9000 sisäpuhallin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja phvk »

Ilmastoidun tonnarin (vm. 1995) sisäpuhallin ei toimi ollenkaan. Säätimen nappuloita painellessa valot syttyy oikeisiin paikkoihin, mutta mitään vaan ei tapahdu. Vika varmaan voi olla ainakin säätimessä, säätimen liittimissä, puhaltimen moottorissa tai moottorin tehonsäätimessä.

Missä järjestyksessä ja miten kannattaisi selvitellä vikakohtaa?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Ota puhaltimen johto irti akvaariokotelolta ja laita suora virta akulta puhaltimelle. Jos pyörii kevyesti, säädin vois olla pimee. Joskus näkee jo liittimestä onko säädin kunnossa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kuten Premium Override kirjoitti siitä puhaltimen moottorista. Jos se pyörii niin ok. MUTTA jos se vähänkään takkuaa niin sitten: Säätimestä - siis siitä mokkulasta (darlington transistori). Jos sen moottorin hiiliharjat ja/tai kommutaattori, tai laakerit, on kuluneet, niin se tapaa tuon säätimen.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja phvk »

Kiitos vinkeistä, aloitan tuolta selvittelyn. Autolla on ajettu 260tkm, niin voi olla hiiletkin lopussa
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja phvk »

Moottori ei liikahtanutkaan suoralla virralla. Hiilet loppu ja akselikin hyvin kulunut. Kannattaako hommata moottorin lisäksi tehonsäädin samalla kertaa, vai onko mahdollista että tehonsäädin toimii vielä?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä vaihtaisin sen moottorin ensin. Tehonsäädin on hyvin helppo vaihtaa jälkeenpäinkin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jos johdot ei oo kärähtäneet säätimen liittimellä, niin luulis että toimii edelleen. Moponetin hinta tuolle säätimelle 150€, jos oli enää saannissa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja phvk »

Ei olleet johdot kärähtäneet, joten kävin hakemassa vain moottorin. Vaihdoin moottorin ja puhallin tuntuisi nyt toimivan mainiosti kaikilla nopeuksilla. Täältä löytyi haulla hyvät ohjeet moottorin vaihdolle. En olisi itse tajunnut leikata puhaltimen koteloon luukkua. Luukun kautta tuo vaihto oli tunnin homma.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Se on tunnin homma, jos vaihat kennon kans. Ja en oo koskaan leikannut palaakaan. :roll:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Missä perkeleessä sellanen ketju on jossa kehoitetaan rikkoa asioita vaihtaessa osia!?

Vaadin kyllä moisen ketjun poistoa välittömästi! :twisted:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja aero »

Premium Override kirjoitti:
To Loka 14, 2021 19:10
Se on tunnin homma, jos vaihat kennon kans.
Kasarimalliin?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

aero kirjoitti:
To Loka 14, 2021 21:34
Premium Override kirjoitti:
To Loka 14, 2021 19:10
Se on tunnin homma, jos vaihat kennon kans.
Kasarimalliin?
Joo - ei ole - Itse olen vaihtanut "ammoisina aikoina" puhaltimen vastaavaan vm -89 ilmastoituun malliin - ei siinä tunnissa selviä. Kyllä se puhallin / kotelo tulee sieltä ulos ilman leikkauksia, kun jaksaa purkaa ja vängätä.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Ilmastoituun tunnin homma, kennon kera.

Kerran teki tiukkaa kun autosta oli tehty akvaariokotelon yläreunaa uusiksi ja siinä paikassa ei ole liikaa millejä käytettäväksi tehtaan jäljiltäkään. :lol:

Kerran jouduttiin kiilaan kiireessä puhallin paikoilleen vanhalla nahkakengällä, ku edellinen "korjaaja", oli paskonut kaikki mahdolliset kiinnitykset. Myöhemmin puhallin sikalla kii.
Liekkö TI-mies lukenut sitä samaa ketjua, jossa ehdotetaan paikkojen paskomista. :?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja aero »

Premium Override kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 04:54
Ilmastoituun tunnin homma, kennon kera.
Niin, minkä ikäiseen?

Referenssinä: MY97:n akvaariokotelossa oli tilaa huiskia vaikka miten ja homma helppo, kun oli uusi akvaariokotelo, pyyhkijäkoneisto ja kytkinjärjestelmä. MY89:ssä homma oli paljon haastavampi, kun vanha akvaariokotelo on ahtaampi, pyyhkijäkoneisto on isompi eikä puhallinkotelo ainakaan millään kertajärjellisellä keinolla tullut siitä ohi, eikä pyyhkijäkoneistoa saanut kokonaan pois kun vanhan mallinen kytkimen pääsylinteri oli taas sen edessä.

En tiedä, mihin aikaan akvaariokotelo, valetulipelti, pyyhkijäkoneisto ja kytkin ovat muuttuneet (no, kytkin taisi olla lyhytlohkon yhteydessä '94, mutta en ole ihan varma), joten en tiedä millaisissa askelissa tuo homma on helpottunut. Mutta tosiaan jossain 89->97 -välillä tapahtuu useampi helpottava hyppy.

Se kennohan ei sitten vanhempaankaan ollut enää iso lisä kun sai puhaltimen pois edestä.

Kysyjän auto on sentään allekirjoituksen perusteella automaatti, mutta MY89, joten oletettavasti siellä on vielä melko ahdasta akvaariokotelossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kyllä -91 mallissa on jo tilaa just sen mitä vaatii. -89 On tosiaan erilaiset akvaariokotelot ja hiukan eri kokoonpano ilmastoinnin osalta, mutta en muista että ois ollut sen hankalampi työ ku uudemmissa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin