9000 CS -95 ajovalojen säätöongelmaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
erkkir
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 04, 2021 00:29

9000 CS -95 ajovalojen säätöongelmaa

Viesti Kirjoittaja erkkir »

Tuli hankittua Saappi muutaman vuoden tauon jälkeen ja ajattelin kysyä josko täältä löytyisi jeesiä.

Ongelmana on ajovalojen korkeussäätö eli ajovalot näyttävät liian lähelle.

Olen lukenut muutaman ketjun täältä, käyttänyt umpiot pöydällä ja säätömoottorin irti.

Tähän mennessä todettua:

Jossain vaiheessa joltain loppunut kiinnostus ja repsikan puolelta puuttui sivuvilkun alla oleva pultti, vastaava laitettu paikoilleen.

Ajovalojen säätömoottori toimii kummallakin puolella mutta säätömoottorin yhteydessä olevasta 6mm manuaalisäädöstä ei tapahdu mitään. Joku kyseli täällä manuaalisäädön pyörityssuuntia saamatta vastausta.

Auto rekisteröity -95 jälkipuoliskolla, joten ajovalojen säätö kuuluisi kai toimia katsastuksessa, joten tuohon ei kannata tehdä mitään patenttia?

Onko mahdollista, että kulkineeseen on asennettu väärät umpiot? En uskaltanut ruuvata alareunan kolmisakaraista tappia auki. Tuohan voi olla pois paikoiltaan umpion sisäpuolelta mutta kaiken järjen mukaan valot näyttäisivät tällöin liian ylös?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 CS -95 ajovalojen säätöongelmaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Se kolmisakarainen mutteri on yleensä murusina. Itse olen tehnyt siihen korjauksen tekemällä 6 mm kierteen siihen "karheaan" metallitankoon ja junttaamalla kolmisakaraisen mutterin paikalle 6mm laippamutterin

https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000023557

"Karheaan" metallitankoon kannattaa vilata päähän ura jolla voi sitten säätää sen paikkaa mutterissa.

Myöskin varsinaisten säätöruuvien hammasrattaat saattaa olla tiensä päässä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
erkkir
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 04, 2021 00:29

Re: 9000 CS -95 ajovalojen säätöongelmaa

Viesti Kirjoittaja erkkir »

Ok,

Käytän umpiot irti viikonloppuna ja katson eteneekö homma konttoria kohti.

Joku voisi viitsiessään oikeasti katsoa manuaalisäädön knopien pyörityssuunnan tyyliin "vastapäivään pyöritettäessä valokuvio alas", koska romuttamoiden umpioissa tuo on monesti paskana.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: 9000 CS -95 ajovalojen säätöongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Oon pari noita korjannu laittamalla nippusiteen siihen metallitankoon. Muistaakseni varmistin vielä liimalla. Helppo ja nopea korjaus ei tarvii irrottaa umpiolta.
9000 aero -97, 9000 cde -96
erkkir
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 04, 2021 00:29

Re: 9000 CS -95 ajovalojen säätöongelmaa

Viesti Kirjoittaja erkkir »

Tuo mainittu tanko, jossa kolmisakarainen lukitus, oli rikki. Ratkaisin onkelman kolmella sopivan paksuisella puuruuvilla, jotka ruuvasin sakaroiden uraan.

Kiitos neuvoista.
Vastaa Viestiin