Virtalukoista ja korjaamiseasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
taavetti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Joulu 16, 2018 23:45

Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Kokemuksesta viisastuneena pistän vinkin vaikka täällä on monessa paikassa jo virtalukon sylinteri ja avain ongelmista ollut juttua-

Kannattaa reagoida heti kun lukko alkaa takeltelemaan ja avain ei kunnolla käänny.
Muuten homma menee todella kinkkiseksi.

Lukko on äärettömän helppo ja nopea irroittaa niin kauan kuin avain liikkuu mutta kun käy kuten minulla että odotin liikaa niin haitat meni siihen kuntoon ettei avain kääntynyt lainkaan.

Lukko nimittäin vaatii että avainta saa käännettyä pykälän verran ja siinä asennossa kun painaa sylinterin alla olevasta pienestä reiästä sopivasti lukon saa vedettyä helposti irti.

Ohjetta on ollut muistaakseni tälläkin palsatalla ja netissä.

Homma paljastuu kun poistaa sen alimman suojakuoren ratin alta jossa muistaakseni 4 ruuvia.

Lukkosylinterihän ei itsessään kulu ja annoin sarjoittaa lukon uudelleen ja sylinterissä on numerosarja jolla kunnon lukkoliike osaa koodin mukaan tehdä uutta vastaavan avaimen.

Kaiken sortin suutarit sun muun kun kopio mallin mukaan niin se on aivan idioooti sijoitus koska silloinhan kopio tehdään kuluneesta avaimeasta.
Vanhan 9 tomnnarin sarjoitus ja uusi koodilla tehty avain maksoi 75 euroa joka on minusta sangen edullinen hinta.

9-5 ja muutamassa muussa sama patruuna jios ei ole ajonestoa-
Turussa kun asun niin työn teki https://www.lukkotavaratalo.fi/about-2/

https://nenivrot.tripod.com/9k/virtaluk ... lukko.html
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Oikeastaan ensimmäisiä merkkejä kuluneista haitoista on se, että avaimen joutuu käyttämään pois lukosta jos sammutuksen jälkeen yrittää käynnistää autoa uudelleen. Normaalisti toimivalla lukolla avainta ei tarvitse välillä ottaa pois.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja aero »

taavetti kirjoitti:
Pe Maalis 04, 2022 22:59
Kaiken sortin suutarit sun muun kun kopio mallin mukaan niin se on aivan idioooti sijoitus koska silloinhan kopio tehdään kuluneesta avaimeasta.
Toinen ongelma näissä voi olla väärät aihiot. Tästä on aikaa jo parikymmentä vuotta, mutta kun nuorna miesnä teetätin uuden avaimen kun lukko ei vielä jumitellut eikä avain takerrellut ja kuluma näytti inhimilliseltä, olikin uusi avain inasen paksumpi kuin vanha. Suurta eroa käytössä ei ollut, mutta sai lukon kuitenkin paskaksi, onneksi auto jumahti äiteen autotalliin.

Lainasin naapurilta porakoneen, porasin lukkosylinterin pois, taittelin paksusta rautalangasta väliaikaisavaimen ja tilasin uuden virtalukon ja kaksi uutta avainta. Ihan ei 75 eurolla silloin selvinnyt. Niitä kuuluisia oppirahoja...

Tuon jälkeen olen kaikki avaimet hakenut uutena auton tunnisteilla tilattuna marmorilta. Tuntuu hetkessä kalliilta, mutta toisaalta pääosin tietää mitä saa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mawerick kirjoitti:
La Maalis 05, 2022 14:13
Oikeastaan ensimmäisiä merkkejä kuluneista haitoista on se, että avaimen joutuu käyttämään pois lukosta jos sammutuksen jälkeen yrittää käynnistää autoa uudelleen. Normaalisti toimivalla lukolla avainta ei tarvitse välillä ottaa pois.
Tähän auttaa kun ei väännä aina rattilukoa vasten vahingossa :D
Ite tunnen jos rattilukko on hiukan vasten ja siihen jos väkisin kääntelee aikansa, niin haitathan siinä menee vituiks :lol:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muistan ku mikkelin lukkosepät firma taisteli 45min lukkopesän kanssa ku oli niin kulunut ettei avaimella saanut vetoa.
¨
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mawerick kirjoitti:
La Maalis 05, 2022 14:13
Oikeastaan ensimmäisiä merkkejä kuluneista haitoista on se, että avaimen joutuu käyttämään pois lukosta jos sammutuksen jälkeen yrittää käynnistää autoa uudelleen. Normaalisti toimivalla lukolla avainta ei tarvitse välillä ottaa pois.
Tuo oli omassakin se viimeinen äkisti iskenyt oire joka pakotti tekemään jotain kun lisänä avaimen kääntökin alkoi jumittaa lukossa.
Sain hommattua käytetyn mutta lukkosepällä jo huolletun patruunan kaksine avaimineen sekä toisen sarjan jossa hyväkuntoinen patruuna + 2 avainta + virtalukonpohja.
Itseä ei tuo tupla-avain systeemi häiritse niin saanut olla noin. Vanha patruunakin vielä tallessa joten senkin voisi huollattaa jos haluais virta/ ovet yhdelle avaimelle..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Virtalukoista ja korjaamiseasta

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kupari kirjoitti:
La Maalis 05, 2022 17:59
Tuo oli omassakin se viimeinen äkisti iskenyt oire joka pakotti tekemään jotain kun lisänä avaimen kääntökin alkoi jumittaa lukossa.
Mulla toimi vuosia noin kunnes sitten ilman varoitusta hajosi korjaamon nosturille. Tuli "vähän" kiire saada lukkopatruuna pois paikoiltaan :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin