilla ja mittari alaviistoon, niin mittaristoremppaa.

Jos pysähtyessä tuppaa lämmöt nousemaan noinkin selvästi, eikä tech laitetta ole ihan nopeasti ja halvasti käytössä, niin termarin vaihtaisin ensin. Ihan vaan siitäkin syystä, että tuo remontti on kuitenkin melko edullinen. Jäähdytinnestettä menee vähän ja se uusi termari.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin