Onko t25 eroja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
S@@b_9k
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Kesä 25, 2021 18:56
Paikkakunta: huittinen
Viesti:

Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja S@@b_9k »

Elikkäs olen ymmärtänyt että 2.3t (itsellä LPT) sopivissa garrett t25 oli kahdenlaisia toinen matala ahtopaine(LPT) ja toinen "normaali" mallit.
1. Olenko ymmärtänyt oikein?
2. Mitä eroa on niillä.?
3. Voiko LPT mallisesta tehdä normaalin?
4.miten?
Kiitos jo etukäteen :mrgreen:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja V-M »

S@@b_9k kirjoitti:
Ma Joulu 20, 2021 03:08
Elikkäs olen ymmärtänyt että 2.3t (itsellä LPT) sopivissa garrett t25 oli kahdenlaisia toinen matala ahtopaine(LPT) ja toinen "normaali" mallit.
1. Olenko ymmärtänyt oikein?
2. Mitä eroa on niillä.?
3. Voiko LPT mallisesta tehdä normaalin?
4.miten?
Kiitos jo etukäteen :mrgreen:
1. et, ne on samat
2. kts edellinen
4. Voi
3. jos normaalilla tatkoitat isoa T niin magneetti venttiilin lisäys, välijäähtytin (ellei jo ole), softa boxiin.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Magneettiventtiili joko orkkis T5 jolloin käy suoraan olemassa olevaan valmiiseen liittimeen tai T7 johon vaatii adapterijohdon sekä modauksen softaan.
Noita ehjiä T5 vaikeampi löytää. T7 vaihtoehto on edullsempi, noita adapterijohtoineen on foorumilla ollut useinkin myyntiosiossa ja softaajilla löytyy yleensä.hyllystä.

Välijäähy ollut omissa entisissä lpt 2 kpl alunperinkin niin t5 mankkuvena + 2.3T vakiosoftaus tehty yhteen manuaaliin ja toiseen automaattiin modattu vain T7 vena aeron softalla oleva ecuun kun aero automaatitimalleissa on sama t25 ahdin kiinni.

Softaukseen jos vie sitten perushommat ensin käy läpi ja vialliset sekä huonot kuntoon eli bypass, sytkäkasetti, tulpat, alipaineletkut jne on 100% ehjät ja ilman- + pa-suodatin on puhtaat ja auki.


Eroa voimansiirrossa lpt ja 2.3T/aero on kytkimen koossa joka lpt 228mm ja T/aero 240mm sekä vetareiden maljat+ tripoidit. Viimeisissä vm -98 tehdyissä osassa lpt on myös isot kytkimet.
Automaatit on samat laatikot.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
S@@b_9k
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Kesä 25, 2021 18:56
Paikkakunta: huittinen
Viesti:

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja S@@b_9k »

Ok olin väärässä aina oppii uutta. Veikkaan että omaani on jo tehty ohjelma ja siihen tarvittavat asiat koska ahtomittari näytti 1.0-1.1 bar kiihdyttäessä ja mielestäni siellä olikin mangneettiventtiili paikallaan. auto huollossa tällähetkellä jossa yksi asioista on että turbo vaihdetaan t25➡️t25:seen sillä vanha heitti öljyä.
Avatar
S@@b_9k
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Kesä 25, 2021 18:56
Paikkakunta: huittinen
Viesti:

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja S@@b_9k »

Ja autoon on entisen omistajan mukaan vaihdettu aeron kytkin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Eli siellä voi olla joku aeroa vastaava noin 225hv softakin, täyspaineisen 200hv jäi ahtopaine softalla vähän alle barin.
Pahempi jos ne ahdot on nostettu vain tankoa kiertämällä, peruspaine kellolla säädettynä on 0,45bar- 0,5bar. Tuon onko softa vai tankoviritys näkee kun lykkää uudelle ahtimelle peruspaineen ja katsoo ottaako vain tuon vai vetääkö sitten vieläkin sinne bariin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
S@@b_9k
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Kesä 25, 2021 18:56
Paikkakunta: huittinen
Viesti:

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja S@@b_9k »

Kupari kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 13:13
Eli siellä voi olla joku aeroa vastaava noin 225hv softakin, täyspaineisen 200hv jäi ahtopaine softalla vähän alle barin.
Pahempi jos ne ahdot on nostettu vain tankoa kiertämällä, peruspaine kellolla säädettynä on 0,45bar- 0,5bar. Tuon onko softa vai tankoviritys näkee kun lykkää uudelle ahtimelle peruspaineen ja katsoo ottaako vain tuon vai vetääkö sitten vieläkin sinne bariin.
Anteeksi jos vaikutan tyhmältä mutta mitä tarkoitat "tankoa kiertämällä"? Ja miten saan ahtimelle peruspaineen? Mankkuvenanjohdon irroittamalla?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tyhmää ei ole kysyä :D

Peruspaineen näkee mankkuvenan liitin irti, tangon esijännitys on se peruspaine ja saa tangon reiän hukkiksen tappiin kiinni niin että karvan verran joutuu tankoa vetämään että loksahtaa paikalleen. Kyse silloin noin 0,2-0,4mm mitoista.

Tankoa kierreosasta tiukkaamalla saa nostettua peruspainetta jolloin ahtopainekin on korkeampi. Ecullisissa softavehkeissä ei milläänlailla mitenkään järkevä vaihtoehto kun softa ei ymmärrä sitä. Mutta noitakin tiedän tehdyn (tosin toisenmerkkisissä) ja seuraus yleensä ahnehtien ruuvattuna katastrofaalinen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
S@@b_9k
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Kesä 25, 2021 18:56
Paikkakunta: huittinen
Viesti:

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja S@@b_9k »

Ookkei kokeilen mankkuvenan johdon irroittamista että tippuuko ahdot kun saan auton huollosta niin selviää miten on lisätty ahtoja kun se saattaa olla ohjelmoitu niin saattaa olla aero ohjelma kun entisen omistajan mukaan "noin200 tai saattaa olla enemmänkin " että voi olla yli 200 heppaa kun nämä tehon lisäykset tehnyt vielä ennen häntä ennen ollut omistaja joka omisti auton 2017-2020 jos en ihan väärin muista.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Onko t25 eroja

Viesti Kirjoittaja Jope »

Peruspaineet voi myös testata ihan niin, että kiihdyttelet niin, että ahdot nousee yli puolen baarin ja kosketat jarrupoljinta niin, että jarruvalot syttyy. Moottorinohjaus pudottaa tällöin peruspaineille.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin