Kytkimestä ja lootasta.
Kytkimestä ja lootasta.
Kytkin alkaa vetää viimeisiään 87 turbossa. Haiskahtelee luiston merkkinä. Ajattelin tilata motonetilta onko kokemuksia? Samalla vaihdan työsylinterin, kun kytkin on ollut pirun raskas jo vuosia.
Ajaessa on kuulunut jo jonkinaikaa lievä ulina joka loppuu, kun autoa ei vedätä eikä jarruta;) eli menee kuin itsekseen.
Onko laatikon laakeritkin tiensä päässä vai voiko kulunut kytkin pitää tuonttyyppistä ääntä? Vielä kysymys, voiko kytkinrempan yhteydessä päästä laatikon kunnosta minkäänlaiseen selvyyteen irroittamatta(purkamatta) laatikkoa? Onko tietoa, kuinka kauan ammatimies vaihtaa kytkinpakettia?
Paljon kysymyksiä, mutta jospa joihinkin saisi vastauksen.
Ajaessa on kuulunut jo jonkinaikaa lievä ulina joka loppuu, kun autoa ei vedätä eikä jarruta;) eli menee kuin itsekseen.
Onko laatikon laakeritkin tiensä päässä vai voiko kulunut kytkin pitää tuonttyyppistä ääntä? Vielä kysymys, voiko kytkinrempan yhteydessä päästä laatikon kunnosta minkäänlaiseen selvyyteen irroittamatta(purkamatta) laatikkoa? Onko tietoa, kuinka kauan ammatimies vaihtaa kytkinpakettia?
Paljon kysymyksiä, mutta jospa joihinkin saisi vastauksen.
Viimeksi muokannut Julle, To Huhti 28, 2005 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yksi asentaja
täällä jyväskylässä vaihtoi vaimonsa 9000 kytkinpaketin about 4 h,kun oli kesälomareissulle kiire ja illalla jäi kytkinpoljin pohjaan...
Kytkin tuli vaihdatettua tuossa loppu syksystä ja hommaan meni ammattimiehiltä noin 6h. Motonetistä tilasin koko paskan ja makso 116€ ja hilut päälle + pk:t.
Kaverin escortissa on kytkin lopussa ja kyllä sekin ulisee ilkeästi. Tuskin laatikossa mitään vikaa on, mutta ei siitä tarkistamisesta mitään haittaakaan ole.
Kytkintä ei saa irroitettua ottamatta ensin vaihdelaatikkoa irti. Laatikon irrottaminen onnistuu kun ottaa vasemman puoleisen renkaan ja sisälokarin irti ja sitä kautta purkaa sen pois.
Itse kun en ennen kovin paljoa autoista tiennyt niin vein suosiolla auton ammattilaisille ja se kyllä tuntui lompakossa. Kyllä sen olisi itekki saanu vaihdettua pienten mutkien kautta.
Kaverin escortissa on kytkin lopussa ja kyllä sekin ulisee ilkeästi. Tuskin laatikossa mitään vikaa on, mutta ei siitä tarkistamisesta mitään haittaakaan ole.
Kytkintä ei saa irroitettua ottamatta ensin vaihdelaatikkoa irti. Laatikon irrottaminen onnistuu kun ottaa vasemman puoleisen renkaan ja sisälokarin irti ja sitä kautta purkaa sen pois.
Itse kun en ennen kovin paljoa autoista tiennyt niin vein suosiolla auton ammattilaisille ja se kyllä tuntui lompakossa. Kyllä sen olisi itekki saanu vaihdettua pienten mutkien kautta.
Kyllä 87 turbossa voi vaihdelaatikon laakeritkin pitää ulinaa. Kuuluuko vaihteesta riippumatta, ja muuttuuko korkeammaksi vauhdin kasvaessa? Veikkaan perän laakereita, ne kyllä yleensä ääntävät vapaalla rullatessakin. Jos kuuluu vain nelosella ja vitosella, voisi olla "pikkupään" laakerit kyseessä. Tämä on vain arvailua ja pätee siis manuaaliaskiin!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Oikeastaan ääni kuuluu selvemmin 5 vaihteella, ei kuitenkaan rullatessa eikä vapaalla. Ääni on kuulunut jo parisen vuotta eikä ole sanottavasti voimistunut. Ja vauhtikaan ei lisää ääntä. Parin viikon päästä vaihdatan kytkimen ja samalla pitää laatikkoa tutkia, täälläpäin ei vain ole oikein halukkaita pajoja joka laakeroisi tuon.
OK. Kuulostaisi vahvemmin laatikon laakerilta, nimenomaan "vitosen laakerilta", joka voi ujeltaa nelosellakin.
Kyseessä on ne kaksi pientä, keskenään samanlaista (sisäkooli: FAG K 15106, ulkokooli:FAG K 15245) laakeria heti laatikon päätykannen alla. Ikävä kyllä niiden vaihtaminen ei silti onnistu kannen alta, laatikkoa purkamatta, koska toisen sisä- ja toisen ulkokooli on laatikon sisäpuolella.
Ei löydy ihan joka liikkeen hyllystä, mutta ovat vähän kyselemällä jäljitettävissä. Omani olen haalinut Timo Vuorenmaa Oy/Lapua ja toisen satsin ihan Tamlaakerista Tampereelta.
Tuollainen nätti ujellus saattaa mennä kymmeniä tuhansia kilometrejä sen kummemmin pahentumatta / hajoamatta. Oirehan se aina on ja aiheuttaa vääränlaista kulumista muihin laakereihin ja varsinkin niihin nelosen ja vitosen rattaisiin. Auton arvo, oma viitsimys ja osaavien korjaajien hintapyynnöt tietysti määrittelevät tehdäänkö asialle mitään...
Kyseessä on ne kaksi pientä, keskenään samanlaista (sisäkooli: FAG K 15106, ulkokooli:FAG K 15245) laakeria heti laatikon päätykannen alla. Ikävä kyllä niiden vaihtaminen ei silti onnistu kannen alta, laatikkoa purkamatta, koska toisen sisä- ja toisen ulkokooli on laatikon sisäpuolella.
Ei löydy ihan joka liikkeen hyllystä, mutta ovat vähän kyselemällä jäljitettävissä. Omani olen haalinut Timo Vuorenmaa Oy/Lapua ja toisen satsin ihan Tamlaakerista Tampereelta.
Tuollainen nätti ujellus saattaa mennä kymmeniä tuhansia kilometrejä sen kummemmin pahentumatta / hajoamatta. Oirehan se aina on ja aiheuttaa vääränlaista kulumista muihin laakereihin ja varsinkin niihin nelosen ja vitosen rattaisiin. Auton arvo, oma viitsimys ja osaavien korjaajien hintapyynnöt tietysti määrittelevät tehdäänkö asialle mitään...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kytkimestä ja lootasta
Tervehdys!
Niin se loppuu kun ääni ei pääse "vapaasti" kantautumaan keppiä myöten kapiiniin .
Laakerit siellä ovat painepinnoiltaan vaurioituneet . Ääntä voi kuunnella huoletta kunhan muistaa vaihtaa öljyt säännöllisesti, mutta silti on pieni mahdollisuus, että painepuolen laakeri hajoaa ylllättäen...
TRV PH Ol
Niin se loppuu kun ääni ei pääse "vapaasti" kantautumaan keppiä myöten kapiiniin .
Laakerit siellä ovat painepinnoiltaan vaurioituneet . Ääntä voi kuunnella huoletta kunhan muistaa vaihtaa öljyt säännöllisesti, mutta silti on pieni mahdollisuus, että painepuolen laakeri hajoaa ylllättäen...
TRV PH Ol