Sisempi raidetangonpää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Löytyyköhän täällä tietotaitoa sisemmän raidetangon pään vaihdosta? Siis miten helpoiten suoriutuisi siitä ja onko ylipäätänsä mahdollista tehdä irrottamatta koko raidetankoa autosta. Kuvittelisin että irrottamalla sisälokarin pääsisi jokseenkin käsiksi kyseisiin paikkoihin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistaakseni tuota hommaa edelsi pienen pieni trallallaa elikkä ensin tönärillä mitta siitä avainvälistä ja sitten rinta pystyssä jyrsinkoneelle hardoxin palanen kourassa. seuraavana päivänä sitten avainta kääntämällä osa irtosi. tosin tästä on jo hieman aikaa ettei muista nyansseja. migittääkin joutui avainta tehdessä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja aero »

Raidetankohan on samaa osaa sisemmän raidepään kanssa, joten kyllä se sieltä autosta ulos tulee vaihtaessa väkisinkin. Taisit kuitenkin tarkoittaa ohjausvaihdetta eli hammastankoa, jota et ymmärrettävästi haluaisi irrottaa.

Lonkalta väitän että se sisäpääkin lähtisi pyöränkotelosta / auton alta vääntäen, kunhan ohjauksella sijoittaa liitoskohdan saataville. Suojakumi on muistaakseni vähän pensee taisteltava.

Kun kumi on irti, ennenkö irroitat mitään muuta, niin mittaa matka sisäpään liitospinnasta ulkopään nivelen keskikohdalle ja täsmää uusia osia asentaessa mahdollisimman lähelle samaa mittaa. Toki silti tarttee suuntaus tehdä, mutta kuluu kumit karvan vähemmän osanvaihdon ja pyöränsuuntauksen välissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Joo, ajattelen lähinnä sitä että millä se nivel sieltä hammastangolta irtoaa, pääseekö millään työkalulla käsiks siihen tai tartteeko jotain erikoistyökalua siihen(ilmeisesti) ja mistä tällaista löytyisi? Tuo tarkka mittaus kyllä on itsestäänselvä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarin korjaamokirjassa ei erikseen neuvota raidetangon vaihtoa ohjausvaihteen ollessa autossa kiinni. Ohjausvaihteen purku- ja kasausohjeessa kiinnitetään hammastanko ruuvipenkkiin (leuat pehmustettu) ja varoitetaan vääntämästä raidetankoa auki/kiinni ohjausvaihteen hampaita vasten.

Tuolla jotain juttua ja kuvia vaikkei tonnariin liitykään:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140756
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Kiitos. Tossa linkittämäsi ketjussa on aika hyvä kuvaus työstä sekä työkalusta. Ainakin teoriassa ajatukset tästä selkeni. Viikonloppuna sit sorvin ääreen..
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Omaan tein avaimen muistaakseni 36mm kiintolenkistä mistä katkaistiin se haarukkapää ja käännettii 90 asteen kulmaan. Hyvin sai auki eikä tarvinnut purkaa edestä muuta kuin rengas ja se raidetangon suojakumi.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sisempi raidetangonpää

Viesti Kirjoittaja mestari »

juuri näin taisinkin informoida,avainväli ei muistunut mieleen enää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin