Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jaba__
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:35

Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja jaba__ »

Olisiko neuvoja Saab 9000 -98 seisoi talven, käynnistin talven aikana muutaman kerran. Keväällä ei lähtenyt enää käyntiin. Nyt lomalla ehtinyt vähän tutkia autoa.
-Mittaristoon ei tule enää sähköä, oli vielä keväällä elossa kun käänsi virrat päälle. Ilmeisesti ohjaamossa jossain kuskin puolella joku maadoituspiste? Voiko vaikuttaa käynnistymiseen.
- mites bensan paineen kokeilu, pitäisikö työntää polttoainetta kun irrottaa letkun moottorin päästä ja kääntää virrat päälle? Vai onko joku suojamekanismi, ettei syötä painetta jos letku irti? Tässä autossa ei takapenkkien alla huoltoluukkua polttoainepumpulle.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jaba__ kirjoitti:
La Heinä 09, 2022 18:40
Tässä autossa ei takapenkkien alla huoltoluukkua polttoainepumpulle.
Ei missään tonnarissa ole huoltoluukkua takapenkin alla. Se on takakontin pohjavanerin alla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eikös sitä bensaa tosiaan tule kun starttaa taisit jo kokeilla mikäli kakkua ei tule seisomaan jälkeen voi muutama potku tankin pohjaan herättää sen toimimaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja 0009 »

jaba__ kirjoitti:
La Heinä 09, 2022 18:40
Olisiko neuvoja Saab 9000 -98 seisoi talven, käynnistin talven aikana muutaman kerran. Keväällä ei lähtenyt enää käyntiin. Nyt lomalla ehtinyt vähän tutkia autoa.
-Mittaristoon ei tule enää sähköä, oli vielä keväällä elossa kun käänsi virrat päälle. Ilmeisesti ohjaamossa jossain kuskin puolella joku maadoituspiste? Voiko vaikuttaa käynnistymiseen.
- mites bensan paineen kokeilu, pitäisikö työntää polttoainetta kun irrottaa letkun moottorin päästä ja kääntää virrat päälle? Vai onko joku suojamekanismi, ettei syötä painetta jos letku irti? Tässä autossa ei takapenkkien alla huoltoluukkua polttoainepumpulle.
Varmistus, onhan akku kunnossa/täyteen ladattu ja tankissa riittävästi bensaa?

Eli pyörii startilla, mutta mittaristo pimeänä (merkkivalot vai aivan kokonaan toimimaton)?
Näyttääkö kierroslukumittari mitään startin aikana?


jaba__ kirjoitti:
La Heinä 09, 2022 18:40
Vai onko joku suojamekanismi, ettei syötä painetta jos letku irti?
Ei ole.
jaba__
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:35

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja jaba__ »

Varmistus, onhan akku kunnossa/täyteen ladattu ja tankissa riittävästi bensaa?

Eli pyörii startilla, mutta mittaristo pimeänä (merkkivalot vai aivan kokonaan toimimaton)?
Näyttääkö kierroslukumittari mitään startin aikana?


Eli mittaristo kokonaan pimeänä, kello/ajotietokone samoin. Myöskään kierroslukumittari ei sano mitään startin aikana.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla hieman vastaavia ongelmia aiheutti virtalukon pohja.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja mestari »

saako sieltä tontun lukonpohjasta johdot suoraan kytkettyä kuten 99 saabissa niin voisi stekata onko pohja huono
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Saa johdot suoraan kytkettyä, vähän joutuu väerktämään, mutta ei hirvesti. Itse asiassa aikoinaan kun tontusta meni virtalukonpohja lopullisesti rikki, niin ajelin johtokytkennöillä varmaan kuukauden päivät, kunnes sain uuden, toimivan pohjan. Motonetin silloin myymällä pohjalla ei tehnyt niin yhtään mitään (tai sain minä siitä mitattua tarvittavan kytkentäjärjestyksen), en tiedä miten laadukkaita pohjat nykyään on.
Mutta silloin käytin liittämiseen Tämmöisä abikoja, johdot pysyi hyvin kiinni virtalukon pohjaan kiinni tulevassa liittimessä. Taitaa olla vielä työkalupakin lokerossa tallessa tuo tekemäni yksinkertainen johtosarja, mutta kytkentäjärjestys ei siitä muistaakseni selviä.

Tuo ketju kannattaa muuten myös lukea, jos pohja ei ole mennyt mekaanisesti rikki, niin vanhan pohjan pystyy avamaan, kuten itse aikoinaan tein.
viewtopic.php?f=12&t=187945

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
jaba__
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:35

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja jaba__ »

Mawerick kirjoitti:
La Huhti 15, 2023 15:34
Mulla hieman vastaavia ongelmia aiheutti virtalukon pohja.
Oliko sinulla niin ettei mittaristoon tullut elon merkkejä? Minulla mittaristossa ei muuten elon merkkejä mutta takalasin lämmittimen merkin saa näkyviin kun painaa sen päälle. Myöskään ajotietokoneessa/ kellossa ei näy mitään. Kierroslukumittari ei liiku startatessa. Sulakkeen 14 fuel pump ei tule jännitettä. Voiko nämä kaikki johtua virtalukkon pohjasta?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab 9000 2,3t -98 sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jaba__ kirjoitti:
La Touko 06, 2023 14:25
Voiko nämä kaikki johtua virtalukkon pohjasta?
En valitettavasti muista enää tarkemmin, tästä on 10+ vuotta aikaa jo. Sen muistan että mittaristo ainakin temppuili.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin