Kylmää kabiniin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
BORGWARD
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 09:18

Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja BORGWARD »

Saab 9000 2.3T CDE vm -96 on lopettanut kabiinijäähdytyksen. Kylmäaine täydennetty ja kompressori käynnistyy lämpötilavalintojen mukaan. Lämmin/kuuma isäänpuhallus on voimissaan. Lähtöputki kompressorilta (kirkas aluputki) on kylmä, mutta siihen kylmän kulku loppuukin. Kyläsepän valistunut arvaus oli painekatkaisimen (painekytkimen?) vika, lämmön jakosiivekkeet? tai askelmoottori. Onko painekatkaisin aluputken päässsä oleva mötikkä? Mistä muut mainitut mahdolliset vika-aiheet löytyvät? Lähimmät saabtesterit ovat kaukana.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Askelmoottoria veikkaisin ja sen toiminta on helpoin tarkistaa ottamalla akvaariokotelon kansi auki, painamalla säätöä ja katsomalla vaijerin pään liikerataa ilmastointiyksikön ja sisäpuhaltimen välissä. Liikerata on tulipellistä, lähes kiinni koteloon.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos putki on kylmä ja kompressori käynnistyy, vika on tuskin painekatkaisijassa. Painekatkaisija on kuivaimen kyljessä etulokasuojassa, suunnilleen paisuntasäiliön alapuolella.

Onko ilmastointi kalibroitu? Paina samanaikaisesti ACC-panelista napit AUTO ja Sivunuolet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
BORGWARD
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 09:18

Re: Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja BORGWARD »

Vaatiiko kalibrointi minimi/maksimi kabiini- ja ulkolämpötilan? ACC:n puhallinnopeuden painikkeella sammuu AUTO. Toimiiko noin, jos oikein toimii? Huomenna on tarkoitus kurkkia lämpöläpät ja askelmoottori.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kalibroinnin voi tehdä missä tahansa ulkolämpötilassa ja millä tahansa sisälämpötilapyynnillä.

Kalibroinnin aikana ACC-yksikkö ajaa lämmönsäätö- ja suuntausläpät päästä päähän. Kalibroinnin tuloksena syntyneiden mahdollisten vikakoodien näyttämisen jälkeen palataan asetuksille, jotka olivat voimassa ennen kalibroinnin asettamista.

On normaalia, että AUTO-napin vieressä valo palaa vain silloin, kun ACC on itse säätämissään asetuksissa. Jos muutat puhallusnopeutta, asetukset ovat puhallusnopeuden osalta muut kuin automaattiset, joten valo sammuu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli joskus lähtenyt se vaijeri pois paikoiltaan lämmönsäätöläpän vivusta. Ei mitään käryä miten noin on voinut käydä. Laitoin takaisin paikoilleen ja vuosia on toiminut ongelmitta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
BORGWARD
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 09:18

Re: Kylmää kabiniin?

Viesti Kirjoittaja BORGWARD »

Jäi aikaisemmin kertomatta, että kompressorista lähtevän kylmäputken vieressä oleva ohuempi alu-putki on lähes kosketus kuuma. Auttaisiko tämä tieto ongelmakomponentin rajoittamisessa. Eikö kylmäaine kierrä?
Vastaa Viestiin