Ovien vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Ovien vaihto

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Muutama viestiketjuja löytyi eri vuosimallien ovien vaihtamisesta. Teoriassa helppo homma, mutta pelkkä oven irrotus ja takaisinlaitto ei ollut herkkua edes apumiehen kanssa.

Itse asiaan: auto on 1990 cc karvalakimalli, mutta sähköikkunoilla ja peileillä ja uusi on 97 aerosta

Ongelman nimi on keskuslukko. Uudempi ovi on siis 97 aerosta ja siinä lukkosylinteristä lähtee johto, kun taas vanhassa ei. Sitten vanhassa keskuslukkoa ohjaa lukkomoottori, jossa on kolme johtoa. Uudessa taas oli lukko kahdella johdolla.

Pitääkö vanhasta ottaa johtosarja, että toimii vanhalla lukkomoottorilla? Vai voiko johtoja kytkeä jotenkin ristiin, että tuo vanha moottori toimii ja ohjaa muita lukkomoottoreita?

Uuden oven mukana tulleen moottorin, jossa on siis vain kaksi johtoa, tuli jo laitettua toiseen käyttöön. Olisiko se ohjannut näitä muita lukkoja kuitenkin?

Joo, oli eri viestiketjuja lukoista 3+2 liittimillä ja pelkällä kahdella, mutta en ottanut niistä oikein selvää.

Sähköistä:peilit toimii oikein. Sen sijaan ikkuna laskee ja avautuu "väärinpäin".

Hyviä ideoita millä aeron tai cs:n oven listojen reijät peittää, kun toi cc:n lista ei niitä peitä? Jotkut pienet kumitulpat vai kaikkiin oviin CD mallin isot sivulistst?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Ovien vaihto

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Ja en ollenkaan tajua, että miksi nyt kun kuskin oven saan lukkoon, niin keskuslukitus avaa muut lukot ja päinvastoin. Vaihdoin jopa johtosarjan vanhasta ja oven kahvan, eikä apua.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ovien vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko ovessa nyt se vanhan oven kolmijohtoinen "moottorikin" (siinähän ei sisuskaluina ole kuin kaksi sulkeutuvaa kosketinta, kuten on uudemmassa johdollisessa lukkosylinterissäkin)?

Oireiden perusteella kuulostaa olevan johtoja ristissä tai vielä jotain siirtämättä vanhasta ovesta nykyiseen.

3+2-johtoisessa moottorissa on moottorin lisäksi asentokytkin, jollainen on 3-johtoisessa moottorissa. Tarvitsisit sellaisen kuskin oveen, jos asentaisit kaukosäädön keskuslukolle ja haluaisit samalla säilyttäää mahdollisuuden käskeä keskuslukkoa vanhaan tapaan kääntämällä avainta kuskin oven johdottomassa lukkosylinterissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Ovien vaihto

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos JUS. Aina voi luottaa, että sinulta saa vastauksen.

Autossa ei ole kauko-ohjausta.

Vanhasta ovesta vaihdoin tähän vanhan johtosarjan ja koko lukkosysteemin kanssa vaihdoin lukkosylinteriä myöden. Kahva on uudesta.

Eli lukkosylinteristä ei lähde johtoa. Uudessa ovessa oli alunperin sellainen lukkosylinteri (johon mulla ei ole avainta), josta lähti johto, jossa liitin (3 johtoa).

Lukkomoottori on kolmella johdolla ja johtosarjassa kanssa kolme johtoa ja värit on ainakin yksi yhteen. Pitäisikö sitten vain kokeilla toistepäin?

Lukkomoottorin asennosta riippuen tuntuu ohjaavan muita lukkomoottoreita...
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin