Voiko kaikki hajota samaan aikaan...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...

Viesti Kirjoittaja aero »

taavetti kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 22:14
Tonnarin taka käsijarru mekaniikka on tottumattomalle ja niitä tuntemattomalle aika outo ilmestys kun kaikki korjaamitokaan ei osaa niiä säätää ja talvella vasta helposti jumittavatkin
Oi kumpa rajoittuisikin tonnariin, mutta jotenkin tuntuu siltä, että lähes kaikki autot, joissa käsijarru on kahvakäyttöinen ja levytoiminen (kuten tonnarissa) pilataan merkkihuolto-ikävaiheen jälkeen tulevassa halpa käyttöauto, hoidetaan nyrkkipajalla -vaiheen aikana kiristämällä säännöllisesti käsijarruvaijeria syystä X ja rikotaan ne satulat sillä menolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
nTuomo
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Elo 01, 2018 20:29

Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...

Viesti Kirjoittaja nTuomo »

No niin, tonnari kävi huollossa ja syypää virtavuotoon oli vääränlainen ilmastoinnin rele. Mystistä on, että rele on kuitenkin toiminut yli vuoden verran ongelmitta ennen tätä, eli ei ole tyhjentänyt akkua! Vuosi sitten uusin releen autosähkötarvikeliikkeessä. Väärä rele imi virtaa 4 ampeeria, nyt mittasin ~0.2 lukemia.

Huolto arveli, että vika voi olla myös ilmastointipaneelissakin. Sellaisia voi olla vaikea enää löytää?

Käsijarru oli kuulemma auennut napauttamalla satulaa, vaijeri oli ihan hyvässä kunnossa, mutta satula jostain syystä jumittui. Rasvausta perään ja toivotaan ettei uusiudu.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ostoilmoitusta foorumille vaan, niin löytyy varmasti. Itellä oli vielä n. Vuosi sitten 2 paneelia, mutta ne on jo myyty eteenpäin. Noita viimeisimpien vuosimallien paneeleita löytyy varmaan vielä kohtalaisen hyvin. Eli 1996, 1997 ja 1998 malleista käy paneeli autoosi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Pakari kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 19:20
Eli 1996, 1997 ja 1998 malleista käy paneeli autoosi.
1995 on myös ACC3, sitä vanhemmat eivät sovi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
taavetti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Joulu 16, 2018 23:45

Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...

Viesti Kirjoittaja taavetti »

aero kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 16:30
taavetti kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 22:14
Tonnarin taka käsijarru mekaniikka on tottumattomalle ja niitä tuntemattomalle aika outo ilmestys kun kaikki korjaamitokaan ei osaa niiä säätää ja talvella vasta helposti jumittavatkin
Oi kumpa rajoittuisikin tonnariin, mutta jotenkin tuntuu siltä, että lähes kaikki autot, joissa käsijarru on kahvakäyttöinen ja levytoiminen (kuten tonnarissa) pilataan merkkihuolto-ikävaiheen jälkeen tulevassa halpa käyttöauto, hoidetaan nyrkkipajalla -vaiheen aikana kiristämällä säännöllisesti käsijarruvaijeria syystä X ja rikotaan ne satulat sillä menolla.
Juuri niin ja yksi nyrkkipaja selitti mulle kerran ettei saabissa olekaan muuta säätöa kuin pitää vaan polkea pirusti jarrua että selkänoja natisi ja polkihan se sen jälkeen oli tosiaan seisontajarru kun auto ei hievahstanutaak enne kun meni käsin vivusta vetämään auki. Säälittävä juttu että saab osaajat on kaikki kadonneet korjaamoista ja pikkupajoistakin ja nyt on vain näitä nuoria jotka vanhoista ei tiedä mitään eikä paljin uudmemistakaan jos eivät saa ensin piuhaa kiinni ja sitten lue kuvaruudusta mikä on vika :) Toinen negatiivinen seikka on sekin että aika usein netttipalstoilla on niitä neuvojia jotka eivät kanssa tiedä mitään vaan puhuvat sen mukaan mitä toinen tietämätön on kuulopuihesta hänelle kertoneet :) Kolmas ongelma on nuo ilmastoitilaitteen kun joka "kebappikioskilla" taitaa olla jo ilmastointihuolto ja automaattikoneet. Siinä ei sitte tyyppi aina tiedä mitä kylmäainetta varsinkin vanhemmissa on ja lukemattomia vanhoja autoja on sitten pilattu ja saatu vuotamaan tai tukkoon. Tätä en varmaksi osaa sanoa mutta epäilen että ne värkit vielä sekoittaa kaikki kylmäaineet samaan pulloon jos ensin pitää tyhjentää ja sitte samat sekoitukset vaan takaisin mutta täydellä määrällä. Epäilen ettei ne automaatit erota ainetta toisista saati varasto niitä eri pulloihin vana samat
ainee kiertää ja myydään aina seuraavalle :) Niin ja onhan ainakin vanhemmissa autossa vielä omat suositukset mitä öljyä ja paljonko kompuraan
laitetaan sekaan
Vastaa Viestiin