9000 ratti irroitus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Miten airbagillinen, nelipuolainen ratti irroitetaan tonnarista turvallisesti? Vm 1994.
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Kytke akku irti ja odota n. 15 minuuttia. Ihan vain varmuuden vuoksi, ettei airbagin kanssa tule ongelmia.
Ratin sivuilla on kumitulpat, joiden alla on 6-kulmaruuvit, joilla airbag on kiinni. Irrota airbagin ja äänimerkin johdinliitin/ liittimet varovasti pihdeillä tai tasapää meisselillä kampeamalla. Avaa näkyville tullutta ohjausakselin mutteria sen verran, että ratin saa irtoamaan akselin boorereilta. Älä kuitenkaan ota mutteria kokonaan pois, koska ratin irroitus voi vaatia huomattavaa voimankäyttöä. Mutteri pysäyttää irtoavan ratin ennen kuin se iskeytyy päin naamaa. Se myös estää ratin alla olevan johdinspiraalin tuhoutumisen.

Lyö ratin takapuolelle molemmin käsin, kunnes ratti irtoaa akselilta. Rattia voi myös yrittää vetää irti. Itse en ole käyttänyt tässä vaiheessa mitään työkaluja, vaan ratti on aina irronnut akselilta paljain käsin. Jos rattia ei ole koskaan käytetty irti paikaltaan se voi olla huomattavan tiukassa. Kun ratti on irronnut, mutteri pois, uita johtimet ratin läpiviennin läpi ja ratti on käsissä irrallaan.

Renkaat ja ratti suoraan ennen kuin aloitat, niin on helpompi saada ratti takaisin paikalleen oikeaan asentoon.

Etsi toiminnolla löytyy varmasti lisää ja tarkempia tietoja.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Miten airbagin takana kiinni oleva valkoinen liitin irroitetaan?
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Muovikammella lähtee nätisti.
Paras keino ratin irroitukseen akselilta on kaveri, joka napauttaa tuurnalla akseliin kun itse pitää ratista pienen vedon, mutteri löysällä estää liian vedon
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Viimeks taisin vetää polvilla ja napauttaa itte tuurnalla. Sitä kaikkee muista heti.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 ratti irroitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Ratin sisällä on sisäkierteet ratin ulosvedintä varten. Huvittavasti reikäväli ja kierrekoko on sama kuin 99/90/900:n pallonivelessä. Jos meinaa olla ratti tiukasti akselilla, eikä muut konstit auta, ulosvetimeksi siis kelpaa vanha katkaistu pallonivel. Se kuulaosahan ei hyvin mahdu ainakaan bagittömän ratin sisälle.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin