9000 -98 bensapumpun sähköt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä kun vaihdoin omaani KAA:n, en edes yrittänyt vetää piuhaa alkuperäistä reittiä pitkin. Sieltä vain mistä sen helpoimmin saa vedettyä, ei sillä toiminnan kannalta ole mitään merkitystä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Löytyihän se asentotunnistimen alkupää sieltä pakosarjan alta. Mutta toista päätä en ole vielä löytänyt, musta kaapeli kun sukeltaa jonnekin moottorin takapuolelle. Ehdin jo saada irti kaasutinläppäkotelon mutta vielä ei näy minne johdin kulkee, jonnekin alas näkymättömiin se katoaa. Mahtaako varaosan kaapeli riittää niin pitkälle.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja 0009 »

kostape kirjoitti:
Pe Maalis 11, 2022 13:45
Löytyihän se asentotunnistimen alkupää sieltä pakosarjan alta. Mutta toista päätä en ole vielä löytänyt, musta kaapeli kun sukeltaa jonnekin moottorin takapuolelle. Ehdin jo saada irti kaasutinläppäkotelon mutta vielä ei näy minne johdin kulkee, jonnekin alas näkymättömiin se katoaa. Mahtaako varaosan kaapeli riittää niin pitkälle.
kts jus:in linkkaama kuva:
jus kirjoitti:
To Maalis 10, 2022 20:52
Kuva

Kuva
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Taitaa olla piirros vanhemmasta mallista. Aitossani asennontunnistimen kaapeli menee kaasuläppäkotelon alapuolelle ja sekoittuu siellä muihin letkuihin ja kaapeleihin. Jatkan etsintää, kai siellä jossakin on ohjausletkujen lähellä liitin johon kaapeli riittää.

Muuta ihmeellistä olen havainnut kun asentoanturin lähellä on lohkolämmitin ja sen kaapelointi on vedetty ylös ja taakse moottorin yli ja imusarjan päältä kohti oikeaa lokasuojaa. Miksei suorempaan puskurin vasempaan päähän päin. Tuskin tuo 220V kännite moottorin käyntiä helpottaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kyllä se liitin kuvassa näkyvällä alueella on. Mitään ei tarvitse purkaa. Tuon tyyppistä liitintä ei taida muualta konehuoneesta löytyä, joten kyllä se sieltä löytyy. Vanha poikki ja uusi tilalle jotain helpompaa reittiä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja jus »

Havainnollistava viivapiirros on parhaimmillaankin vain piirros, josta on ollut pakko jättää yksiyiskohtia piirtämättä.

Asentoanturin johto kulkee imusarjan alla vesiputken kyljessä laturin takapäädyn, tehostinpumpun vetoakselin tukilaakerin tienoille, missä on sen johdon liitos.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Viikkoja on vierinyt muissa puuhissa. Eilen menin taas rasvamontulle ja mielestäni löysin sen asentoanturin johdon toisen pään. Se vaan ei ole nähtävissä eikä käsin kosketeltavissa, on syvällä imusarjan alapuolella ja altapäin äänenvaimentimen suojaamana. Lisäksi se ei avaudu nykäisemällä vaan tarvitaan kaksi kättä ja työkalu kiinnipitojousen avaamiseksi. Heikot kätilön kädet eivät riitä, jotain pitäisi purkaa pois että pääsisi käsiksi. On varmaan tehtaan miehiltä huollettavuustarkastus jäänyt tekemättä. Enkä enää ihmettele miksi valtuutettu korjaamo seisotti autoa pihalla 2 viikkoa eikä asentoanturia vaihtanut.

Nyt harkitsen alakautta käsiksi pääsyä irroittamalla pakoputkesta etuvaimennin. Tai purkamalla lisää imusarjaa ja siihen liittyviä osia.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kuulostaa erikoiselta. Muistaakseni ei joutunut mitään sen kummemmin irrottelemaan kun omaan autoon anturin vaihdoin. Toki tästä alkaa olemaan kymmenkunta vuotta aikaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jotain voi selittää se että tämä 9000 on tiettävästi viimeistä valmistussarjaa. Myyty ensin Ruotsissa eläkeläiselle, sitten suomalainen eläkeläinen haki sen sieltä, välillä opiskelija pojalla jonkin aikaa, ja minä ostin häneltä 9 vuotta sitten, ajokm nyt 258 tkm. Muuten hyvin toiminut paitsi etulokasuojat vaihdettu ja nyt näitä sähkövikoja.
Asentoanturin kaapeli liittyy hankalassa paikassa roikkuvaan liittimeen, alhaalla ja moottorin vastakkaisessa päässä. Kyllähän tuollaisen asennelman helposti rakentelee irtomoottoriin mutta korjaus imusarjan alapuolella ja äänenvaimentimen yläpuolella, moottorin ja rintapellin välissä vaikuttaa turhan hankalalta. Mutta sellaista on sattunut lama-aikana konkurssikypsässä firmassa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuli mieleen sellainen vaihtoehto että katkaisen vanhan anturin johdon näkyvältä paikalta ja kytken siihen uuden anturin johdon sopivaksi katkaistuna. Kai sieltä löytyisi samanväriset johtimet liitettävilksi?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Ehkei nyt kumminkaan kannata sitä uutta anturia raiskta, se ei todellakaan niin hankalassa paikkaa se liitos ole.
Eikö sieltä löydy etelän vetelää joka menis hoitaan Pentin tontun ajoon?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kyllä luulen tietäväni missä se asentoanturin kaapeli menee pitkin moottorin sivua. Monelle nippusiteellä yhdistettynä muihin letkuihin ja putkiin. Mutta ei näkyvissä eikä käden tavoitettavissa, vain joku2-3 cm pätkä liitinrasian lisäksi ja liitinrasia ei avaudu kun sen varmistaa jäykkä jousi joka ei avaudu kuin kahdella kädellä ja työkalulla. Niin kovaa karkaistua lankaa ettei sivuleikkureilla katkea.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt vähän edistystä. Sinne vanhan asentoanturin kaapelin liitäntäkohtaan kun ei käsiä ja työkaluja mahdu, nyt sain sen 3-napaisen liittimen jousen auki peukalon kynnellä kampeamalla. Uusi ongelma oli uuden asentoanturin kiinnitys moottoriin, on niin ahdasta sielläkin että piti irroittaa turbolle menevä ilmaputki lisukkeineen. Ilmeisesti kokoa 12 olevat kädet ovat liian isot näihin hommiin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

No joo, toivottavasti nyt tulee kuntoon.

Ilmeisesti tässä nyt on sekoittanut aikalailla ne alfamerin melkein oikeat ohjeet ja kuvat, joissa on sitten niin sekaisin eri vuosimallien tietoja, ettei mitään rajaa.

Lukaisin tämän ketjun pikaisesti läpi ja muutama huomio.

- Bensapumpun letkujen keltainen kiinnitysosa on tosiaan yhdellä ruuvilla kiinni siinä pumpun päällä, ei riipu mistään viimeisistä malleista tms. Itselläni oli jo säpäleinä kun edellisen omistajan tarvikepumppu lopulta sanoutui irti. Laitoin samaisen ruuvin alle peltisen pidikkeen, joka painaa liittimiä ämpärin kanteen. Tärkeintähän tuossa on, että eivät väännätä ja pysyvät paikoillaan. en ole katsonut aiheelliseksi alkaa jumppaamaan alkuperäiseen kuntoon, kun en tuossa ranetuksessa näe mitään vikaa.

- Bensapumpulle tulee mielestäni virta ecun ohjaamana pieneksi hetkeksi, kun laittaa virrat päälle (ainakin joskus), ja sitten kun KAA antaa signaalin moottorin pyörimisestä, eli viallinen KAA estää tehokkaasti käynnistymisen.

- Bensapumpulle on vain yksi rele, ja se on hansikaslodjun takana bagillisissä on sitten asteen paskamaisemmassa paikassa sielä oikeasti takana. malleissa ilman airbagia pääsee käsiksi helpommin. Releelle tulee käytännössä jatkuva 12V napaan 30. navasta 87 sulakkeelle 14 ja sulakkeelta 14 suoraan bensapumpun liittimeen (napa 1, johdinväri harmaa-punainen) ja bensapumpun liittimeltä 2 suoraan maadoituspisteeseen musta johdin. ei ole kuin 1 rele tuossa piirissä.

- KAA:n liitin on tosiaan se "rautalanka" lukitteinen ja löytyy imusarjan alta 3napaa. Se avataan painamalla, ei kampeamalla. lähtee aika nätisti kun pääsee vain puristamaan liitintä, jos et vielä ehtinyt hajottaa sitä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -98 bensapumpun sähköt

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tuli eilen vaihdettua tonnariin bensapumppu.
Alkuperäinen pumppu antautui 270 tkm ja 25 vuoden jälkeen. Heikkoa on :D

Auto ei käynnistynyt ja jännitteen syöttäminen hätävilkkujen sulakkeelta suoraan bemsapumpun sulakkeelle ei tuottanut tulosta. Eli vika oli selvästi pa-pumpussa.

Selkänojat alas (CS) ja kontin vaneri pois.
Imuroinnin jälkeen liuotusta liittimiin.

Ämpärin kiristysrengas lähti irti Bilteman 80x100 2-vartisella ulosvetäjällä, kun käänsi ne käpälät. Vääntimenä rengasrauta. Tiukassa oli, mutta aukesi kuitenkin.

Bensaliittimet lähti irti silikoni ja teflonspray kylpyjen jälkeen. Aluksi nitkutin taivutetuilla kärkipihdeillä.

Aikaa meni vajaat 2 tuntia, kun varoi rikkomasta niitä bensaliittimiä.

Uusi o-rengas siihen kanteen oli vähän liian pieni, venyttelin sitä vähän. Toivottavasti asettui hyvin.
Vanha tiiviste oli niin venynyt, ettei sitä voinut enää laittaa.

Pumpun ja rungon kohdistusmerkit osuivat kohdilleen ja bensamittari näyttää samaa, kuin vanhalla ämpärillä.

Sitä en osaa sanoa, kuinka kireälle tuo rengas olisi pitänyt kiristää. Mutta laitoin niin tiukkaan, kuin järjellisellä voimalla sain.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin