T-urbo kyselee turbosta...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Barney74
"Turbo"

T-urbo kyselee turbosta...

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Tyhmiä kysymyksiä ajattelin tässä ilmoille heitellä! :oops:

Eli kuvassa näkyvä systeemi, keskellä tuota teräsputkea, joka menee imupuolelle.

http://www.dvdplaza.fi/galleria/uploads/12017/Kone.JPG

Onko tuo nyt se hukkaportti vai mikä? Mulla on tuo ohut alipaineletku vähän hapertunut ja ajattelin vaihtaa sen. Tietääks kukaan suoraan ton pituutta? Entäs voiko tuon mötikän toimivuutta kokeillä millään tavalla? Esim. imaisemalla ja pitäisikö sieltä kuulua jotain?

Mites sitten tällainen asia? pitäisikö kuulua turbon ääni matalapaineturbossa? ajelin luupihalla ja yritin kuunnella mut ei ainakaan rengasäänistä oikein erotu.

Toivottavasti joku viittis sivistää typerystä! :oops: :wink:

Niin ja pirssi tosiaan 9000CS 2,0t vm. -97.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Se musta mötikkä on By-pass venttiili(kiinni alumiiniputkessa, joka tulee coolerista tai turbosta kaasuläppäkoteloon), toimintaperiaatteena kun nostat jalan kaasulta, niin by-pass päästää ahdot takaisin imuilman sekaan.

Hukkaportti löytyy turbosta ja tonnarissa se hukkis on *erhanan hankalassa paikassa, eli turbon ja lohkon välissä. Sinne ei edes kirurgin käsillä mahdu.

Minä taas en meinaa kuulla turbon ääntä omassani, vaikka onkin täyspaineinen :lol: eli ei haittaa vaikket kuulekkaan. Pääasia on, että turbo tuntuu menopuolessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jus
"Saabisti"

Re: T-urbo kyselee turbosta...

Viesti Kirjoittaja jus »

Barney74 kirjoitti:Mulla on tuo ohut alipaineletku vähän hapertunut ja ajattelin vaihtaa sen. Tietääks kukaan suoraan ton pituutta? Entäs voiko tuon mötikän toimivuutta kokeillä millään tavalla? Esim. imaisemalla ja pitäisikö sieltä kuulua jotain?
Jos tuo letku on hapertunut, niin muutkin letkut saattavat alkaa olla valmista tavaraa. Pahimmillaan letkut napsahtavat poikki kun taivutat tiukalle mutkalle. Osta kaksi metriä alipaineletkua, sillä pitäisi saada jo suurin osa konehuoneen letkuista uusittua. Uusit aina yksi letku kerrallaan, laitat samanpituisen pätkän kuin entinenkin oli.

Bybass-venttiilin saa testattua yksinkertaisesti: yrität imeä siitä venttiilillen menevästä alipaineletkusta, ilmaa ei saa tulla läpi vaan pitää tuntua selvä vastus. Jos ilmaa tulee letkusta imemällä enemmän kuin letkun ja venttiilin kalvorasian olevan tilavuuden verran, venttiili on rikki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Barney74
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Jaahas! Taas sivistyi vähän! :lol:

Oon ihmetelly kun mulla oli pakoputki vähän löysällä turbosta, ts. vuoti ja silloin olin kuulevinani tbon ujellusta. No, nyt on kiristetty eikkä kuulu.

Kiitos vaan ja täytyy vaihtaa tuo letku!

Miten se muuten vaikuttaa jos vuotaa/on tukossa?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Barney74 kirjoitti: Miten se muuten vaikuttaa jos vuotaa/on tukossa?
jos tuota by passi tarkoitit niin jos vuotaa niin ei anna täysiä paineita ja nostaa paineet hitaammin ja sammuu tai on lähellä sammumista kenkimisen jälkeen.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin