9000 kannentiivisteen vaihdosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja pevi »

Malli on vm 97 2.3t ( n. 200 tkm) , josta meni kansipahvi. Toistaiseksi ei muita oireita kuin, että paineet nousee jäähdytysjärjestelmässä ja vettä kuluu.

Eli ei ole päässyt keittämään. Ajattelin koittaa selvitä "pikaisella" korjauksella ja vaihtaa pelkästään kannentiivisteen koneistamatta kantta.

Saakohan tai kannattaako kansi ottaa irti irrottamatta imu- ja/tai pakosarjaa kannesta?

Onko ylipäätään viisasta jättää tässä yhteydessä kantta koneistamatta tai jakopään osia vaihtamatta?

Homma pitäisi tehdä niin, että auto olisi mahdollismman pian, mutta luotettavasti taas palvelemassa.

Jos ilmoittautuu halukkaita korjaajia Turun talosalueelta, niin vinkkejä otetaan ilolla vastaan. Tässä kun nyt painaa päälle muutkin rempat...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja mestari »

eipä ne korjaamossakaan muuta tee kuin raottaa kantta ja heittää pahvin väliin.
itse kyllä sipaisin lastun kannesta kun kansi oli irti kun satuin puoli huolimattomasti kävelemään konepajan ohi :D
imusrj taisin jättää paikalleen konehuoneeseen ja pakosrj nousi kannen kera tosin vettä lensi ämpärillinen pakosrj puolelta kun silla ajoi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mahdollisesti siellä on syöpymää kannessa vesilinjojen kohdilla, joten koneistamatta siitä ei varmaa peliä saa.
Kansiremppakin alkaa olla sellainen, että kannattais tutkia se jakopää ja ainakin tehdä tasapainopuoli uusiksi.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Niissä korjaamoissa missä itse olen ollut, ei todellakaan laiteta koneistamatonta kantta paikoilleen, koska mitään takuuta sille ei voi antaa ja kohtuu rahat kyseessä tollaisessa rempassa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kannen koneistus taso venttiilin seetit ja varren kumit ja sitten paikoilleen.
Näin tehdään hyvä eikä mitään pieksämäkeläisten joppareiden korjausta 👍
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja repa »

Saattaa se onnistua niinkin että heittää vain uuden pahvin vanhan tilalle, mutta se on kun kaivaisi verta omasta nenästään.
Noilla kilometreillä on jo syytä kansi oikaista ja venttiilit käydä läpi, vaihtaa myös kannenpultit.
#2260
96V4 projekti
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja aero »

Kai se säkällä saattasi kestääkin kantta oikomatta, mutta onko se nyt niiiin suuri vaiva tehdä kunnolla?

Onhan se toki vähän semmonen suomalainen henki, että harvoin on aikaa ja/tai rahaa tehdä kunnolla, mutta usein on aikaa ja rahaa tehdä kahdesti..
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Just samanlaisilla ongelmilla lähipiiri paini viimevuonna - pahvi vaihdettiin, ja kansi oikaistiin ihan osaavalla/hyvällä pajalla... Paineen nousu ja veden väheneminen jatkui. Sitten uudestaan kansi pois ja paineistukseen... Noh, voi arvata että halkihan se oli pakoventtiilien puolella (en muista nyt minkä niistä)... :roll:

Sitten uutta mukamas koneistettua kantta - siihen sitten koneistus ja koeponnistus - tuohonkin piti muistaakseni vaihtaa venttiilit, kun vuosi kuin seula... Sitten uusi elring'in pahvi ja paikalleen... Tuon jälkeen on jäähdytysnesteet pysyneet siellä missä niiden kuuluukin olla.

Eli täältä myös ääni sille, ettei yritä oikaista mutkissa vaan tekee sen kunnolla, ja yhden kerran. Avain tässä on se kannen plaanaus, venttiilien tiiviyden tsekkaus, ja vaihto (venat, seetit tai vain istutus tilanteesta riippuen) ja tietenkin kannen KOEPONNISTUS!
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Koeponnistusta ei tarviis jos ei ole päässyt keittämään.
Jos halki niin keittänyt aika reilusti.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu luonnolisesti kandee tehdä pitkän kaavan mukaan että tulee toimiva
mutta joskus opiskelu, armeija,,työttömyys,puut vielä metsassä yms syiden takia
asiakas ei halua kuin sen minimin eli mahdollisimman vähän euroja välissä korjauksen niin silloin pitää tehdä niin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kansipahvi mennyt täälläkin. Ei ole keittänyt eikä paineet nouse jäähdytysjärjestelmässä mutta pahvi on selkeästi mennyt jonkun sylinterin ja öljykanavan väliltä. Vähän oon tuumaillut myös pelkän pahvin vaihtamista ilman sen kummempia toimenpiteitä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Elring tiiviste ainut mitä sinne kannattaa laittaa
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Elring tiiviste ainut mitä sinne kannattaa laittaa
Mulla ollu parissa Victor Reinz kannentiiviste enkä ole noita saanut porsimaan vaikka yrittänyt kovasti :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

2,0 Bar nyt käytössä ja pysyy välissä.
Jokkis kilpureissa ainut mikä kestää myös vähän lämettä.
Yli 100 moottorin kokemus 👍
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 kannentiivisteen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei sitä kantta tarvi koneistaa ellei se tasopinta ole kiero/syöpynyt/tjms. Oletusarvoinen koneistaminen ei lisää mitenkään tiivisteen kestoa, lisää vain kuluja.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin